باز شدن زخم قدیمی ایران و آمریکا

نویسنده

» گزارش لاستامپا در مورد پذیرش دیپلومات گروگانگیر

پائولو ماسترولویلی

مقامات آمریکایی درخواست روادید برای حمید ابوطالبی، سفیر سابق ایران در ایتالیا و بلژیک را دریافت کردند. روحانی، رئیس جمهوری ایران او را بعنوان سفیر ایران در سازمان ملل برگزیده است و طبق قراردادی که در سال ۱۹۴۷ تصویب شده است، آمریکا موظف است برای سفرای کشور ها در سازمان ملل روادید صادر کند. تنها مشکل این است که ابوطالبی متهم به مشارکت در گروگانگیری در سفارت آمریکا در نوامبر ۱۹۷۹ است که منجر به گروگان گرفته شدن 52 دیپلمات آمریکایی بمدت ۴۴۴ روز شد.

حمله به سفارت آمریکا توسط گروهی انجام شد که خود را دانشجویان پیرو خط امام می نامیدند. در آن زمان ابوطالبی دانشجو بود. بعد از دانشگاه وارد سیستم دیپلماسی ایران شد. حالا می گوید که در حمله به سفارت آمریکا مشارکت نداشته است. به گفته سایت خبر آنلاین وی در این مورد گفته است: “گاهی اوقات زمانی که مسئولان نیاز به مترجم برای ارتباط با کشور های دیگرداشتند من به زبان فرانسه و انگلیسی به آنها کمک می کردم. بعد بعنوان مترجم زمانی که اعلام شد کارکنان زن را آزاد می کنند، در کنفرانس خبری شرکت کردم اما این کار را به دلایل انسانی انجام دادم.”

روایت های دیگر هم از این موضوع وجود دارد. محمد هاشمی یکی از افرادی که اشغال سفارت فعال بود می گوید که در زمان اشغال سفارت، ابوطالبی به همراه عباس عبدی یکی از طراحان حمله به سفارت، به الجزایر فرستاده شده بودند. تصویر سفیر جدید ایران در سازمان ملل در سایت تسخیر در کنار دانشجویان پیرو خط امام دیده می شود.

وزارت کشور آمریکا می گوید که روند صدور ویزا برای ابوطالبی مثل همه متقاضیان دنبال می شود اما در گذشته نیز به درخواست عمر البشیر رئیس جمهور سودان پاسخی داده نشد.

لاستامپا، ۲ آوریل