ماسک و ریا

نویسنده
مهرداد شیبانی

مهرداد شیبانی

 

هفته ای که مردادماه ـ ماه انقلاب مشروطیت- با آن آغاز می شود ، تمامی نقاب از چهره دولت مهرورزی برداشت و ماسک را بر چهره مردم ایران استوارتر کرد که درتمام طول تاریخ خود ازپشت آن استبداد را به سخره گرفته اند.

و این فصل دیگری از تاریخ استبداد بر ایران است که دانشجویان امیر کبیر چنین توصیفش می کنند: “حاکم شدن فضای پلیسی-امنیتی بر کشور امید شوم تاریک اندیشان در ناامید کردن همگان از تحول به نفع حاکمیت آزادی و تحقق دموکراسی ” و شعر جاوادنه احمدشاملو را درهفتمین سال خاموشی اش به یاد می آورند واز مردم می خواهند:” نگذاریم ابلیس پیروز مست سور عزای آزادی را به سفره بنشیند.”

در هفته ای که انتخابات ترکیه واستقبال غرب از اسلام “ تکثر گرا” نشان داد، جهان کدام الگوی سیاسی اسلامی را می پسندد، دولت مهرورزی پخش” اعترافات” سه زندانی را ادامه داد تا چهره خشن و بیرحم “ اسلام طالبانی” رابیشتربه نمایش بگذارد.

سکولارهای ترکیه انتخابات راباختند؛ اما بر تعداد کرسی های خود افزودندو رئیس حزب برنده گفت ترکیه به راه اتاتورک خواهد رفت که همزیستی همه مردم را با عقایدگوناگون و متضاد می خواست و با دست” غرب” رانشان می داد. غرب؛ جائی که درتبلیغات “ طالبان ایرانی” نماد ظلمت است و خاتمی نماینده اش . این هفته نویسنده سر مقاله نشریه مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری که روش انتشارش ازمحرمانه به شیوه انتشار عمومی تغییر کرده است ، نوشت :” جریانات سیاسی کشور به دو سمت متفاوت کشیده می‌شوند و بر این اساس می‌توان آنها را تقسیم‌بندی کرد. یک بخش به سوی نور حرکت می‌کنند که احمدی‌نژاد نماد این بخش است و بخش دیگر به سوی ظلمت و غرب در حرکتند که نماد آنها هم خاتمی است. “

خاتمی که نماد ظلمت است ، این هفته گفت: “تفکری وجود دارد که اصلاحات اصلی را براندازی قلمداد می‌کند و هرگونه تحول‌خواهی را الحاد می‌داند.”

و سیستم امنیتی احمدی نژاد که نماد نور است به پخش “اعترافاتی” ادامه داد که دخترهاله اسفندیاری در واشنگتن پست آن را” نقشه ای خام دستانه”و” متقلبانه” خواند ونوشت:” این نوار ویدئوئی محصول کارپلیس مخفی است و باهدف گول زدن مرد م و به منظوری شریرانه تهیه شده است.” همان منظور که دانشجویان امیر کبیر” بازگرداندن جامعه به سالهای تلخ و تیره دهه 60” تفسیرش کردند.

در دهه شصت که به” دهه وحشت بزرگ “معروف شد، همین کسانی که اکنون بر سرنوشت کشور حاکمند، برنامه قلع و قمع گروههای سیاسی را از پیش بردند و با همین وسایل که امروز دارند: سرکوب ، زندان، شکنجه واعتراف گیری وتواب سازی.

امروز هدف نابودی همه عناصر ونهادهای مدنی است: مطبوعات آزاد، دمکراسی، تشکل های کارگری، کانون های صنفی ، انجمنهای دانشجوئی و روشنفکران . قرائتی طالبانی از اسلام که چون شرایط ایران اجازه نمی دهد یک باره پیاده شود، درهیات کودتائی خزنده گام به گام پیش می رود.

بهانه هم این بار” انقلاب مخملین “ است. این هفته رئیس نیروی انتظامی ـ که باجناق احمدی نژاد باشد ـ به صراحت گفت که حتی بگیرو ببندهای زنان و ” اوباش” هم در خدمت همین هدف است: “اجرای طرح امنیت اجتماعی باعث مأیوس کردن بسیاری از نهادهای خارجی که درصدد ضربه زدن بودند، شد.”

در روزهای آخر هفته هم وزیر اطلاعات که از عوامل اصلی سرکوب خونین دهه شصت است، خبر از دستگیر عوامل داخلی” هاله اسفندیاری” داد.

