اصلاح طلبان باید ائتلافشان را گسترش دهند

نویسنده

hashemsabaghianb.jpg

باربد کاوه

هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت و عضو نهضت آزادی ایران معتقد است اگر اصلاح طلبان پس از پیروزی در انتخابات شوراها، نتوانند رضایت مردم را به دست بیاورند در انتخابات بعدی با شکست مواجه خواهند شد. مصاحبه روز با هاشم صباغیان را بخوانید.

اصلاح طلبان نتیجه خوبی در انتخابات شوراها کسب کردند؟ حالا چه کار باید بکنند؟

موفقیتی که اصلاح طلبان در این انتخابات به دست آوردند ناشی از چند مساله بود که اولین اش دادن لیست واحد بود. لذا حال که در انتخابات شوراهای تهران و بعضی از شهرستان های دیگر موفق شده اند و در بسیاری جاها اکثریت را هم دارند، باید نهایت سعی شان را بکنند تا جامعه مدنی بتواند پایگاه خوبی برای مبارزات مردم باشد. یعنی باید مردم را به تشکیلاتی عمل کردن تشویق کنند و این فرهنگ را به مردم آموزش دهند. چون کارها اگر از کانال تشکیلات بگذرد موفقیتش بیشتر است.

آنها مشخصا باید چه برنامه ای برای شوراها داشته باشند؟

من چندان مطلع نیستم که چه برنامه ای دارند ولی باید بدانند که اولین چیزی که در شوراها مهم و تاثیرگذار است مساله انتخاب شهردار است. اصلاح طلبان باید شهرداری را انتخاب کنند که هم از مدیریت بالایی برخوردار باشد و هم در جهت منافع مردم قدم بردارد.

آنها ظاهرا با ابقای آقای قالیباف موافق هستند.

بله، در تهران اصلاح طلبان با ماندن آقای قالیباف موافق هستند. چون در مدتی که او شهردار تهران بوده عملکرد خوبی داشته است.

به نظر شما آرایش نیروهای اصلاح طلب در انتخابات شوراها چگونه بود؟

یکی از محاسن آرایش سیاسی اصلاح طلبان ارائه لیست مشترک بود. این موفقیتی است که باید از آن درس گرفت تا در آینده و مخصوصا انتخابات بعدی راهگشاباشد، وگرنه با انشقاق همان نتیجه ای حاصلشان می شود که در چند انتخابات گذشته اتفاق افتاد.

گروه های اصلاح طلبی هم بودند که وارد این لیست نشدند و بعضا اصلا علاقه ای به شرکت در انتخابات نداشتند. فکر می کنید آنها در انتخابات بعدی وارد ائتلاف می شوند؟

انتخابات شوراها تجربه ای بود که اگر کار از کانال تشکیلات منسجم انجام شود موفقیتش بیشتر است. بنابراین گروه هایی از اصلاح طلبان که وارد انتخابات و ائتلاف نشدند به نظر من در انتخابات بعدی از این حرکت پند می گیرند و وارد این نوع حرکت های تشکیلاتی می شوند.

گام بعدی اصلاح طلبان چه خواهد بود؟

گام بعدی اصلاح طلبان این است که در شوراهایی که اکثریت دارند برنامه ریزی کنند و در هر شهری با برنامه مشخصی عمل کنند و اهدافشان را عملیاتی نمایند. همچنین باید توجه داشته باشند شهرداری را انتخاب کنند که با برنامه هایشان جلو رود. اما گام بعدی شان در عرصه کلی سیاست باید این باشد که کار تشکیلاتی شان را گسترش دهند و هرچه ممکن است افراد و گروه های بیشتری را جذب کنند تا در انتخابات بعدی موفق تر باشند.

نتیجه انتخابات مجلس هشتم تا چه اندازه با عملکرد اصلاح طلبان ارتباط دارد؟

اگر اصلاح طلبان نتوانند در شوراها موفق عمل کنند و رضایت مردم را کسب نمایند در انتخابات مجلس هم شکست خواهند خورد. یعنی اگر نتوانند تغییرات مثبتی در اداره و اوضاع شهر به وجود آورند مردم هم در انتخابات بعدی، چه مجلس و چه ریاست جمهوری به آنها اقبال نشان نمی دهند.