اندر احوال جشن آتش در ایران

نویسنده

» تحلیل هافینگتون پست از چهارشنبه سوری

برتران دله

چهارشنبه سوری رویدادی است که در غرب چندان شناخته شده نیست، ولی یکی از دلایلی است که جوانان ایرانی را به خیابان های شهرهای بزرگ می کشاند.

جوانان بی پروای پایتخت و همچنین شهرهای بزرگ از جشن آتش به عنوان بهانه ای برای به چالش کشیدن و رویارویی با فاشیسم مذهبی که در این کشور بر مسند قدرت تکیه زده استفاده می کنند. جشن آتش در آخرین سه شنبه سال برگزار می شود.

در تهران، جوانان قیطریه با بیان شعارهایی علیه حکومت و شبه نظامیان حکومتی در خیابان ها حاضر شدند. نیروهای امنیتی تمامی خیابان های منتهی به قیطریه را بسته بودند تا افراد بیشتری به این منطقه وارد نشوند. مأموران به جمعیت حمله و به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند تا آنها را پراکنده سازند. دراین راستا، دو نفر دستگیر شدند، ولی جوانان واکنش نشان دادند و دو جوان را آزاد کردند.

در مناطق قیطریه و چیذر، درگیری ها در طول شب میان جوانان و مأمورانی که گاز اشک آور به سوی مردم شلیک می کردند ادامه داشت.

در منطقه اکباتان مردم فریاد می زدند: “مرگ بر دیکتاتور!” مأموران علیه آنها به شدت از گاز اشک آور استفاده کردند و مردم نیز نارنجک های صدادار را از پنجره ها یا پشت بام ها به روی مأموران پرتاب می کردند تا آنها را فراری دهند.

در منطقه آزادی، علی رغم تهدیدهایی که برای بازداشتن مردم از برگزاری جشن انجام شده بود، درگیری هایی با نیروهای امنیتی در خیایان های منتهی به میدان آزادی اتفاق افتاد. در تمامی مناطق تهران، جشن آتش بهانه ای برای موضع گیری علیه حکومت بوده است تا بار دیگر عطش آزادی را در خیابان ها به نمایش بگذارند.

طی شب، تنش ها افزایش یافت و جوانان علیه نیروهای سرکوبگر به مقابله پرداختند. صدای شلیک گلوله نیز شنیده شد. مأموران یک جوان ۱۸ ساله را به شدت با باتوم زخمی کردند. آنها او را با بدن خون آلود به داخل یک ماشین انداختند و بردند. مردم با شعار “مرگ بر دیکتاتور” با مأموران به مقابله پرداختند.

علی رغم حضور همه جانبه نیروهای سرکوبگر در سراسر تهران، مردم به شکلی گسترده چهارشنبه سوری را جشن گرفتند. در تمامی پایتخت آتش شادی روشن و صدای ترقه و نارنجک های صوتی طنین انداز بود. و مهم تر از همه اینکه درست به مانند جنبش سبز، اردوگاه ترس عوض شده بود.

زیرکی حکومت برای انتخاب روحانی و ایجاد فرجه برای خود به نارضایتی اجتماعی افزوده است.

منبع: هافینگتون پست، ۳ آوریل