چرا احمدی نژاد دخالت دولت را تکذیب کرد

لیلا طیری
لیلا طیری

» کارشناسان و تناقض گویی های رییس دولت درباره تجاوز در زندان ها

سخنرانی ها و مصاحبه های محمود احمدی نژاد در نیویورک واکنش های زیادی را به دنبال داشت. اما گفت و گوی احمدی نژاد با لری کینگ ، مجری معروف شبکه سی ان ان امریکا نکته ای داشت که این مصاحبه را از مصاحبه های دیگر او متمایز می ساخت. او یک روز پیش و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس امریکا در پاسخ به سوالی درباره تجاوز در زندان های جمهوری اسلامی گفته بود “کسی که این حرف‌ها را زد وقتی از او اسناد خواستند گفت عصبانی شدم این حرف‌ها را زدم و سندی ندارم”؛ اما در مصاحبه با لری کینگ و در پاسخ به سوالی مشابه اعلام کرد که این موارد به قوه قضائیه مربوط می شود و قوه قضائیه مستقل است.

لری کینگ جمعه شب در طی مصاحبه از محمود احمدی نژاد پرسید: وقتی در زندان‏ها به زندانی‌ها تجاوز شد و شما هم این را می‏دانید و  یک آیت‏الله هم بر این مطلب تاکید کرد، شما چه برخوردی کردید؟

احمدی نژاد در پاسخ پس از مکثی گفت که  این چیزها در حوزه کاری من نبود. قوه قضائیه ما مستقل است! او سپس افزود: البته من از قوه قضائیه خواسته ام همه چیز را بررسی کنند و هر کس تخلف کرده بود با او برخورد کنند.

در حالیکه تمام  جمهوری اسلامی با تمام قدرت سعی در تکذیب موراد تجاوز در زندان ها به بازداشت شدگان دارند و مهدی کروبی را متهم به دروغ گویی می کنند، عدم تکذیب این مساله از سوی احمدی نژاد در برنامه ای که مخاطب میلیونی دارد نوعی اعتراف به واقعیت داشتن تجاوز در زندانهای جمهوری اسلامی تلقی شده است.

این قضیه از آنجا اهمیت می یابد که علی لاریجانی، یک روز پس از انتشار نامه مهدی کروبی درباره تجاوز به بازداشت شدگان دختر و پسر در بازداشت گاهها و قبل از اینکه بررسی صورت گیرد شتاب زده اقدام به تکذیب این مساله نمود و هیات سه نفره قضایی نیز که مامور رسیدگی به این موضوع شده بودند شواهد و مدارک کروبی را مخدوش اعلام کرده و تجاوز به بازداشت شدگان را منتفی اعلام کردند.

شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس طرفدار احمدی نژاد به همراه رسانه های حامی او نیز به شدت به تکذیب این موضوع پرداخته و خواهان پیگرد قانونی مهدی کروبی شدند. اما محمود احمدی نژاد به یکباره با تغییر موضع از تکذیب این قضیه سرباز زده و توپ را به زمین قوه قضائیه انداخت.

برخی معتقدند که او در تلاش است پای دولت خود را از این قضیه کنار بکشد و قوه قضائیه را مسول این قضیه معرفی کند. اما چرا احمدی نژاد از تکذیب مساله تجاوز در مصاحبه ای با اهمیت که مخاطبانی بالای 10 میلیون دارد سرباز زد؟

خبرنگار “روز” در این زمینه با فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم و مهرانگیز کار، حقوقدان، گفت و گو کرده است. اظهارات این دو فعال سیاسی – اجتماعی در زمینه اعتراف اخیر احمدی نژاد، در پی می آید.

 

احمدی نژاد از بار مسولیت شانه خالی می کند

فاطمه حقیقت جو با بیان اینکه کودتاچیان من جمله رئیس جمهور غیرقانونی دچار تناقض هستند به “روز” گفت: احمدی نژاد در یک مصاحبه ای از قول افشاگر تجاوز در زندان ها [یعنی آقای کروبی] می گوید عصبانی بودم و آن حرفها را زدم اما در مصاحبه ای دیگر می گوید که قوه قضائیه مستقل است و حوزه کاری من نیست.  ”فکر می کنم در این مصاحبه او به شدت تحت فشار روانی بوده و هر چه در نیویورک گذشته از حاضر نشدن رهبران کشورهای جهان به دیدار با وی و تظاهرات وسیع مقابل هتل خلاف تصور وی بوده است.”

