نشست اقتصادی مجلس بدون بهمنی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» استعفای رییس کل بانک مرکزی قوّت گرفت

هم‌زمان با انتشار خبر استعفای محمود بهمنی در روزهای گذشته و مخالفت دولت با آن٬ وی از شرکت در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس خودداری کرد. محمود بهمنی٬ رییس کل بانک مرکزی٬ مدت‌هاست که با دولت دچار اختلاف شده و آخرین شایعه‌ای که پیرامون وی در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته٬ بحث استعفای وی از ریاست بانک مرکزی بوده است.

گفته می‌شود بهمنی٬ پس از برداشت شبانه دولت از حساب بانک‌ها در اجرای ابلاغیه دولت و تصمیم کمیته پنج نفره ارزی، از این سمت استعفا کرد؛ اما مقامات ارشد دولتی به وی پیغام داده‌اند که بماند و کارش را با قدرت ادامه دهد.

بهمنی در چند ماه گذشته اختلافاتی با دولت پیدا کرده است. وی در آغاز سال جدید در یادداشتی٬ اعلام کرد که از نظر وی نرخ تورم در سال ۹۱ بالاتر خواهد رفت.

در آخرین نمونه از این دست٬ وی روز گذشته در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که پیرامون برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها تشکیل شده بود، حضور نیافت. این جلسه قرار بود با حضور مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، معاون بانک و بیمه٬ وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شود.

برداشت ناگهانی پول برخی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی٬‌ با انتقادات تند برخی کارشناسان اقتصادی مواجه شده بود.

گفته می شود دولت مصوبه‌ای در این زمینه داشته که اختیارات بانک مرکزی را از آن سلب و حتی اعلام کرده است که در صورت عدم واریز٬ مسوولان این بانک به بودجه عمومی خسارت و زیان وارد می‌کنند.

بهمنی سال گذشته نیز هشدار داده بود که ملت ایران باید برای دو سال شرایط سخت اقتصادی و زندگی در شعب ابی‌طالب آماده باشند. وی گفته بود: “باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم”.

اما این هشدار با واکنش رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شد؛ آیت الله خامنه ای سخنان بهمنی درباره گرفتار شدن در شرایطی نظیر شعب ابی‌طالب را رد کرده و گفته بود: “نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی‌طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد”.

حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول روزنامه کیهان٬ نیز در این‌باره نوشته بود که بعضی از اعضای دولت احمدی نژاد “شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابی‌طالب مقایسه کرده و راه برون رفت از آن را، گشودن باب مذاکره با آمریکا” می دانند.

این در حالی است که محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز٬ در سخنانی٬ به تایید تلویحی سخنان بهمنی پرداخته و گفته بود: “تحریم‌ها تا پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت، پس باید زندگی در شرایط تحریم را یاد بگیریم”.

در تحولی دیگر محمدحسین موسی‌پور٬ استاندار قم٬ گفته است: “شرایط امروز ما یک شرایط عادی نیست و کشور ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد… میدان مبارزه‌ای که امروز غرب برای مقابله با ما در نظر گرفته و عملیات‌هایی که در این عرصه طراحی کرده است، پیرامون مسائل اقتصادی است. حربه‌هایی غیر از مسائل اقتصادی که دشمن تلاش می‌کند به وسیله آن ملت ما را به زانو درآورد، در کنار مسائل اقتصادی است که معنا پیدا می‌کند و می‌تواند برای دشمن ثمردهی داشته باشد”.

پیش از این یحیی آل‌اسحاق٬ رئیس اتاق بازرگانی تهران٬ با تائید وضعیت اقتصادی بغرنج جمهوری اسلامی گفته بود که ایران در حال حاضر در شرایط “جنگ اقتصادی” به‌سر می‌برد.