مجازات مرگ برای ارتداد از دین

نویسنده

‏ارتداد- یا برگشتن رسمی از دین- در حال حاضر، در ایران، به مجازات مرگ ختم می شود ‏اما در همین حال گروهی در تلاشند که اعدام مرتدان را وارد قوانین کیفری ایران کنند. ‏اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از این موضوع از ایران تقاضای تجدید نظر در تصمیم خود ‏کرده است.


اتحادیه اروپا هفته گذشته با ارسال نامه ای به مقامات ایران، نگرانی خود را از تغییرات ‏پیشنهادی در قوانین کیفری ایران که مجازات مرگ را برای جرم ارتداد در نظر گرفته، ابراز ‏کرد. این اقدام در واکنش به تصمیم برای قانونی کردن جاری شدن حد برای “ارتداد، ‏جادوگری و الحاد” است. حد یعنی مجازات برای عدول از حقوق خداوندی. سایر حدود ‏اسلامی شامل شرب خمر، دزدی، راهزنی و رابطه جنسی عدول از قانون معنا می دهد و ‏تعزیز دارد.


اتحادیه اروپا در مورد بازنگری ایران در قوانین کیفری اش “شدیداَ نگران” است. این ‏اتحادیه، مجازات اعدام را اقدامی سیاسی می داند.


اسلواکی که اخیراً ریاست اتحادیه اروپا را در اختیار گرفته، تذکر داده “این قوانین، تعهدات ‏ایران را به کنوانسیون بین المللی حقوق بشر صریحاً زیر پا می گذارد.”


‏”اتحادیه اروپا از مقامات ایران، هم در دولت و هم مجلس، درخواست می کند پیش نویس ‏قوانین کیفری جدید را برای احترام به قوانین موجود، اصلاح نمایند.”


ارتداد در ایران با مجازات مرگ روبرو است اما از زمان ایجاد انقلاب اسلامی در سال ‏‏1979، هرگز به عنوان یک حکم قانونی به اجرا در نیامده است.


ایران اصولاً انتقادات غرب را به سیستم حقوقی خود رد می کند و ادعا می کند قوانین اسلامی ‏از اساس متفاوت هستند. ‏

در اینجا نگرانی اصلی از سرنوشت فرقه بهاییت در ایران است که به عنوان یک اقلیت ‏مذهبی، هرگز مانند مسیحیت، یهودیت و دین زرتشت، از سوی رژیم به رسمیت شناخته نشده ‏است.


اوایل ماه فوریه، اتحادیه اروپا با انتشار رسمی بیانیه ای به ابراز نگرانی درباره “وخیم تر ‏شدن اوضاع برای اقلیت های قومی و مذهبی در ایران-خصوصاً برای بهاییان- پرداخت”. ‏دادگاه ایرانی هم بر اساس اینکه فرقه بهاییه با پیشبرد عقاید خود، به “تبلیغ علیه نظام” مشغول ‏است، از تصمیم خود دفاع کرده است.


فرقه بهایی در قرن 19 از شیعه منشعب شد و نسل هاست که پیروان آن مورد تبعیض قرار ‏می گیرند.‏

منبع: اشپیگل – 28 فوریه‏