نماینده مجلس ششم افزود: به اعتقاد من احمدی نژاد هم از تکذیب های دروغ خسته شده و واقعا نمیداند چه باید بگوید یا نگوید و متوجه شده است که هر چه بیشتر تکذیب کند مارک دروغگویی که بر پیشانی او است، پررنگ تر می شود.

خانم حقیقت جو معتقد است که احمدی نژاد به نوعی خواسته است که از مسولیت این امر شانه خالی کند اما  از سوی دیگر به دفاع از زندان ها و محاکمات می پردازد تا نشان دهد که مخالفان وی از نظر قانونی محکوم هستند”

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این خود دروغ بزرگتری است چنانچه طی سالهای گذشته نه تنها افرادی که در چنین ماجراهایی دخیل بوده اند مجازات نشدند بلکه همواره مورد تشویق هم قرار گرفتند و تیم کودتا از رهبری گرفته تا احمدی نژاد و گروه اقلیت نظامی ، قصد ندارند عاملان را شناسایی و مجازات کنند بلکه کسانی که تحت شکنجه و تجاوز قرار گرفته اند مجددا قربانی می شوند و حقوق آنها باز مورد تجاوز قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قربانیان این ماجراها  کسانی هستند که مورد تجاوز قرار گرفته اند افزود: این افراد و خانواده هایشان باز مورد برخوردهای ارعاب آمیز و فشارهای روحی و جسمی قرار می گیرند تا این گونه مسائل افشا نشود.

خانم حقیقت جو یادآور شد که این گونه کارها متوقف نشده و شکنجه ها همچنان در زندانهای جمهوری اسلامی ادامه دارد.

 

احمدی نژاد مسول تجاوز ها است

مهرانگیز کار نیز با اشاره به مواضع ضد و نقیض زیادی که مقامات جمهوری اسلامی اتخاذ می کنند به “روز” گفت: تصور احمدی نژاد بر این است که با استناد به قانون اساسی که بر تفکیک قوا تاکید دارد می تواند از خود سلب مسولیت کند اما همه خوب میدانند که تفکیک قوا در ایران امری کاملا صوری است و قوه قضائیه از خواست های یک جناح تاثیر می گیرد و بیشتر اقدامات این قوه سیاسی است لذا نمی توان گفت که این قوه مستقل است.

خانم کار افزود: من تصور می کنم که احمدی نژاد به این نتیجه رسیده که کسی پذیرای تکذیب او نیست و کسی ارزشی برای تکذیب او قائل نمی شود لذا از سوی دیگر به نظر میرسد که با صادق لاریجانی نیز در یک خط فکری نیست و اختلاف هایی حاکم است لذا تصمیم گرفته که دولت خود را از این ماجرا بیرون بکشد و قوه قضادیه را به عنوان مسول معرفی کند.

این حقوقدان در عین حال تاکید کرد: هر چقدر هم احمدی نژاد در این قضیه اصرار بورزد بی فایده است چون نیروهای انتظامی تحت فرمان وزارت کشور ایشان هستند و بسیج نیز هماهنگی کامل با سیاست های او دارد لذا اگر فرض بر این باشد که این قضیه از سوی نیروی انتظامی یا بسیج صورت گرفته باز این احمدی نژاد و دولت اوست  که باید پاسخگو باشد. از سوی دیگر اگر قائل به این باشیم که این اقدامات از سوی لباس شخصی ها صورت گرفته باز باید گفت که لباس شخصی ها در زیر مجموعه وزارت اطلاعات قرار می گیرند و وزارت اطلاعات هم جزوی از دولت احمدی نژاد است

خانم کار با بیان اینکه احمدی نژاد قصد دارد از خود سلب مسولیت کند گفت: هرچند که قوه قضائیه هم در این زمینه مسول است و باید به صورت رسمی پاسخگو باشد اما احمدی نزاد هم مسول است و او نیز باید پاسخگو باشد.

این حقوقدان در عین حال یادآور شد: مقامات جمهوری اسلامی ، چندان مسول حرفای خود نیستند و من در این قضیه یک نوع هرج و مرج می بینم تا اینکه بگویم بر اساس تحلیل احمدی نزاد چنین موضعی گرفته است البته نباید از اختلافات درونی و شکاف های عمیق حاکمیت غافل شویم و شاید همین مساله بازتابی از اختلافات درونی حاکمیت باشد و از سوی دیگر به نظر میرسد که احمدی نژاد به جلب توجه امریکا احساس نیاز بیشتری پیدا کرده و از این طریق قصد دارد این جلب توجه را ایجاد کند.