زیان معامله با ایران بیشتر از پولشان شد

نویسنده

» گزارش نشنال از تخطی بانک ها از تحریم ها

گرگور استوارت هانتر

بانک های اچ اس بی سی و استاندارد چارتر، درچند دهه گذشته، بر اثر رونق صادرات نفت از خاورمیانه و فروش میلیاردها دلار نفت، سود کلانی برده اند.

از طرفی همین منطقه است که شهرت این دو بانک را ظرف دو ماه گذشته به شدت زیر سئوال برده است.

هر دو بانک اعتراف کرده اند که تا حدی در معاملاتی با مشتریان ایرانی درگیر بوده اند. شعبات دبی هر دو بانک ذخایر قابل توجهی در اختیار دارند.

موسسه نظارت بر موسسات مالی در نیویورک گفته است ۳۰۰۰۰ تبادل از ۶۰۰۰۰ تبادلی که بانک استاندارد چار‌تر شعبه دبی انجام داده است از جمله این تبادلات غیر قانونی و نقض کننده تحریم‌ها بوده است. بانک در این زمینه اظهار نظر نکرده است. سنای آمریکا همچنین گفت شعبه دبی بانک اچ اس بی‌سی نیز در این گونه تبادلات نقش مهمی داشته است.

اچ اس بی‌سی به همه اتهامات مطرح شده از سوی سنای آمریکا اعتراف کرده است و از این اقدامات عذرخواهی کرده است. بانک استاندارد چار‌تر نیز قبول کرده است که ۳۴۰ میلیون دلار جریمه بپردازد، در حالیکه قبلا کلیه اتهامات را رد کرده بود.

دبی برای دهه ها مرکز بانک های خاورمیانه بوده است و امارات متحده پس از تشکیل مرکز مالی بین المللی موسسات مالی بسیاری را به خود جلب کرده است.

مقررات محدود کننده بانکی برای تنظیم کنندگان بازارهای دبی امر دشواری به شمار می آید، چرا که عدم اجرای این مقررات ممکن است به شهرت امارات به عنوان مرکز بانکداری خاورمیانه لطمه بزند.

علی نعیمی، رئیس کمیته فدرال ملی گفت: “برای ما، بازار امارات همواره باز بوده است و از بانک های خارجی استقبال کرده است.”

“ما بیش از ۴۰ بانک داریم که همه آنها در وضعیت خوبی هستند. آنها همه مشغول به کار هستند و ما هیچ بانکی را برای معامله با هیچ کس محدود نمی کنیم؛ این بستگی به استراتژی آنها دارد.”

او گفت هر گونه مقرراتی باید توسط تنظیم کنندگان اعمال شود.

مقامات ناظر بر خدمات مالی دبی، از زمان انتشار اخبار مربوط به نقض مقررات توسط بانک استاندارد چارتر، با مقامات این بانک در حال مذاکره و تحقیق بوده است، ولی در این زمینه تحقیقات رسمی را شروع نکرده است.

بانک مرکزی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

امارات متحده عربی به تحریم های سازمان ملل علیه ایران پایبند است ولی اجباری به رعایت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران ندارد. این امر به آمریکا این آزادی را می دهد که در صورت مشاهده مبادله ای با بانک مرکزی ایران، منابع دلاری موسسه مربوطه را قطع کند.

برای بانک های اچ اس بی سی و استاندارد چارتر، هزینه مبادله با ایران، بیشتر از آنکه زیان مالی در بر داشته باشد، به شهرت آنها لطمه می زند.

میزان جریمه های پرداختی این دو بانک تنها کسر کوچکی از تبادلاتی است که مشتریان ایرانی داشته اند.

اچ اس بی سی میزان ۴. ۱۹ میلیارد دلار و استاندارد چار‌تر ۲۵۰ میلیارد دلار مبادلات تردید آمیز را انجام داده اند.

تاماس استوگنر، یک تحلیگر مسائل مالی در لندن گفت علی رغم اینکه ناظران خوشحالند از اینکه جریمه های بیشتری به بانک استاندارد چارتر تعلق نگرفته است، ولی بدبینی شدیدی در میان بانکداران در مورد مقررات تحریم ها در موسسات مالی ایجاد شده است.

او گفت: “جای تعجب می داشت اگر مقررات وضع شده توسط آمریکا اثر منفی بر شهرت و کار استاندارد چارتر بر جای نمی گذاشت؛ این امر میزان ریسک پذیری بانک را کاهش می دهد.”

 

منبع: نشنال – ۱۹ اوت ۲۰۱۲