کاهش فشارها بر هاشمی رفسنجانی

نویسنده
نازنین کامدار

» تغییر موضع آیت الله خامنه ای با عنوان "طرح وحدت"

به دنبال سخنان اخیر آیت الله خامنه ای، مبنی بر اینکه “هیچ کس نباید حرمت تصمیم گیران نظام را خدشه دار کند” موج سنگین فشارهای سیاسی و رسانه ای دولت و تهدید های لفظی مقامات قضایی و نظامی در باره هاشمی رفسنجانی و فرزندان وی به شکل محسوسی کاهش یافته است.

آگاهان سیاسی، اولین نشانه این تغییر موضع  رادر سخنان هفته قبل علی لاریجانی ردیابی کرده اند که هفته گذشته از آنچه “تخریب و تحقیر آیت الله هاشمی و فرزندان ایشان” نامیده بود، ابراز نارضایتی کرد. در فردای همان روز آیت الله خامنه ای در جمع بسیجیانی که در محل دیدار های عمومی وی حضور یافته بودند، این تغییر موضع را در این عبارت خلاصه کرد: “حفظ حرمت تصمیم گیران نظام از جمله رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر همگان واجب است و هیچ کس نباید حرمت تصمیم گیران نظام را خدشه دار کند”.

با این حال، همانطور که نصراله ترابی، عضو فراکسیون اقلیت مجلس  در گفتگو با پایگاه خبری پارلمان نیوز تاکید کرده، حداد عادل ظاهرا از تغییر سیاست آیت الله خامنه ای مطلع نشده است.

ترابی درباره نطق دیروز حداد عادل که طی آن بار دیگر از “سران فتنه” و “خواص مردود” سخن گفته و خواستار برخورد با “تمامی آنها” شده بود، گفت: “حداد عادل یا خیلی جلوتر از رهبری حرکت می‌کند و یا به دلیل آنکه این نطق را از قبل نوشته بود، دیگر فرصت اصلاح پیدا نکرده واین نطق را انجام داد چرا که انتظار بود بعد از فرمایشات رهبری، اینگونه مطالب در دستور کار اصولگرایان نباشد”.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین با اشاره به ادعای حداد عادل در مورد کشته شدن بسیجی‌ها در حوادث پس از انتخابات افزود: “بنده شخصا چندین بار خواسته‌ام اسم این بسیجی‌ها که شهید شده‌اند را اعلام کنند تا ما حداقل از خانواده‌های آنها دلجویی کنیم.اما آقایان اسم نمی‌برند فقط هر روز آمار متناقض درمورد تعداد شهدای بسیجی اعلام می‌کنند”.

در همین حال علی لاریجانی که برای اولین بار در نطق هفته گذشته خود گوشه هایی از “طرح دلجویی از خواص” را، آن هم قبل از سخنان آیت الله خامنه ای، نشان داده بود، در امتداد آنچه که “لزوم ایجاد وحدت” نامیده است، دیروز در کنفرانس خبری خود به مناسبت روز مجلس، از ناطق نوری، دیگر نامی که در شب مناظره محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی از سوی رئیس دولت دهم به عنوان “یکی از چهره های پشت پرده تخریب دولت” از وی نام برده  و فرزند وی متهم به فساد اقتصادی شده بود، دلجویی کرد و گفت: “به عنوان مثال آقای ناطق نوری از شخصیت های بارز در ادوار مختلف بود و هم اکنون نیز بازرس دفتر مقام معظم رهبری هستند ایشان شخصیتی ممتاز و فعال در میدان های مختلف بودند؛ حال سئوال من این است که چه فایده ای دارد که اینگونه افراد را تخریب کنیم؟ چرا به این دلیل که یک موضع آنان را نمی پذیریم خدمات گذشته آنان را باید نادیده بگیریم؟ آیا این برای کشور درست است؟”

در کنار این تغییر موضع آیت الله خامنه ای و علی لاریجانی، آگاهان رسانه ای نیز از تغییر لحن محسوس رسانه های نزدیک به دولت درباره هاشمی سخن می گویند.به گفته این آگاهان، روزنامه های تندرویی چون جوان و ایران که درباره “لزوم محاکمه فرزندان هاشمی” بسیار فعال بودند، از اوایل هفته دیگرهیچ مطلبی که شائبه تهدید هاشمی رفسنجانی یا اعضای خانواده وی را دامن بزند، منتشر نکرده اند.

در نمونه ای دیگر خبرگزاری فارس هم که تا سه روز قبل در “ستون گزیده ها”ی خود، به نقل از یکی از متهمان دادگاه های پس از انتخابات نوشته بود “مهدی هاشمی باید محاکمه شود”، علاوه بر حذف این “گزیده”،  دیروز سلسله گزارش هایی را منتشر کرد که  طی آنها کوشید تا آنچه را که “ترور سیاسی هاشمی توسط حزب مشارکت” می نامید، بازخوانی کند.

در تحولی دیگر، جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد نیز از احتمال حضور مجدد رئیس دولت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که به گفته کارشناسان سیاسی، چنین موضعی نیز در راستای تحقق خواست سیاسی آیت الله خامنه ای در راستای کاهش فشار های سیاسی بر هاشمی رفسنجانی انجام می شود.

با این حال، علی اکبر هاشمی رفسنجانی در دو اظهار نظر در هفته جاری بار دیگر به انتقاد از دولت پرداخته و  تلویحا محمود احمدی نژاد و کابینه وی را به انحراف از سند چشم انداز بیست ساله متهم و بر لزوم تامل بیشتر بر طرح هدفمند کردن یارانه ها تاکید کرده است.

او همچنین با تاکید بر قانونی و شرعی بودن وقف دارایی های دانشگاه آزاد که خود ریاست هیات امنای آن را بر عهده دارد، به سکوت دو ماهه خود در برابر اتهاماتی که از این ناحیه با آنها مواجه شده بود پایان داده است.

در چنین شرایطی سئوالی که کارشناسان مطرح می کنند این است که تغییر موضع رهبر جمهوری اسلامی و در پی آن تحولات دیگری از جمله حضور احتمالی احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز فروکش کردن حملات رسانه ای به هاشمی رفسنجانی، فضای مناسبی برای پیگیری مطالبات جنبش اعتراضی پس از انتخابات فراهم می آورد و یا با جدا سازی هاشمی، قرارست فشار ها بر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی تشدید  شود؟