حرف اول

نویسنده
پیام رهنما

شورای نظامی- امنیتی جدید برای کنترل نمایش ایران

 

 

یک شورای جدید نظامی- امنیتی برای کنترل نمایش ایران فعالیت خود را آغاز کرد. شورا حذف نمایش های جهانی و ملی وجانشینی تئاترهای مذهبی وحکومتی را بعنوان سیاست های کلان نمایشی به اجرا در آورده است.

شورای حمایت از تولید آثار نمایشی، توسط حسین شاه آبادی ،معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تاسیس شد.

برپائی این شورا باهدف “رشد و ارتقای تئاتر” توسط اهالی نمایش ،موازی کاری با شورای تئاتر شهر ارزیابی شد و اقدامات آن سنگ اندازی در مسیر تولید با هدف تعطیلی پیکره تئاتر در ایران مورد توجه قرار گرفت.

هنرمندان و اهالی تئاتر که با شورای های “نظارت و ارزشیابی” و “ساخت” در روند تولید اثر نمایشی خود مواجه بودند ، درانتظار نشستند تا اعضای این شورا معرفی و نحوه کار و سیاست های آن مشخص شود.

محمدعلی دشت‌گلی سرپرست پیشین اداره‌کل هنرهای نمایشی در مصاحبه‌ای به خبرگزاری مهرگفت: “شورای هنری تماشاخانه‌ها کارها را تایید می‌کنند، اما قول اجرا نمی‌دهند و در مرحله بعدی، اداره‌ کل هنرهای نمایشی از طریق شورای حمایت از آثار که متشکل از افراد مختلف است، تشخیص می‌دهد شیوه‌ حمایت و پرداخت دستمزدها به چه صورت باشد. “

مدتی بعد، اعضای شورا که همگی عضو یا نماینده نهادهای نظامی- امنیتی هستند به شرح زیر معرفی شدند: سیدصادق موسوی رئیس مجموعه تئاتر شهر و نماینده تام‌الاختیار معاون هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و عضوشورای سیاست گذاری سازمان بسیج مهدی موعود در شهرستان کرج ، مهدی خاتمی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و عضوفعال سپاه پاسداران در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان مشهد، حجت‌الاسلام سیف جمالی عضو اتاق فکر شورای هماهنگی سپاه و بسیج قدس، محمود سالاری عضو شورای ارزشیابی کتاب و سانسور در تلویزیون حکومتی ایران، محمود فرهنگ عضو ارشد سازمان سپاه در حوزه هنرهای نمایشی و نماینده بیت رهبری در امور فرهنگ و هنر ارشاد و محمد دشت‌گلی سرپرست سابق مرکز هنرهای نمایشی و از اعضای سیاست گذاری جشنواره های مذهبی چون علی اکبر و بچه های مسجد و…نماینده خانه تئاتر از دو ماه عملا از شرکت در جلسات شورای هماهنگی محروم شد.

با شروع فعالیت این شورا سیاست های آن آشکار گردید:

الف : آثاری که با تکیه بر مضامین نمایشنامه های خارجی تولید شده اند به هیچ عنوان شایستگی انعقاد قرار داد مالی ندارند.

ب : نمایش هایی که نشانه هایی از حکومت الهی و اسلامی،زندگی امامان و پیامبران درآن ها حضور پررنگی داشته باشند به شکل غنی حمایت شده و جزو آثار فاخر بر صحنه خواهند رفت.

ج : نمایش هایی با که مضامین دفاع مقدس و پرداختن به امور زندگی خانواده های شهدا و جانبازان باشند در اولویت حمایت قرار خواهند گرفت.

د : آثاری که کمترین انتقادی را به حکومت های اسلامی منطقه داشته باشند جزو آثار غیر حمایتی قرار خواهند داشت.

و : نمایش هایی که با سیاست های کلی شورای حمایت تولید نشوند حتی با تایید مدیریت سالن های متقاضی نیز با قرار داد مالی مواجه نخواهند شد.