سپاه: احمدی‌نژاد ساده‌لوح و غافل است

نویسنده
نازنین کامدار

» مواضع متناقض درباره ارتش سایبری

معاون جدید فرهنگی اجتماعی سپاه، اظهارات تازه محمود احمدی نژاد در انکار “جنگ فرهنگی”  را “ساده لوحانه و ناشی از غفلت” توصیف کرد و گفت: “مساله غفلت، تنها مربوط به رییس دولت نیست، بلکه در جریان فتنه سال 88 خیلی‌ها دچار غفلت شدند”.

یک هفته پس از آنکه شرکت گوگل در نامه ای هشدار آمیز به کاربران ایرانی خود از سرقت یکی از گواهی های دیجیتالی سرویس “جی-میل” و هک شدن تعداد نا معلومی از ای-میل های شهروندان خبر داد و برخی از رسانه های داخلی ادعا کردند که این اقدام از سوی آنچه که “ارتش سایبری سپاه” نامیده می شود، صورت گرفته، روز گذشته حمید رضا مقدم فر از اعضای سپاه که تا پیش از این مدیر عامل خبرگزاری فارس بود، در پایان مراسم معارفه اش به عنوان “معاون فرهنگی-اجتماعی” این نهاد نظامی، به حمایت رسمی سپاه از ارتش سایبری اعتراف کرد؛ اما با این تاکید که عوامل و هکرهای این تشکیلات ناشناخته، از کادرهای سپاه نیستند و اگر روزی به عضویت رسمی در آیند، سپاه “با افتخار” این موضوع را اعلام خواهد کرد.

بنا به گزارش فارس، حمید رضا مقدم فر، که در جریان حوادث پس از انتخابات، مدیریت خبرگزاری امنیتی فارس را بر عهده داشت، دیروز در پایان مراسم معارفه اش،  علاوه بر دفاع از حملات ارتش سایبری به حریم خصوصی شهروندان، به گفته های محمود احمدی نژاد مبنی بر عدم اعتقاد به “جنگ فرهنگی” واکنش نشان داد و  آنرا نشانه “ساده لوحی” دانست.

بنا به نوشته فارس، معاون جدید “فرهنگی-اجتماعی” سپاه گفت: “در ساختار سپاه چیزی به عنوان ارتش یا سپاه سایبری نداریم، ولی در عمل میلیون‌ها بسیجی به صورت خودجوش کار ده‌ها ارتش سایبری در مقابله با دشمن انجام می‌دهند. اگر روزی سپاه، ارتش سایبری را به صورت سازماندهی شده راه‌اندازی کند با افتخار این مساله را اعلام خواهیم کرد”. به گفته وی “سپاه در درون خود میلیون‌ها نیروی بسیجی دارد که تکلیف‌گرا هستند و اگر احساس کنند کشور در معرض هرگونه تهدیدی قرار دارد با آن مقابله می‌کنند. امروز اگر بسیجیان احساس می‌کنند جنگ سایبری علیه کشورشان وجود دارد به این عرصه ورود پیدا می‌کنند و ده‌ها ارتش سایبری تشکیل می‌دهند و امروز این اتفاق افتاده است و سپاه هم به این مساله افتخار می‌کند”.

او بر وجود “جنگ فرهنگی” که محمود احمدی نژاد هفته گذشته وجود آنرا انکار کرده بود، تاکید کرد و افزود: “امروز آن‌قدر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن بدیهی شده است که حتی برخی کشورهای خارجی نظیر کانادا و فرانسه هم به آن اذعان می‌کنند. دنیا امروز متوجه این حقیقت شده است و این خیلی ساده‌لوحانه است که ما جنگ نرم و جنگ فرهنگی را باور نداشته باشیم. ما چطور می‌توانیم جنگ فرهنگی را انکار کنیم؟ انکار جنگ فرهنگی ناشی از غفلت است و غفلت از این مساله صدمات جبران‌ناپذیری برای کشور ما دارد و راه مقابله هوشمندانه با دشمن را سد می‌کند و تضعیف جبهه انقلاب و آسیب‌پذیری انقلاب را موجب می‌شود. امروز نوجوان‌های بسیجی این کشور نیز به خوبی عرصه جنگ نرم را درک کرده‌اند پس چطور مسئولان می‌توانند جنگ فرهنگی را انکار کنند”.

مقدم فر تصریح کرد: “مساله غفلت که به آن اشاره کردم تنها مربوط به رییس دولت نیست، بلکه در جریان فتنه سال 88 خیلی‌ها دچار غفلت شدند و در واقع همه مسئولان در معرض غفلت هستند. به طور کلی تلاش دولت در مسائل فرهنگی رضایت‌بخش نیست و انتظارات از دولت نهم و دهم برای کار فرهنگی محقق نشده است و انتظار بیشتری وجود دارد”.

حمید رضا مقدم فر در حالی به عنوان معاون جدید “فرهنگی-اجتماعی” سپاه پاسداران انتخاب شده که پیش از وی این معاونت به سرپرستی محمد حسین صفار هرندی اداره می شد. مقدم فر، ماه گذشته  پس از آنکه خبرگزاری فارس را به ارگان اصلی  عوامل سرکوب اعتراضات تبدیل کرد، کنار رفت و نظام الدین موسوی، رئیس سابق روزنامه جوان جای وی را گرفت.

گفتنی است سپاه پاسداران تا کنون به شکل علنی و با عباراتی نظیر “افتخار آمیز” از هکرهای بسیجی و سپاهی حمایت نکرده بود.

ارتش سایبری سپاه که همزمان با اعتراض عمومی به نتایج انتخابات، فعالیت خود را آغاز کرد، در ابتدا سایت توییتر را مورد حمله اینترنتی قرار داد و سپس دامنه  سایت های موج سبز آزادی، رادیو زمانه و خبرنامه امیرکبیر را در اختیار گرفت. بسیاری از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات نیز تایید کرده اند که در جریان بازجویی ها، بسیاری از اطلاعات شخصی آنان از سوی عوامل همین ارتش در اختیار بازجویان قرار گرفته است.

این ارتش، پس از آنکه آیت الله خامنه ای از وجود “جنگ نرم در فتنه  پس از انتخابات” سخن گفت با حمایت های غیر رسمی سپاه بر دامنه فعالیت های خود افزود و بارها مورد تشویق رسانه های حکومت قرار گرفت.

این ارتش دو هفته قبل در گزارشی اعلام کرد که ایران بیشترین مراجعه به سایت های جنسی را در ظهر عاشورا داشته است و همین گزارش موجب شد تا برخلاف همیشه، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه، این ارتش را مستقل از خود اعلام کند و با انتشار اطلاعیه ای انتشار این گزارش را بی ارتباط به سپاه بداند.

در جوابیه مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه به رسانه ها درباره گزارش این ارتش از میزان مراجعه کاربران ایرانی به سایت های جنسی در ظهر عاشورا، آمده بود: “پیش از این بارها از سوی سخنگوی مرکز در مصاحبه‌های مختلف تاکید شده است، انتساب ارتش سایبری به سپاه پاسداران اقدامی انحرافی است؛ متن مصاحبه ها در پایگاه اطلاع‌رسانی گرداب قابل دسترس است”.