جمهوری اسلامی تمام قد کنار سوریه ایستاده

نویسنده
شیرین کریمی

» تهاجم ناتو منجر به حمله موشکی به قطر می شود

همزمان با ادامه حمایت های جمهوری اسلامی از دولت سوریه، اخبار تایید نشده ای مبنی بر هشدار تلویحی احمدی نژاد مبنی بر “حمله موشکی به یک کشور حوزه خلیج فارس در صورت تهاجم ناتو به سوریه” منتشر شده است. از سوی دیگر در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه خیزش شهروندان سوری را “غیر مردمی” توصیف کرده، یکی از نویسندگان کیهان نیز ادعا کرده جمعیت تظاهرات مخالفان در سوریه زیر 2 هزار نفر بوده است.

“اولین موشک بر خانه خود شما اصابت خواهد کرد.” این را محمود احمدی نژاد دو هفته پیش در تهران به شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر گفته است.  شبکه ماهواره ای لبنانی  در گزارشی به نقل از منابع آگاه فرانسوی ادعا کرده امیرقطر در سفر به تهران  برای اعلام نگرانی ایالات متحده و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیرامون مواضع جمهوری اسلامی نسبت به تحولات سوریه با موضع تند احمدی نژاد مواجه شده است. امیر قطر پس از آنکه از احتمال حمله نظامی غرب به سوریه برای واژگونی دولت بشار اسد سخن گفته با این هشدار روبرو شده است: “در صورت بروز چنین اتفاقی مطمئنا اولین موشک بر خانه خود شما(امیر قطر) اصابت خواهد کرد.”

المنار  به عنوان  شبکه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای حزب الله لبنان،  در این گزارش  همچنین ادعا کرده است مقامات جمهوری اسلامی پس از  سه بار درخواست ملاقات از سوی مقامات قطری حاضر به پذیرش امیر قطر شده اند.

گفتنی است ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند و رهبران جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از حکومت سوریه مورد انتقاد قرار می دهند. غرب بر این باور است که جمهوری اسلامی به واسطه سپاه قدس ـ شاخه برون مرزی سپاه پاسداران - با ارائه کمکـ‌های فنی و تجهیزاتی به ارتش  و دستگاه اطلاعاتی سوریه، به بشار اسد برای سرکوب خونین معترضان یاری رسانده است.

 

مطالبات مخالفان بشار اسد مردمی نیست

در همین راستا سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز  روز گذشته گفته است خیزش شهروندان سوریه علیه رژیم بشار اسد نشانگر “مطالبات مردمی” نیست.  رامین مهمانپرست از “ورود گروه های مسلح” به سوریه و کشتار “1200” پلیس سوری سخن گفته اما اشاره ای نکرده است این افراد از چه کشوری و چگونه به سوریه پای گذاشته اند.

 سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالیکه خشونت های سوریه را مرتبط با “گروه های مسلح خارجی” دانسته در جملات بعدی خود از دولت و مردم سوریه خواسته است “خشونت” را کنار گذارند. وی متذکر شده: “اگر مطالباتی در داخل سوریه بین برخی از مردم و دولت وجود داشته باشد باید با کنار گذاشتن خشونت امکان گفت‌وگوها فراهم شود و ما هم این توانایی را در آن کشور می‌بینیم. با دخالت خارجی‌ها مخالفیم و آن را اعلام کرده‌ایم.”

 

دیپلماسی ضد و نقیض

در هفته های اخیر مواضع مقامات جمهوری اسلامی پیرامون تحولات سوریه ضد و نقیض بوده است. در حالی که  آیت الله خامنه ای قیام شهروندان در سوریه، را حرکتی “انحرافی” خواند و در نماز عید فطر نیز پیرامون قتل شهروندان آن کشور سکوت کرد، محمود احمدی نژاد در گفتگو با شبکه المنار، با اشاره به وضعیت سوریه، به دولت های منطقه توصیه کرد که “آزادی، عدالت و حق انتخاب ملت‌های خویش را به رسمیت بشناسند و با برنامه زمان‌بندی شده در مسیر تفاهم گام بردارند.”

وی همچنین نخستین مقام جمهوری اسلامی بود که به صراحت از بشار اسد خواست “اصلاحات مورد نظر” را انجام دهد. یک هفته پس از وی هم احمد آوایی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس  ضمن به چالش کشیدن سیاست های تهران پیرامون دمشق اذعان کرد: “حمایت مطلق ما از سوریه کار درستی نبود”

 

تظاهرات 700 نفری سوریه

اما از سوی دیکر، سعد الله زارعی، از نویسندگان کیهان، صبح دیروز در دانشگاه “الزهرا” در تهران  با این ادعا که تظاهرات های  سوریه 700 نفری بوده خاطرنشان کرده است: “یک اتفاقی در یک نقطه‌ای از سوریه افتاده و ۷۰۰نفر آمدند و تظاهرات کردند.”

 به نظر می رسد اشاره زارعی به شهر درعا است؛ جایی که شهروندان سوری تاکنون ده ها تظاهرات چند صد هزار نفری در آن برگزار کرده اند.

نویسنده کیهان در بیان جزئیات پیرامون جمعیت تظاهرات مخالفان بشار اسد گفته این تظاهرات  به “40 هزار” نفر نرسیده  و تنها در شهر “حمص”  شمار مخالفان حاضر در خیابان به این عدد نزدیک شده است. هفته گذشته همزمان با سرکوب آخرین تظاهرات شهروندان شهر حمص نیروهای سوریه ۷ نفر را کشتند؛ رخدادی که البته مورد اشاره زارعی قرار نگرفت.

گفتنی است ماه گذشته نیز در شهر  “حماه”  نیم میلیون نفر از معترضان تظاهرات کردند، ناآرامی های حماه با سرکوب خونین شهروندان توسط نیروهای ویژه ارتش سوریه همراه شد. در آن زمان سازمان های حقوق بشری از راه افتادن “حمام خون” در این شهر سخن گفتند.

با این حال زارعی اعتقاد دارد  خبرگزاری‌های خارجی “مثل رویترز” جمعیت تظاهرات شهروندان سوریه را  زیر ۲هزار نفر برآورد کرده اند. چنین ادعایی در حالی مطرح می شود که رسانه های غربی از جمله رویترز تاکنون دها گزارش از تظاهرات ده ها و صدها هزار نفری در این کشور مخابره کرده اند.

بااین حال نویسنده کیهان  در ابتدای سخنرانی خود  تاکید کرد: “بنده ماجرای سوریه را با دقت مطالعه کرده‌ام و از اتفاقات در شهرهای مختلف آن آگاهم.”

 

جنایت علیه بشریت در سوریه

دفاع مقامات جمهوری اسلامی و رسانه های اصولگرا از مواضع دولت سوریه در شرایطی انجام می پذیرد که تاکنون نزدیک به 2300 تن از شهروندان این کشور توسط ارتش وفادار به بشار اسد جان خود را در خیابان ها و بازداشت گاه های سوریه از دست داده اند.

هفته گذشته پس از آخرین سرکوب خونین نیروهای سوریه در شهر حمص، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه دولت سوریه را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرد.

دو هفته پیش سازمان عفو بین الملل نیز اسامی 88 شهروند سوری را منتشر کرد که در بازداشتگاه های سوریه به قتل رسیده اند. در ویدئو های منتشر شده اجساد ده ها نوجوان با آثار ضرب و جرح شدید، سوختگی، شوک الکترونیکی و سایر موارد آزار و اذیت در زندان های رژیم بشار اسد قابل مشاهده بوده است.