ناو آمریکایی و سپر عربی؛ دردسر تازه

نویسنده
شیرین کریمی

» سرو صدای سرداران در آمد

با ورود دومین ناوهواپیما بر آمریکایی به آب های خلیج فارس از یک سو و توافق اولیه ایالات متحده با عربستان سعودی بر سر نصب سامانه دفاع موشکی برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی علیه همسایگانش، سرداران جمهوری اسلامی جنگ لفظی تازه ای علیه واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج فارس را آغازکرده اند. همزمان خبرگزاری نزدیک به سپاه نیز در واکنش به ورود ناو جدید ایالات متحده به جنوب ایران نوشت:این ناو باید به سپاه جواب پس دهد.

گرچه شنبه هفته آتی قرار است دیپلمات های جمهوری اسلامی و گروه 1+5 به رهبری ایالات متحده در پشت میزها درباب اختلافات خود به بحث و گفت و گو بنشینند، اما از هم اکنون در جبهه جمهوری اسلامی تهدید کلامی و در جبهه مقابل مانور قدرت در آب های جنوبی ایران آغاز شده است.

در همین راستا دریک فراست،فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده که ناو هواپیمابر یو اس اس اینتر پرایز به خلیج فارس اعزام شده است. اینترپرایز غول پیکر ترین ناو آمریکایی به شمار می آید که 85 هزار تن وزن دارد و اولین ناو هواپیما در جهان است که با سوخت هسته ای به حرکت در آمده.

 این ناو ۳۴۲ متری چهارشنبه هفته گذشته از کانال سوئز عبور کرد تا با حدود 6000 نظامی مستقر در آن در بحرین ( محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا) سکنی بگیرد. تحلیل گران نظامی می گویند اینترپرایز به خلیج فارس آمده است تا پاسخ تهدیدات سرداران سپاه و امیران ارتش جمهوری اسلامی را بدهد؛ کسانی که زمستان گذشته به جهان هشدار داده بودند در صورت تحریم نفت ایران، تنگه هرمز را خواهند بست تا ترانزیت نفت دنیا غیر ممکن شود.

 

حضور همزمان دو ناو

اینترپرایز در این نزاع تنها نیست، آبراهام لینکلن دیگر ناوی است که در بحرین تحرکات نظامی جمهوری اسلامی در خلیج فارس را رصد می کند. آبراهام لینکلن نقش بسزایی در پیروزی برق آسای ایالات متحده در جنگ نخست خلیج فارس علیه عراق در سال 1990 داشت. این ناو سوم بهمن 1390 از تنگه هرمز عبور کرده و به خلیج فارس رسیده بود.

آبراهام لینکلن کمتر از یک ماه پس از آن وارد آب های جنوبی ایران شد که جان سی استنیس، دیگر ناوبر عظیم ایالات متحده از تنگه هرمز گذر کرد تا برای حمایت از نیروهای ناتو در افغانستان به سمت شرق برود. 

 

آمریکایی ها برگشتند

عزیمت آن ناو که90 فروند هواپیما و هلی کوپتر را حمل می کند واکنش فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی را به همراه داشت.سرلشکر عطاالله صالحی مقامات پنتاگون را مخاطب قرار داده بود تا هشداردهد که: “این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می دهیم.”

حالا ایالات متحده با فرستادن اینترپرایز به خلیج فارس و استقرار همزمان دو ناو از مجموع یازده ناو هواپیما بر آمریکا در منطقه ممنوعه جمهوری اسلامی، نه تنها تذکر فرمانده ارتش را جدی نگرفته که هشداری جدی به تکاپوهای نظامیان در جنوب کشور هم داده است.

 

اینترپرایز به سپاه جواب پس بدهد

در همین ارتباط خبرگزاری فارس ـ– نزدیک به سپاه پاسداران ـ– در گزارشی که از عزیمت این ناو منتشر کرده،از لزوم “جواب پس دادن” این ناو به سپاه خبر داده است. نویسنده گزارش در عین اشاره به اینکه حریم ناوهای هواپیما بر آمریکا 10 کیلومتر است و در آن شعاع، شناورهای دیگر حق تردد ندارند، نوشته است: “اما این قانون نانوشته در «تنگه هرمز» معنایی ندارد چراکه جمهوری اسلامی ایران این حریم را قبول نداشته و البته آمریکایی‌ها هم چاره ای جز گردن نهادن بر این واقعیت ندارند.”

