پس از تهران، قم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تعویض های معنادار در میان امام جمعه های بزرگ

در پی اضافه شدن کاظم صدیقی به جمع ائمه جمعه تهران و تداوم غیبت هاشمی رفسنجانی در برگزار این مراسم، رهبری یکی دیگر از حامیان محمود احمدی نژاد را نیز به امامت جمعه شهر قم منصوب کرد.

درهمین باره روز خبرگزاری های کشوراعلام کردند که “آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان امام جمعه جدید شهر قم منصوب شده است.”

سید هاشم حسینی بوشهری از روحانیون تندرو عضو فعلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  و عضومجلس خبرگان رهبری است که گفته می شود به حجتیه نزدیک است.

اگرچه در منابع اولیه اعلام خبر، این طور عنوان شده بود که سید هاشم حسینی بوشهری به جمع ائمه جمعه شهر قم “افزوده خواهد شد”، اما روزنامه کیهان اعلام کرد که امام جمعه جدید “جانشین” آیت الله استادی می شود.

روزنامه کیهان در خبر خود دراین باره نوشت: “آیت الله حسینی بوشهری به عنوان امام جمعه موقت قم انتخاب شد تا در کنار حضرات آیات ابراهیم امینی، جوادی آملی و حجت الاسلام سعیدی خطبه ها را اقامه کند.”

کیهان علت جانشینی حسینی بوشهری به جای آیت الله رضا استادی را کسالت وی اعلام کرد و نوشت: “پس از آنکه خطبه های نمازجمعه قم در ایام انتخابات و پس از آن مورد توجه محافل خبری قرار گرفت و به دنبال عدم حضور آیت الله استادی به علت کسالت در مسند امامت جمعه، برخی سایت های خبری تلاش کردند عدم حضور حضرات آیات امینی، جوادی آملی و استادی را به نوعی قهر و دلخوری آنان از وضعیت موجود تعبیر کنند.”

 

مجازات انتقاد به وضعیت کشور

انتصاب یک امام جمعه جدید در شهر قم درحالی صورت می گیرد که پیش از این سه نفر از چهار ائمه جمعه قم شامل آیات جوادی آملی، رضا استادی و ابراهیم امینی در اظهارات خود در نمازهای جمعه پیش و پس از انتخابات نسبت به توهین ها و همچنین حوادث روی داده در کشور از این روند انتقاد کرده بودند.

این درحالی بود که پس ازاین انتقادات از شرایط موجود در کشور برخی از طلاب و روحانیون تندرو به سرکردگی قاسم روانبخش از شاگردان مصباح یزدی در یکی از نمازهای جمعه قم به امامت آیت الله جوادی آملی به ایجاد اغتشاش پرداخته و به وی توهین کرده بودند.

در پی این تحرکات طلاب تندروی شهر قم، آیت الله امینی و آیت الله استادی به طور موقت از امامت جمعه شهر قم انصراف داده و اعلام کردند که تا رفع این وضعیت حاضر به اقامه نماز جمعه در شهر قم نیستند و به همین دلیل دو هفته پیاپی حجت الاسلام سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران و امام جمعه موقت قم  نماز جمعه این شهر را برگزار کرد.

هرچند پس از این اعلام انصراف آیت الله امینی با آرام تر شدن شرایط کشور بار دیگر به عنوان امام جمعه در شهر قم حضور یافت اما آیت الله استادی همچنان با انتقاد از مدعیان تندروی حمایت از رهبری، در آخرین نماز جمعه ای که اقامه کرد گفت: “به علت ناراحتی از این وضعیت، به تجویز پزشکان تا اول محرم از هر گونه سخنرانی، منبر، درس و اقامه نماز جمعه خودداری می کنم.”

آیت الله استادی همچنین در این اظهارات خود با انتقاد از روحانیون تندرو در شهر قم اظهار داشت: “حوزه علمیه قم یک حوزه ای است که شورا، مدیریت، جامعه مدرسین، مراجع و… دارد و نمی شود هر فردی از هر گوشه ای از حوزه بلند شود و با سخنان بیهوده فکر کند دارد از رهبر حمایت می کند. انجام این کارهای خودسرانه نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت است.”

 

کاظم صدیقی به جای هاشمی رفسنجانی

انتصاب سید هاشمی حسینی بوشهری به سمت امام جمعه موقت شهر قم پس از آن صورت گرفت که آیت الله خامنه ای، کاظم صدیقی یکی از روحانیون تندرو و حامی احمدی نژاد را نیز به جمع خطبای جمعه شهر تهران افزوده بود.

اضافه شدن کاظم صدیقی که یکی از خطبای معروف مجالس مهدیه تهران و هیات رزمندگان اسلام است به جمع چهار امام جمعه موقت تهران درحالی صورت گرفت که برخی منابع دولتی اظهار علاقه کردند که وی  جایگزین هاشمی رفسنجانی شده باشد و انتخابش بدان معنا باشد که رییس مجلس خبرگان دیگر نماز جمعه ادا نمی کند.

اما این خوش خیالی منابع دولتی  از سوی مدیر روابط عمومی شورای سیاستگزاری ائمه جمعه تکذیب شد، گرچه  پس از آن نیز هاشمی رفسنجانی تاکنون در نماز جمعه تهران حضور نیافته و حتا نماز جمعه روز قدس که 27 سال به امامت وی برگزار شده بود نیز امسال به امامت احمد خاتمی دیگر روحانی تندرو و طرفدار محمود احمدی نژاد برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی که پیش از برگزاری انتخابات نیز از اردیبهشت ماه در نماز جمعه حضور نیافته بود، در نهایت پس از اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات در 26 تیرماه در نماز جمعه تهران حضور یافته و راهکارهایی برای خروج کشور از بحران ارایه کرد که اظهاراتش مورد انتقاد شدید چهره های جناح حاکم برکشور قرار گرفت.

هاشمی رفسنجانی در جریان این مراسم  که با حضور گسترده مردم همراه بود با انتقاد از شورای نگهبان برای تایید شتابزده صحت انتخابات اعلام کرده بود که برای خروج کشور از بحران لازم است مسولان تمام بازداشت شدگان را آزاد کرده و به شکایات کاندیداهای معترض رسیدگی کنند.