جنتی: گوشت خوردن چیز خوبی نیست!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ادامه تعیین تکلیف برای خورد و خوراک مردم

احمد جنتی امام جمعه سالخورده تهران که در بهمن ماه سال گذشته با انتقاد از سیاست خارجی دولت حسن روحانی و روند مذاکرات هسته ای خواستار ایستادگی مردم دربرابر فشار تحریم های بین المللی شده و گفته بود “چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم” در خطبه نماز جمعه این هفته خود مدعی شد که “گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست. ما ترجیح می‌دهیم آبروی‌مان حفظ شود، اما شکم‌مان گرسنه بماند.”

آیت الله احمد جنتی درادامه انتقادات خود از مذاکرات هسته ای دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ در سخنرانی این هفته نمازجمعه تهران گفت: “برخی در رابطه با مسئله هسته‌ای ساده‌اندیشند و بسیاری نمی دانند که این مسئله چه سرنوشتی را در آینده برای ما دارد. برخی نیز بی تفاوتند و خیال می‌کنند مسئله آنقدرها هم مهم نیست. برخی خیال می‌کنند با انجام توافق و برداشته شدن تحریم‌ها، دشمن دست از دشمنی بر می دارد و ما اگر قبول کنیم او هم با ما کنار می آید و امیدهایی به شیطان بزرگ و شیاطین دیگر دارند و حقیقت امر را آنطور که باید در نمی یابند.”

دبیر شورای نگهبان با گفتن اینکه “کسی نباید فکر کند مردم نمی توانند سختی ها و مشکلات را تحمل کرده و به این فکر باشند که به هر قیمتی نان و آب مردم را تامین کنند” در کنایه ای به حسن روحانی اضافه کرد: “البته برخی حرف‌‌های باورنکردنی می‌زنند، در بعضی از جلسات با صراحت گفته‌اند، البته بنده تعجب می‌کنم که چطور تصریح می‌کنند و می‌گویند که وضعیت اقتصادی و مالی‌مان خوب نیست و چاره‌ای نداریم که نخواهیم تسلیم شویم، نمی‌شود مملکت را ادره کرد و تحریم‌ها می‌ماند و اوضاع از هم می‌پاشد؛ البته تعبیر به تسلیم نمی‌کنند، اما چیزی شبیه این را می‌گویند. بعد می‌گویند که این مردم دیگر طاقت ندارند.”

وی با نقل بخشی از گفته های آیت الله خمینی رهبرپیشین جمهوری اسلامی با این مضمون که “ما یک ملتی هستیم که به این گرسنگی خوردن ها عادت کرده ایم” گفت: “ما ترجیح می‌دهیم آبروی‌مان حفظ شود، اما شکم‌مان گرسنه بماند.ایمان به مردم معنی‌اش این است که مردم این راه امام را پذیرفته‌اند و آن را طی کرده‌اند و تا اینجا آمده‌اند، گرسنگی خوردن که از شهید دادن بدتر نیست، آیا کسی که چهار پسرش شهید شده است، می‌گوید که گرسنگی نخوریم و طاقت گرسنگی ندارد؟! آیا می‌گوید که دشمن بیاید سر جای اولش؟!”

به گفته جنتی “البته تیم مذاکره‌کننده باید نظرات رهبری، خط قرمزها، عزت، مصلحت و اقتدار و آبروی انقلاب، اسلام و مردم را در نظر بگیرند و حفظ کند، اینها سر جای خودش باشد، آنها کار خودشان را بکنند، اما ما باید راهمان را بشناسیم، تعقیب کنیم و بایستیم، می‌ارزد؛ امام حسین و یارانش کشته شدند، اسلام زنده شد، بگذارید ما هم کشته شویم، اسلام زنده بماند.”

امام جمعه موقت تهران همچنین ادعا کرد که “گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست و می‌توان یک وعده غذا در روز خورد و کافی است. چرا که ما ترجیح می دهیم آبرو و عزتمان حفظ شود اما شکم ما گرسنه بماند.”

همزمان حجت الاسلام علیرضا اعرافی نیز در نماز جمعه شهر قم در اظهاراتی مشابه با گفتن اینکه “ملت ایران روی عزت و کرامت خود با کسی معامله و مذاکره نمی‌کند” مدعی شد که “امروز روحانیت و حوزه و دانشگاه و ملت بزرگ ایران با رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در برابر همه زیاده خواهی‌ها با تاسی به عاشورای حسینی فریاد می‌زند و می‌گوید که ملت ایران بر سر عزت و کرامت و شخصیت ایمانی و معنوی خود معامله نخواهد کرد.”

