نزاع دولت و مجلس هم به خیابان کشید

نویسنده
نازنین کامدار

» عوامل بسیج: جاسبی اعدام، لاریجانی استعفاء

تحرکات وابستگان به دولت محمود احمدی نژاد در اعتراض به مصوبه ۱۳۴ نماینده مجلس در ارتباط با دانشگاه آزاد، روز گذشته وارد مرحله تازه ای شد. از یک سو نمایندگان حامی دولت و برخی از نهادهای شبه نظامی وابسته به سپاه و نیز رسانه های وابسته به احمدی نژاد، علاوه بر  تهدید هیات رئیسه به استیضاح، یک تجمع دولتی را سازماندهی کردند که طی آن از “به توپ بستن مجلس” سخن رفت و از سوی دیگر علی لاریجانی که با شعارهای بی سابقه ای مورد حمله قرار گرفته بود، اظهار داشت: “قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند”.

این در حالی بود که روز گذشته در تهران اعلام شد رئیس قوه قضاییه پس از انتشار نامه غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس دیوان عدالت اداری، رای دادگاهی را که به وقف اموال دانشگاه آزاد رای داده بود، نقض کرده و در عقب نشینی در برابر مطالبات حامیان افراطی دولت از مجلس پیشی گرفته است.

 

مجلس پشت سپر نیروهای نظامی

مجلس دیروز در حالی جلسه علنی خود را آغاز کرد که وابستگان شبه نظامی دولت، مانند همیشه در قالب “اعتراض خودجوش دانشجویی” در برابر  ساختمان پارلمان تجمع کرده و خواستار استعفای رئیس  مجلس، برکناری و اعدام جاسبی و لغو مصوبه روز یکشنبه  بودند و تهدید می کردند که مجلس را به توپ می بندند.

به گزارش سایت عصر ایران، سایت میانه روی حامی محافظه کاران، تجمع کنندگان علی لاریجانی را “خواص بی بصیرت” و “یاری گر سران فتنه” دانستند و خواستار استعفای وی شدند.

این سایت در گزارش خود افزوده است: “تجمع کنندگان که  حمید رسایی سازمان دهنده آنان بود شعارهایی چون «مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت»، «نماینده جاسبی اخراج باید گردد»، «نماینده خائن شرمت باد شرمت باد »، «مجلس، مافیا پیوندتان مبارک »، «جاسبی قانون شکن شرمت باد شرمت باد »، «مجلس جاسبی‌گرا استعفا استعفا »، «مرگ بر اسلام آمریکایی »، “عباسپور تهرانی استعفا استعفا »، «برادرزن جاسبی استعفا استعفا »، «وکیل حزب‌الهی تشکر تشکر »، « وکیل بابصیرت تشکر تشکر »، «جاسبی جاسبی ننگ به نیرنگ تو »، « مجلس بی‌ولایت تعطیل باید گردد »، «غارتگر بیت‌المال اعدام باید گردد» و… سردادند”.

عصر ایران گزارش داده که این عده که تعداد آنها ۲۰۰ نفر بوده، با خودروهای دولتی و مجهز به بلندگو و بشکه های آب به محل آورده شده بودند.

این سایت در گزارش خود افزوده است: “ماموران امنیتی و انتظامی هم بدون کوچکترین واکنشی تنها نظاره گر فحاشی و هتاکی به رئیس مجلس و نمایندگان  مجلس بودند.
این در حالی است که این تجمع، مجوز از وزارت کشور نداشت و پلیس بارها اعلام کرده است با هر گونه تجمع بدون مجوز برخورد خواهد کرد.در این شرایط خبرنگاران پارلمانی می پرسیدند: “آیا افراد به همین آسانی می توانند در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کنند و علیه رئیس جمهور کشور شعار سر دهند؟”

 

حمید رسایی و کوچک زاده در صف اول

همزمان سایت خبری پارلمان نیوز از نقش حمید رسایی در تجمع دولتی دیروز پرده برداشته و نوشته است: “رسایی نماینده‌ای که باید در کسوت روحانیت به بسیاری از شعائر و اصول دینی بیش از دیگران مقید باشد علنا و در انظار عمومی آیت الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان ایشان و همچنین علی لاریجانی را آماج حملات و تهمت های گوناگون خود قرار داد.زمانی که رسایی نماینده تهران به دروغ بستن ایستگاه بهارستان مترو را به مدیرعامل متروی تهران مهندس هاشمی نسبت داد و افراد حاضر را تحریک نمود، جمعیت به سر دادن شعارهایی نظیر «هاشمی کم میاره مترو رو بند میاره» و یا «تاجر ورشکسته برگرد به باغ پسته» سر دادند”.

بنا بر گزارش های منتشر شده، برخی از نمایندگان محافظه کار مجلس که منتقد دولت بودند هم در جمع این عده حاضر و خواستار پس گرفتن مصوبه نهادی که خود نماینده آن هستند شدند.

