محمد علی رامین رفتنی شد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» اخبار ضد و نقیض درباره برکناری معاون ارشاد

همزمان با اعلام لغو مجوز روزنامه “اندیشه نو” از سوی محمد علی رامین، اخباری مبنی بر برکناری این چهره افراطی نزدیک به احمدی نژاد از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر شد. خبر برکناری محمد علی رامین را نخست خبرگزاری محافظه کار مهر منتشر کرد و ساعاتی بعد سایت های پارلمان نیوز، تابناک و خبر آنلاین و در نهایت رجانیوز  نیز برآن مهر تایید زدند.

آنطور که پارلمان نیوز گزارش داده، هنوز دلایل احتمالی برکناری رامین که طی یکسال گذشته نقشی اصلی در سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران داشته، مشخص نیست، اما سایت نمایندگان فراکسیون اقلیت از “قطعی بودن برکناری” وی خبر داده است.

پارلمان نیوز که براساس نظر گروه تحت مدیریت رامین در فهرست سایت های مخالف نظام و مشمول فیلتر قرار گرفته، در گزارش خود نوشته است: “یک منبع آگاه در وزارت ارشاد در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس خبر برکناری رامین را تایید کرد”.

خبرگزاری مهر نیز که منبع اصلی انتشار این خبر بوده، در اینباره نوشته است: “در راهروهای ساختمان وزارت ارشاد اخبار متعددی در خصوص کنار رفتن رامین شنیده می شود و حتی از ابلاغ حکم معاون جدید مطبوعاتی خبر داده می شود و اینکه مراسم تودیع و معارفه این دو، این هفته در وزارتخانه برگزار خواهد شد. البته پیش از این هم خبری درباره برکناری رامین منتشر شده بود که وی این خبر را تکذیب کرده بود”.

مهر افزوده: “هنوز درباره علت اصلی این تغییر در وزارت ارشاد خبری منتشر نشده است اما  معاون جدید مطبوعاتی پیش از این مدیرکلی امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد”.

این خبرگزاری ادامه داده است: “هنوز درباره نحوه انجام این تغییر و اینکه وی کناره‌گیری کرده یا برکنار شده، اطلاع دقیقی در دست نیست اما مذاکرات با چند فرد دیگر برای جایگزینی رامین در حال انجام است. پس از این تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با علا‌ءالدین ظهوریان مدیر کل سابق امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی این وزارتخانه مذاکره کرده که بر اساس اطلاع خبرنگار مهر ظهوریان با این پیشنهاد موافقت نکرده است. وی (ظهوریان) دو سال پیش از سمت مذکور (مدیر کل سابق امور مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) کناره‌گیری کرده بود”.

همزمان خبرگزاری رجا نیوز نیز در مطلبی با عنوان “محمد علی رامین کنار رفت” خبر رسانه های دیگر را تایید کرده، که باتوجه به نزدیکی آن به احمدی نژاد، به نشانه صحت این خبر گرفته شده است.

خبرگزاری رجا نیوز در خبر خود علاوه بر تایید برکناری رامین، از عدم شرکت وی در همایشی به عنوان “پدافند غیر عامل” هم خبر داده است.

خبر کناره گیری محمد علی رامین از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که براساس عملکرد یک سال گذشته اش از اصلی ترین چهره های برخورد با مطبوعات و روزنامه نگاران است، همزمان با آن منتشر شده که  رسانه های داخلی در گزارشی به نقل از “روابط عمومی وزارت ارشاد” از توقیف چند نشریه توسط رامین در روز گذشته خبر داده اند.

برپایه این گزارش ها ظاهرا رامین در پایان جلسه هیات نظارت بر مطبوعات که هر هفته روزهای دوشنبه برگزار می شود، متنی را به شکل گفت و گو تهیه کرده و نتایج برخوردهای دیروز با رسانه ها را شرح داده است.

بر اساس این متن، رامین گفته است: “در این جلسه گزارش تخلفات نشریات مطرح و به این شرح تصمیم‌گیری شد، روزنامه “اندیشه نو” به استناد ماده 27 و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، لغو مجوز شد؛ هفته‌نامه “بهار زنجان” به دلیل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی و توهین به مقامات کشور، مشمول بندهای 2 و 8 ماده 6 تشخیص داده شد و به دلیل اصرار بر تخلفات به استناد تبصره 2 ماده 6 و تبصره ماده 11 قانون مطبوعات، لغو مجوز شد همچنین در این جلسه تقاضای تغییر وضعیت 35 نشریه مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت”.

این چهره افراطی نزدیک به احمدی نژاد چندی پیش با شرکت در یک برنامه تلویزیونی به نام “راز” که نادر طالب زاده مجری آن بود، ضمن تهدید روزنامه نگاران، به مقایسه فضای رسانه ای ایران و شوروی پرداخت و گفت: “در شوروی روش درستی اعمال کرده بودند. آنها با کشیدن دیوار آهنین رسانه ای، اجازه فعالیت جاسوسی که معمولا در قالب خبرنگاری انجام می شود را نمی دادند و ما باید از این روش الگوی مناسبی بگیریم”.

سه شب پس از آن، کاظم دارابی، یکی از عاملان کشتار رستوران میکونوس در این برنامه شرکت کرد و علت اخراج  ”برادر” رامین از آلمان را شرکت در پروژه میکونوس اعلام کرد. در همان زمان، رامین نیز از طریق تلفن در برنامه حاضر شد و به “خدمات” خود در آلمان افتخار کرد.

محمد علی رامین، پیش از برگزیده شدن به سمت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، دبیر همایشی به نام “افسانه هولوکاست” در تهران بود؛ بنا بر گزارشات مختلف “ایده انکار هولوکاست” از سوی او به احمدی نژاد توصیه شده است.

وی که همچون سعید مرتضوی به “جلاد مطبوعات” شهرت دارد، در زمان حضور یکساله خود در مقام معاون مطبوعاتی، با حضور در تحریریه برخی از روزنامه ها، شخصا روزنامه نگاران را به بازداشت تهدید کرده است. او سال گذشته در جریان بازدید از روزنامه “فرهیختگان”، روزنامه نگاران این روزنامه را “مشتی دلقک” خوانده بود. پس از این رویداد، برخی از این روزنامه نگاران با افزایش تهدیدهای اداره پیگیری وزارت اطلاعات مجبور به ترک ایران شدند.

او هفته گذشته نیز در جلسه یک تشکل نزدیک به دولت به نام “جامعه وعاظ ولایی” دستور داده بود که: “مطبوعات از این پس باید به جای «مقام معظم رهبری» از واژه «امام خامنه ای» استفاده کنند”.

توقیف و لغو امتیاز ده ها روزنامه و مجله، و  فیلترینگ گسترده سایت های اینترنتی از جمله اقدامات رامین در طول یکسال معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بوده است. سمتی که  برکناری رامین از آن همچنان تکذیب می شود و سایت روزنامه  “فرهیختگان” که از مدتی پیش مشی آن تغییر کرده،  بنا به گفته یک منبع آگاه مجبور شده تا شامگاه گذشته و  با اصرار شخص محمد علی رامین آن را  تکذیب کند.