این برای نخستین بار نیست که منصوبان رهبرجمهوری اسلامی با انتقاد از مذاکرات هسته ای توسط دستگاه سیاست خارجی دولت حسن روحانی خواستار “ایستادگی” دربرابر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی و تعیین و تکلیف برای خورد و خوراک مردم شده اند.

اسفندماه سال گذشته احمدعلم الهدی امام جمعه مشهد نیز با ادعای اینکه “بدون ارتباط با آمریکا هم می توان اقتصاد کشور را اداره کرد” گفته بود که “آیا حرف ما این است؛ ما گرسنه مانده‌ایم، زندگی ما نمی‌گذرد و باید با آمریکا مذاکره کنیم تا تحریم‌ها را بردارند.”

او با تشبیه شرایط حاضر کشور به شرایط دوران جنگ همچنین تاکید کرده بود: “شب عملیات در جبهه به این فکر می‌کردید که شام ما چه می‌شود؟ جای خواب ما چه می‌شود؟ ما امروز در جبهه جنگ با دشمن هستیم، تهاجم اقتصادی و فرهنگی است، منهای دست دادن به آمریکا می‌شود اقتصاد کشور را اداره کرد. رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را معرفی کردند، حال اگر اجرایی نشده کوتاهی مردم یا دولت است، باید این را اجرایی کنیم.”

احمد جنتی نیز پیش از این ۱۰ بهمن ماه سال گذشته در انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته ای گفته بود: “من نمی‌دانم اینها چه قوم و خویشاوندی با آمریکا دارند که تصور می‌کنند آمریکا باید آب و نان‌شان را تامین کند، ممکن است در ظاهر برخی حرف‌ها را مطرح کنند اما در باطن عقیده‌شان این است که تنها راه‌حل مشکل و شکستن تحریم‌ها این است که ما با آمریکا کنار بیاییم تا تحریم‌ها را بردارد. در این زمان اقتصاد ما نیز فعال می‌شود.”

او با گفتن اینکه “این تفکر در برخی وجود دارد و اشتباه بزرگی است و ایستادن در مقابل سیاست‌های رهبری است” تاکید کرده بود: “برای برطرف شدن مشکلات موجود قدری مقاومت و تحمل سختی‌ها لازم است. ممکن است در بین راه سختی‌هایی باشد اما این سختی‌ها را می‌توان تحمل کرد و مردم نیز این سختی‌ها را تحمل می‌کنند. ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم.”

او همچنین اضافه کرده بود: “چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم همان‌طور که الان نیز برخی روزی یک وعده غذا می‌خورند؛ مردم ما تاب و تحمل را دارند چرا که گرسنگی کشیدن بدتر از داغ از دست دادن عزیزان و جوانان نیست؛ آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟ “

حسن روحانی از ابتدای روی کار آمدنش در دولت جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که قصد دارد با مذاکره و “تعامل سازنده” با دنیا “تحریم های ظالمانه” علیه کشور را از میان بردارد تا وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود پیدا کند.اودر سال نخست آغاز به کارش در دولت از وخامت اوضاع اقتصادی و “خزانه خالی” کشور خبرداده بود.

با این حال اما منصوبان رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران که از منتقدان مذاکرات دولت حسن روحانی و مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم ها هستند به طور مداوم با تقلیل مشکلات اقتصادی کشور خواستار تداوم و گسترش برنامه هسته ای بوده و از دولت و مردم می خواهند تا در برابر غرب “ایستادگی” کنند.

در هفته های اخیر با نزدیک تر شدن به زمان پایان مذاکرات هسته ای دولت جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ منصوبان رهبر جمهوری اسلامی با ترسیم خطوط قرمز جدید دور تازه ای از انتقادات و حملات خود علیه دولت روحانی را آغاز کرده اند.

مذاکرات هسته ای که هم اکنون از سوی دستگاه سیاست خارجی دولت روحانی دنبال می شود در صورت به نتیجه رسیدن و توافق احتمالی یکی از چالش های رهبرجمهوری اسلامی، منصوبان او و مقامات سپاه با دولت محسوب می شود.

از سوی دیگر در پیش بودن ۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز به نوعی تا کنون تحت تاثیر مذاکرات هسته ای قرار گرفته است و به نظر می رسد در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، حامیان دولت حسن روحانی در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری در موقعیت بهتری نسبت به اصولگرایان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی قرار بگیرند و همین موضوع انتقادات و مخالفت ها با مذاکرات هسته ای و تلاش دولت برای رفع تحریم های بین المللی را نیز افزایش داده است.