این نمایندگان که الیاس نادران، مهدی کوچک زاده و علیرضا زاکانی، مشهور ترین چهره های آنها بودند از تهیه طرح استیضاح هیات رئیسه خبر دادند که با تشویق  تجمع کنندگان مواجه شد.

بنا به گزارش تابناک، نادران در جمع عوامل بسیج دانشجویی گفته است: “باید اعضای هیات رئیسه مجلس که در خصوص تصویب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد دخیل بودند استیضاح شوند”.

علیرضا زاکانی که به گفته خبرنگاران پارلمانی مسئول تدارکات تجمع دیروز بود نیز در جمع عوامل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: “توجه به اصل این مفسده در دانشگاه آزاد در دستور کار مدیریت مفسده انگیز آن است و با مدرک دادن به برخی افراد، دادن کمک‌های مالی و ایجاد ستادهای انتخاباتی در حقیقت اموال دانشگاه آزاد به صورت نامطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید ریشه کن شود”.

بنا به نوشته فارس، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس هم در جمع بسیجیان و لباس شخصی ها خبر داده است که: ”طرح دو فوریتی مسدود شدن مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد با توجه به تاخیرات امروز انجام نشد اما در مذاکراتی که با شورای نگهبان داشته‌ایم این مصوبه مطمئناً در شورای نگهبان رد می‌شود”.

کوچک زاده نیز در این تجمع دولتی خواستار “افشاء شدن نام رای دهندگان به طرح” شده است.

همچنین بنا به گزارش سایت خبر تجمع کنندگان علاوه بر شعارهای اهانت‌آمیز خطاب به نمایندگان،  تهدید کردند که اگر مجلس از این تصمیم خود کوتاه نیاید، مجلس را به توپ خواهند بست و شعار دادند: “مجلس بی بصیرت به توپ باید بسته شه”.

 

در داخل مجلس

اما در داخل پارلمان، علی لاریجانی، رئیس مجلس در سخنانی گفت: “نقد قوا اگر با آداب آن صورت پذیرد امر حسنی است و باعث رشد آن نهاد می گردد اما نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات”.
وی اضافه کرد: “سخن در باب برخی تشابهات و تعابیر وهن آمیز و کینه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعایت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند این سخنان درباره همان مجلس است که بر مواضع و تصمیمات آن می‌بالیدند و تیتر نخست جریده خود می‌نمودند و این همان مجلس است که چندی پیش رهبر معظم از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد نمودند.چطور به خاطر یک موضوع که آن را راست نپنداشتند آسمان و زمین را به هم بافتند با درشتی سخن ناحق به زبان راندند. مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی‌کند و قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند”.
به نوشته ایسنا، او همچنین وعده داد که ایرادات شورای نگهبان را مجلس اصلاح می کند.

گفتنی است روزنامه کیهان در سرمقاله روز دوشنبه خود پیش بینی کرده بود هدف از تصویب مصوبه روز یکشنبه فرستادن آن به مجمع تشخیص مصلحت است.

مجلس درحالی به خاطر مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد به “به توپ بستن” تهدید می شود که از دیگر سو، رئیس قوه قضاییه، آنطور که خبرگزاری های حامی دولت نوشته اند، رای دادگاهی راکه هفته گذشته حق وقف اموال دانشگاه آزاد را صادر کرده بود، نقض کرده است.

این اقدام رئیس قوه قضاییه که با عبارت “آغاز عقب نشینی برادران لاریجانی” در رجانیوز بازتاب یافت، با دخالت محسنی اژه ای، دادستان کل کشور انجام شد.

به نوشته این خبرگزاری ها، صادق آملی لاریجانی با درخواست اعمال ماده 18 اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب (رسیدگی مجدد در آراء قطعی به تشخیص رییس قوه قضاییه) در خصوص پرونده دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرده است. او این موافقت را پس از آن اعلام کرده که محسنی اژه ای در نامه ای خطاب به وی نوشت: “بدینوسیله به استحضار می‌رساند دادنامه صادره از شعبه 29 دادگاه عمومی تهران مبنی بر صدور دستور موقت دایر بر توقف اجرای همه مواد مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که  مورد تایید رئیس کل دادگاه‌های عمومی وانقلاب تهران قرار گرفته ملاحظه شد. نظر به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به استناد امر ولی فقیه در حکم قانون بوده و آثار قانونی بر آن مترتب است علیهذا دستور موقت صادره به گونه‌ای که شامل تمام مواد اساسنامه باشد خلاف موازین شرعی بوده و پیشنهاد اعمال مقررات ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب نسبت به رای مذکور می‌شود”.

گفتنی است ماده ۱۸ مورد اشاره اژه ای به اختیار رئیس قوه قضاییه در نقض حکم دادگاه تاکید دارد.