جان کری از کمک ایران در مساله سوریه می گوید

نویسنده

» گزارش رویترز از موضع جدید واشنگتن

آمریکا روز یکشنبه برای اولین باز از احتمال ایفای نقشی مهم توسط ایران در کنفرانس صلح سوریه سخن گفت، هر چند که ایران رسما به این کنفرانس دعوت نشده باشد.

واشنگتن و گروه های مخالف سوریه تا کنون با شرکت ایران در کنفرانس صلح مخالف بوده اند زیرا ایران در سه سال گذشته با تمام امکانات از نیروی انسانی گرفته تا سلاح از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، دفاع کرده است.

علی رغم بهبود روابط ایران و آمریکا و حصول توافق هسته ای تاریخی در ماه نوامبر، هنوزمسائل مختلفی در این رابطه وجود دارد که مهمترین آن جنگ داخلی سوریه است که تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

جان کری، در یک کنفرانس خبری در اورشلیم مجددا مخالفت آمریکا را با حضور رسمی ایران در کنفرانس “ژنو-۲” که ۲۲ ژانویه برگزار می شود، ذکر کرد و دلیل آن را عدم موافقت ایران با قطعنامه بین المللی سال ۲۰۱۲ در مورد سوریه اعلام کرد.

کنفرانس صلح معروف به “ژنو-۱” خواستار تشکیل دولت انتقالی با شرکت دولت سوریه و مخالفان شده بود. واشنگتن تشکیل چنین دولتی را با حضور اسد ناممکن تلقی می کند. روسیه با این نظر مخالف است.

جان کری، با تغییر در موضع قبلی خود از احتمال ایفای نقش توسط ایران در کنفرانس صلح آینده سخن گفت، هر چند که این کشور با توافقنامه بین المللی سال ۲۰۱۲ مخالفت کرده باشد.

وی گفت: “آیا می توانند در حاشیه، به صلح کمک کنند؟ آیا می توانند به صورت معنی داری وارد موضوع شوند؟ هیئت آن ها که هم اکنون در ژنو است…می تواند برای کمک در آنجا باقی بماند؟ برای این امر حتما راه هایی وجود دارد.”

وی به خبرنگاران در اورشلیم گفت: “ولی این بستگی به نظر سازمان ملل و همچنین بستگی به مقاصد ایران دارد.”

وی گفت: “ولی در مورد دعوت رسمی برای شرکت در کنفرانس باید گفت این تنها محدود به کشورهایی است که از اجرای توافقات ژنو-۱ حمایت کرده اند.”

مقامات بلندپایه آمریکا گفتند این اولین باری است که جان کری از احتمال ایفای نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه در ژنو سخن گفته است.

روابط بین ایران و واشنگتن، که در چندین دهه اخیر قطع شده بود، با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، بهبود یافته است.

یکی از نشانه های بهبود روابط توافقی است که بر سر برنامه هسته ای ایران در ۲۴ نوامبر گذشته در مذاکره میان ایران و شش قدرت بزرگ غربی حاصل شد.

با این وجود هنوز متهم کردن ایران به حمایت از “تروریسم” بین المللی و دامن زدن به خشونت ها در سوریه با تامین سلاح و مهمات، از عواملی است که مورد اختلاف واشنگتن و تهران است.

جان کری گفت: “ایران به راحتی می تواند در این امر مشارکت کند به شرط اینکه توافق های ژنو-۱ را، که کنفرانس ژنو-۲ بر پایه آن شکل می گیرد، بپذیرد.” وی اشاره کرد که توافق ژنو-۱ تشکیل دولت انتقالی با رضایت متقابل دولت سوریه و مخالفان را پیش بینی کرده بود.

او افزود: “ما خوشحال خواهیم شد که ایران در این موضوع کمک کند. همه از کمک ایران خوشحال خواهند شد.”

منبع: رویترز – 5 ژانویه 2014