البته فارس ننوشته چرا با وجود هشدار فرماندهان نظامی سپاه و ارتش، دومین ناو آمریکایی نیز به خلیج فارس آمده؛در عوض بر این پرسش تمرکز کرده است که: “آیا مانند گذشته، سعی در فرار بیهوده از این «سئوال و جواب تحقیرآمیز» خواهند داشت و یا بدون دست و پا زدن، برای ورود به خلیج فارس از سپاه پاسداران «کسب اجازه» خواهند کرد؟”

 

ناوهای بریتانیا و فرانسه

زمستان سال 90، لئون پانه تا که در میان جمع کثیری از خدمه ناو هواپیما بر “یو اس اس اینترپرایز” سخنرانی می کرد اعزام این ناو به خلیج فارس را “پیامی مستقیم به ایران” دانسته بود. وی صراحتا “تنش با ایران” را دلیلی دانسته بود مبنی بر اینکه “ناوهای عظیم ” تا چه اندازه برای امنیت ملی آمریکا مهم هستند.

در آن زمان مقامات سیاسی در پاریس و لندن نیز تصمیم گرفتند واشنگتن را در فرستادن این پیام به تهران تنها نگذارند. در همین راستا بریتانیا و فرانسه نیز ناوهای خود را به منطقه اعزام کردند تا در خلیج فارس استقرار یابد؛ فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا هم اظهارات همتای آمریکایی خود را تکرار کرد: “عبور ناو آرگیل به عنوان بخشی از ناوگان جنگی بین‌المللی از تنگه هرمز که روز یک‌شنبه انجام شد پیامی روشن به تهران بود.”

به این ترتیب بود که ناو “آرگیل” به همراه ناو فرانسوی “لاموت پیکه” دوم بهمن وارد آب های جنوبی ایران شدند.

 

توافق بر سر سپر دفاعی جدید

اما تنها مشکل سران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی در جنوب ایران منحصر به ناوهای هواپیما بر ایالات متحده و متحدانش نیست. درست در سی و سومین سالگرد رفراندوم جمهوری اسلامی، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم در پایتخت عربستان با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان کنفرانس خبری مشترکی برگزار کرد تا آرامش جمهوری اسلامی را بیش از پیش بر هم زند. شنبه هفته گذشته هم رئیس دستگاه دیپلماسی خاندان سعودی از بحث با همتای آمریکای اش بر سر تشکیل سپر دفاع موشکی مشترک در خلیج فارس خبر داد. هیلاری کلینتون نیز بر اهمیت همکاری نیروهای نظامی آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تشکیل سپر دفاع موشکی تاکید کرد.

وزیرخارجه ایالات متحده، جمهوری اسلامی را “تهدید کننده امنیت” کشورهای منطقه توصیف و بر تعهد واشنگتن در دفاع از کشورهای خلیج فارس در مقابل تهران تاکید کرده بود. او گفته بود: “برخی اجزای سیستم دفاع موشکی در حال حاضر موجود هستند و برخی از آنها تاکنون در منطقه مستقر شده اند”.

 

واکنش جمهوری اسلامی

عاقبت روز دوشنبه همین هفته دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای در مقام واکنش به این طرح، ایجاد سپر دفاع موشکی خلیج فارس توسط آمریکا را در راستای حفظ و بقای امنیت اسرائیل عنوان و تصریح کرد: “قطعا این پروژه با شکست روبرو خواهد شد.”

سردار یحیی صفوی ـ فرمانده پیشین سپاه - همچنین به همسایگان جنوبی ایران گوشزد کرد که جمهوری اسلامی “قصد تهاجم” به هیچکدام از این کشورها را ندارد. به گفته وی استراتژی جمهوری اسلامی “دفاعی” است اما: “ما این سپر موشکی را تهدیدی علیه خود، روسیه و همه کشورهایی می‌دانیم که در مقابل آمریکا ایستاده‌اند “.

