برادر منصور آروند: خانواده را تهدید کردند، جنازه را ندادند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» یک زندانی سیاسی دیگر به دارآویخته شد

نه به اعدام

 

مقامات قضایی استان آذربایجان غربی، خانواده منصور آروند، زندانی سیاسی کرد را مطلع کرده‌اند که حدود ۴ روز پیش حکم اعدام او در زندان میاندوآب به اجرا درآمده است. سیروان آروند، برادر این زندانی به روز می‌گوید برادرش بعد از اعتراضات مهاباد از زندان مرکزی این شهر به میاندوآب منتقل شده و تا زمان اجرای حکم نیز هیچ تماسی با خانواده نداشته‌ است.

منصور آروند، خردادماه سال ۱۳۹۰ در مهاباد بازداشت و یک سال بعد به اتهام محاربه با خدا ازطریق عضویت در حزب دمکرات کردستان به اعدام محکوم شد.

آنطور که خانواده او می‌گویند آقای آروند که در ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال، از زندان مرکزی مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شده بود، بامداد روز یکشنبه، ۲۴ خردادماه، در این زندان اعدام شده است.

سیروان آروند، برادر این زندانی به روز می‌گوید همزمان با تجمع مردم مهاباد مقابل هتل تارا، برادرش از زندان مرکزی ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شده است، سرانجام خانواده اطلاع پیدا کردند که او در زندان میاندوآب نگهداری می‌شود. او در این فاصله هیچ‌گونه تماسی با خانواده نداشته و آخرین تماس نیز قبل از انتقال او از زندان مهاباد صورت گرفته است.

آقای آروند می‌افزاید: “روز شنبه، قرار بود طی روز، زندان میاندوآب اطلاعی درباره وضعیت برادرم به خانواده بدهد. روز یکشنبه از اداره اطلاعات ارومیه تماس گرفته و به برادر بزرگم گفته‌ بودند برای اطلاع از سرنوشت منصور به زندان میاندوآب مراجعه کند. گرچه گفته بودند این مراجعه با رئیس زندان هماهنگ شده، اما با وجود انتظار و تقلای چند ساعته موفق به ملاقات کسب اطلاع نمی‌شوند.”

روز سه‌شنبه سرانجام رئیس زندان میاندوآب در ملاقات با خانواده به آنها اعلام کرده که حکم منصور سه روز پیش به اجرا درآمده است.

به گفته برادر این زندانی اعدامی، علاوه بر اینکه جنازه به خانواده تحویل نداده نشده، بلکه از برگزاری مراسم ختم، آنطور که رسم است، در مسجد نیز جلوگیری شده است.

احکام اعدام زندانیان سیاسی کرد در آذربایجان غربی معمولا در زندان مرکزی ارومیه یا در زندان مهاباد اجرا می‌شوند.

 سیروان آروند می‌گوید: “در زندان ارومیه تعداد زیادی زندانی سیاسی کرد نگهداری می‌شوند. از این جهت احتمال درز اخباری از این دست به بیرون و واکنش به آن بالاست. به همین دلیل به نظر می‌رسد جهت جلوگیری از این موضوع و کاستن از بار امنیتی موضوع، منصور را به میاندوآب منتقل کرده باشند. در سکوت و بی‌خبری بعد از حدود یک ماه نگهداری حکم او را در این زندان به اجرا درآوردند تا احتمالا از شدت واکنش‌های اعتراضی و جمعی به این موضع بکاهند.”

او که خود نیز فعال سیاسی است می‌افزاید: “این نخستین‌بار نیست که جمهوری اسلامی فعالان را به منظور سرکوب جنبش کرد اعدام می‌کند. اما برادر من جانباخته این جنبش است. پیش از او نیز صدها نفر دیگر جان خود را در این راه داده‌اند. آنها همگی خواهان برخورداری از حق تعیین سرنوشت بودند. اشکی که امروز از چشم ما جاری شد اشک آزادی روح منصور است؛ اشک پیروزی تلاش و مقاومت‌های او. اعدام نه تنها نتوانسته مانعی بر سر راه طرح مطالبات مردم شود بلکه با اعدام هر منصوری، هزاران منصور دیگر متولد خواهند شد.”

 

حزب دمکرات کردستان هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اعدام این زندانی سیاسی، تائید کرده که منصور آروند از اعضای این حزب بوده است.

حبیب‌الله افشاری، علی افشاری و سامان نسیم در ۲۹ بهمن‌ماه، سال ۹۳ از زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل و سپس اعدام شدند.

در سال‌های گذشته احکام ده‌ها تن از فعالان سیاسی کرد از سوی دستگاه قضایی به اجرا درآمده است و تعداد دیگری نیز با احکام قطعی اعدام همچنان در زندان به سر می‌برند.