از هر دری

نویسنده
میترا سلطانی

تنها و روان، چون آب…

پس ازنامهای آشنایی همچون عباس کیارستمی، رضا کیانیان، نیکی کریمی، حامد بهداد و تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی ان بار نوبت به هدیه تهرانی رسیده تا نمایشگاهی از عکس هایش را خانه هنرمندان  ایران بر پا کند.

حدود 800 عکس از هدیه تهرانی در قاب‌های شیشه‌ای، مات، چوبی و بدون قاب با محوریت

 ” آب” و به همراه امضای فلزی این هنرمند بر روی برخی از عکس ها در گالری‌هایی همچون ممیز، میرمیران، نیلوفر و انتظامی به معرض نمایش در آمد.

 


حبیب رضایی، بهنوش بختیاری، تهمینه میلانی، سارا خوئینی‌ها، بهاره‌ رهنما، سید جمال ساداتیان، نیما فلاح، سحر ولد بیگی، نیکی نصیریان، محسن قاضی‌مرادی و مهوش وقاری در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند تا همین موضوع بهانه ای شود برای استقبال گسترده مردم از این رویداد هنری در تهران.

 

نگاه…

معرفی درست ماهیت یک موضوع ونشان دادن قوی ترین پتانسیل معنایی آن به مخاطب به راستی دشوارترین وجه یک عکس است.تفاوت ها هم ازهمینجا ناشی می شود،دراینجاست که اندیشه ای عکسی را می آفریند ودرجای دیگربه خلق یک تصویر می انجامد.

 

به راستی تحیر و سرگشتگی انسان امروز درجایگاهی خاص برای تعمقی عمیق دارد،این روزها می دانیم که این سردرگمی بسان یک بیماری فراگیر از روح،انسان را درمی نوردد واین دهشتبارترین پدیده روزگار ماست که گویی از آن گریزی نیست.عکس های هدیه تهرانی درنخستین نمایشگاه خود اغلب به این شکل ونگاه می پردازد.تنهایی و کنکاش های عکاس دراین مورد موضوعی است که دربطن همه عکس های موجود دراین نمایشگاه به آن اشاره شده است.پدیده تنهایی انسان درماورای زندگی خود وپیچیدگی های منحصر به این صفت آدمی،عنصر روشنی است که با زوایای نگاه عکس وکادربندی عکاس درهم گره خورد وجذابیت های ویژه ای را درخود به وجودآورده است.

اگرچه اصلی ترین بخش عکس همین کاراکتریعنی”تنهایی” است،اما دراینجا نباید نقش مفید وموثرپس زمینه های موجود درآنها رافراموش کرد.زیرا شاید هم پای شخصیت اصلی عکس ها نقش می آفرینند.دراینجا پس زمینه ها به استفاده درست وخلاقه ازعظمت های طبیعت نایل آمده است.استفاده از رنگ بندی هایی که اغلب به عنوان عناصر ثانویه ی محسوب و تعریف شده به همراه ترکیب بندی مناسب چندین شکل گوناگون درچهارچوب بوم بافت های پیچیده ای را درمعرض چشم مخاطب قرار می دهد تا احساس و تفکررا به یکباره به جنبش درآورده وتمرکز ویژه ای را از هربازدیدکننده دربرابرفریم ها به وجودآورد.این چنین است که هارمونی به جا ونورپردازی تهرانی به عنوان تثبیت کننده عکس ها توانسته درانتقال مفهوم به تماشاگرموفق عمل کند.

 

استفاده از قاب های افقی با طولی کشیده ترازحد معمول برای نمایاندن افق بی انتهای واقعیت هایی ازاین جنس به درستی درخدمت عکس درآمده است.

به نظرمی آیداینها یک تصویر زیبا وخوشایند ازمناظر اطراف ما نیست،عکس هایی است که درآن اندیشه موج می زند،درآن شخصیت هایی جان می گیرند وحقیقت هایی برای مخاطب روشن می شود.با دیدن این عکس ها است که به تنهایی شخصیت های عکس ها می اندیشیم وآن را به تنهایی خومان تعمیم می دهیم.ما با حقیقت آفرینی عکس ها هم گام می شویم وآن ها را باور می کنیم.

گفتنی است در محل برگزاری نمایشگاه کتاب عکسهای هدیه ترانی به همراه تقویم سال 89 که هرماه با عکسهای تهرانی منتشر شده است به فروش می رسد.همچنین در این نمایشگاه 182 قطعه عکس از آثار او در سه نسخه به فروش می‌رسد که گرانترین عکس 8 میلیون تومان است و بعد از آن عکسهایی با قیمت 3 میلیون تومان به فروش می رسد. عکسهای کوچکتر نیز با قیمت 25 هزار تومان به فروش می رسد. قرار است تا تهرانی هر روز ساعاتی را در نمایشگاه حضور پیدا کند و به پرسش‌های بازدیدکنندگان پاسخ دهد.