اظهاراتی که همخوانی زیادی با مواضع دو ماه پیش سردار سلامی – جانشین فرمانده سپاه - ندارد. زمانی که وی در جریان رزمایش “حامیان ولایت” به طور علنی به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی پاسخ داد. وی به تلویح کشورهای همسایه ایران را تهدید کرده و گفته بود: “هر نقطه‌ای که مبدا عملیات تهاجمی دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران باشد مورد تهاجم و تازش متقابل واحدهای رزمی سپاه قرار خواهد گرفت.”

 سخنانی که مخاطبی به غیر از کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس نداشت چرا که بخش عمده ای از نیروهای ائتلاف نظامی غرب ـ ناتو ـ در افغانستان به سر می برند و آمریکا ناوگان پنجم دریایی خود را در بحرین مستقر کرده است. این کشور همچنین در قطر و عربستان سعودی دارای پایگاه های نظامی است.

بهمن سال 90 علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز با تاکید بر اینکه “جمهوری اسلامی هرگز سلاح جهاد خود را کنار نخواهد گذاشت”، به طور مشخص به تهدید کشورهای منطقه خاورمیانه پرداخته و تصریح کرده بود: “برخی از کشورهای منطقه که در جنگ صدام علیه ملت ایران خودفروشی کردند، باید مراقب باشند که گذشت‌های ایران تکرار نخواهد شد.”

رئیس مجلس هشتم که کوشیده بود کشورهای منطقه را از “لابی” با واشنگتن برحذر دارد، هشدار داده بود: “مراقب لابی‌های خود با آمریکا باشند و بدانند که حساب و کتاب در پیش است.”

یک ماه پیش از آن بود که پادشاه سعودی در پایان نشست سالانه سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس گفته بود که امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس “هدف” قرار گرفته است.

با این همه دو روز پیش سردار صفوی بی اعتنا به مواضع پیشین جمهوری اسلامی علیه همسایگان خود ابراز امیدواری کرد که “ کشورهای جنوب خلیج فارس نگاه عمیق‌تری به این مسائل داشته باشند و بدانند که آمریکا به آنها وفادار نیست و از سرنوشت شاه ایران، بن‌علی در تونس و مبارک درس بگیرند.”

او این اظهارات را در حاشیه مراسم بزرگداشت امیر صیاد شیرازی در تهران عنوان کرد؛ همان جایی که فرمانده نیروی هوافضای سپاه در واکنش به استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در منطقه به خبرنگاران گفت: “تدابیر لازم برای مقابله این موضوع اندیشیده شده است.”

سردار حاجی زاده مدعی شد که “تمامی بررسی ها” صورت گرفته و جمهوری اسلامی از بابت ایجاد این سامانه‌ها “نگران” نیست.این مقام ارشد نظامی توضیحی پیرامون این تدابیر و بررسی ها ارائه نکرد.

گفتنی است به غیر از این سپر دفاع موشکی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو ـ تابستان امسال سامانه دفاع موشکی در خاک همسایه شمال غربی ایران مستقر کرده که تحلیل گران دفاعی در غرب می گویند تا حد زیادی از قدرت بازدارندگی تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی برخوردار است. به غیر از این سپر موشکی که در ترکیه مستقر است، اخیرا سازمان ناتو پروژه ای نظامی دایر بر نصب سپر دفاعی موشکی در پایگاه ناتو در شهر رامشتاین، در جنوب غربی آلمان را هم به مرحله اجرا درآورده است. توماس دمازیر-وزیر دفاع آلمان- در خصوص انگیزه نصب این سامانه مجهز به موشک های “پاتریوت” گفته است: “سیستم دفاعی موشکی با هدف مقابله با تهدیدهایی نصب می شود که از جانب خاورمیانه به ویژه ایران می آید.”

جمهوری اسلامی از سوی جامعه جهانی متهم به پایبند نبودن به تعهدات بین المللی است؛ اتهامی که با سویه های نظامی برنامه اتمی امنیت خاورمیانه را به چالش کشیده است. در مقابل، تهران برنامه اتمی خود را کاملا “صلح آمیز” می داند و تصریح می کند تسلیم فشار ها نخواهد شد.