این سیاست در سطح جهان با گسترش تروریسم دنیال می شود و هدف نهائی گرفتن “ تضمین برای بقا” از جهان و در راس آن آمریکای سابقا “ جهانخوار” است که همین هفته دور دوم مذاکره با اوآغاز شد و طی آن آمریکا بار دیگر به جمهوری اسلامی هشدار داد. رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد، پس از چند ساعت گفتگو با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران، در جمع خبرنگاران حاضر گفت: “ایران ظرف دو ماهی که از دور پیشین مذاکرات می گذرد، پشتیبانی خود را از گروههای مسلح شیعه عمیقتر کرده و فعالیت گروههای مسلحی که مورد حمایت ایرانند به جای اینکه کمتر شود افزایش یافته است . ما مانند گذشته، نگرانی خود را نسبت به فعالیت ایرانی ها در حمایت از عناصر خشن شبه نظامی، چه از طریق آموزش و چه از طریق مسلح کردن این عناصر ابراز کردیم. ما افرادی را در بازداشت خود داریم که که از دخالت جمهوری اسلامی سخن گفته اند.”

حسن‌ کاظمی‌ قمی‌، از فرماندهان مهم سپاه و از مقامات کلیدی امنیتی که درحال حاضر سفیر جمهوری اسلامی و رییس هیئت مذاکره کننده است، گفت: «در این‌ جلسه‌ برخی‌ از اشتباهات‌ نیروهای‌ خارجی‌ مستقر در عراق‌ و مشکلات‌ ناشی‌ از اشغال‌ عراق‌ به‌ آن‌ها گوشزد شد که‌ مورد پذیرش‌ طرف‌ آمریکایی‌ قرار گرفت.»

معلوم نیست که حرف های سفیر درست است یا تیتر اول کیهان همان روز:” حرف حساب به گوش اشغالگران نرفت.” هرچه بود، منوچهر متکی از مذاکرات در سطح بالاتر و در آینده نزدیک خبر داد.

مذاکره ای که محمدجواد لاریجانی ـ نظریه پرداز اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ـ چشم انداز آن را نشان داد:” امروز ما محتاج آمریکا نیستیم و این مذاکره به معنای مستاصل بودن ما نیست و اتفاقا آمریکایی‌ها نیاز سنگینی به این مذاکره دارند. ما نیز در این مذاکرات نفع داریم. هیچ اشکالی ندارد دو کشور که با هم تخاصم سنگین دارند، در یک برهه‌ای بر سر مواضعی منافعشان متقارب شود. کار سیاست همین است که روی نقاط متقارب کار کند. ‌این مقوله خود به اندازه کافی مهم است که مذاکرات جدی با آمریکا داشته باشیم. البته هیچ دلیلی نمی‌‌بینیم که فقط به این نکته توجه کنیم. به همان دلیلی که سبب شده که ما راجع به عراق با آمریکا صحبت کنیم مسائل دیگری نیز وجود دارد که برای ما، منطقه و دنیای اسلا‌م بسیار مهم است که از این استدلا‌ل در این جا نیز می‌‌توان بهره برد. “

درهفته ای که تشدید تحریم های سازمان ملل تا دو ماه دیگر به تعویق افتاد، مجلس به حقوقدانان نزدیک به دولت رای منفی داد ، طلاب زن ومرددعوت شدند تا با حضور درمیادین داخلی و خارجی ورزش ایران را اسلامی کنند، فیلم علی سنتوری توقیف شد ؛ دولت در حال و هوای” نوروز ملی وسیاسی” بسر می برد. مهدی کلهر ـ مشاور فرهنگی رئیس جمهور و طرفدار باز شدن کافه های ساز و ضربی- که این خبررا داده بود از “کوتوله هایی” انتقاد کرد که نهایت” ایده آلشان گوجه فرنگی” است. حتما منظورش رئیس جمهور مقدس نبود که وقتی درنارمک گوجه فرنگی می خرد، قامت بلندش از دور پیداست. آخر در همان موقع محمود احمدی نژاد پول نفت را برده بود و در سوریه مشت مشت به دامان “مردم” می ریخت. البته مردمی که کیهان اسامی آنها را چنین ردیف کرد: “چهره های برجسته مقاومت لبنان و فلسطین مانند سیدحسن نصرالله، خالد مشعل، رمضان عبدالله، احمد جبرییل و نایف حواتمه” رقم هم ناچیز بود :” بیش از یک میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون دلار “ و تازه نخست وزیر عراق هم پای سفره نفت دعوت داشت: “به گفته علی دباغ سخنگوی دولت عراق ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی یک هواپیمای ایرباس 300 نو به نخست وزیر عراق هدیه کرد. قرار است این هواپیما در مسافرت های ویژه نوری مالکی و همراهان وی مورد استفاده قرار گیرد و در ناوگان حمل و نقل عمومی عراق قرار نگیرد. “

بله مهم این است که نخست وزیر عراق براحتی وخوشی سفر کند ، چه اهمیت دارد چند تا هواپیمای قراضه دیگر هم در ایران سقوط کند و عده ای کشته شوند.

 

و همه این بریز وبپاش ها از در آمد افسانه ای 485 میلیارد دلاری نفت در 18 سال گذشته است که بخش قابل توجه اش در زمان احمدی نژاد به خزانه واریز شده تاصرف یار گیری برای از میان برداشتن اسرائیل شود. رژیمی که روزنامه ضد ایرانی کیهان تهران ، این هفته سرنوشتش راچنین پیش بینی کرد: “ نه تنها نظامیان صهیونیست بلکه حتی ارتش های مدرن ناتو و آمریکا هم قادر نیستند تغییری در سرنوشت محتوم این رژیم غاصب و جعلی ایجاد کنند.”

و شاید هم روزنامه “ اصلاح طلب” اعتماد ملی که با “برادر حسین” همصدا شد وسرمقاله اش را به تائید وتحسین سخن سیدحسن نصر الله اختصاص داد:” تمام اسرائیل در تیر رس حزب الله است،” خبر ندارد که :” تاکنون جنگ سال گذشته حزب الله با اسرائیل و بر روی کار آمدن دولت حماس در فلسطین ، چهار و نیم میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته است.”

 

در هفته ای که روس ها بازهم برای اتمام کار نیروگاه بوشهر دبه کردند و آن رایک سال دیگر عقب انداختند، کاروان نظامی سپاه در سیستان وبلوچستان موردحمله قرار گرفت و در عملیاتی که بی بی سی ان را” کم سابقه” خواند 11 کشته و 9 مجروح داد.

این همان سپاهی است که به گفته “سردار سرلشکر پاسدار رحیم صفوی” فرمانده کل سپاه پاسداران درکنار “2500 گردان عاشورا و الزهرا(س) که بر اساس دکترین دفاع مسطح و موزائیکی در سراسر کشور سازماندهی شده‌اند، امروز یکی از نگرانی‌های آمریکایی‌ها برای مقابله با انقلاب اسلامی(منظور حمله به ایران است)” است.

نگرانی هائی که ظاهرا “ سردار” خبر دارد و آمریکا و متحدانش از آن بی خبرند ، وگرنه پیش و بعد از فرمایشات فرمانده سپاه بار دیگر در باره حمله به ایران سخن نمی گفتند.

اول هفته بود که کنگره آمریکا هم که جمهوری اسلامی به اکثریت دمکرات آن امید بسته بود ،به گزارش خبر گزاری روسی “ نوستی” لایحه ای را که مشابه آن هم تقدیم سنای آمریکا شده، در دستور کار خود قرار داده که بموجب آن، رئیس جمهور و کاخ سفید در چهار حالت می توانند از بودجه مصوبه کنگره برای عملیات نظامی علیه ایران استفاده کنند: “اگر عملیات نظامی برای دفع حمله از سوی ایران باشد، اگر عملیات نظامی برای دفع حمله قریب الوقوع از سوی ایران انجام شود، اگر عملیات نظامی برای تعقیب نیروهای دشمن صورت بگیرد که به خاک ایران رفته اند، اگر عملیات نظامی علیه جاسوسی و یا عملیاتی مربوط باشند که از سوی دولت آمریکا ماهیت اطلاعاتی دارند. “

 

در این چهار مورد رئیس جمهور آمریکا باید 24 ساعت بعد از اتخاذ تصمیم برای استفاده از این بودجه و حمله گزارش خود درباره دلایل این تصمیم را به کنگره اعلام کند.



باتصویب این لایحه دست بوش کاملا باز گذاشته می شود که به نوشته واشنگتن پست: “مصمم است تا پیش از ترک سمتش به تاسیسات هسته‌یی ایران حمله کند.”

 

جان بولتن ، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل هم گفت: “امیدوارم این طور باشد، از نظرمن توسل به نیروی نظامی جذاب نیست؛ اما اگر گزینه ایران مسلح به سلاح هسته‌یی باشد، شکی نیست که باید به سراغ زور رفت.”

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا هم که جمهوری اسلامی نشستن او بر جای تونی بلر را مورداستقبال قرار داده بود، از احتمال تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داد و عملیات نظامی را به عنوان گزینه ای علیه این کشور مردود ندانست.

هفته ایرانی با صدور قطعنامه کنگره بین‌المللی انجمن جهانی قلم به پایان رسید که در آن از حکومت ایران خواسته شده است روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند، به سانسور و توقیف نشریات و فیلترینگ سایت‌ها پایان دهد و حق آزادی بیان را تضمین نماید.

و مردم ایران که یک قرن پیش د رچنین ماهی اولین انقلاب آزادی رادر خاورمیانه به ثمررساندند، گرفتار استبدادی هولناک اند که راهی جز پناه بردن به فرهنگ ریشه دار ایرانی باقی نگذاشته است.

دکتر ابراهیم یزدی این هفته گفت: “همه ماسک بصور ت داریم. جامعه ما در طول قرن ها تا این حد ریاکار نبوده است.”