احضار شادی صدر به دادسرای انقلاب

نویسنده

shadisadr.jpg

سارا مقدم

شادی صدر وکیل پایه یک دادگستری و مدیر موسسه پلمپ شده “راهی” صبح دیروز یکم مرداد با برگه کتبی، به دادسرای انقلاب احضار شد.

محمد مصطفایی، ‌وکیل صدر، درباره علت احضار موکلش به روز گفت: در برگه ای که از سوی دادسرا فرستاده شده، علت احضار موکلم ذکر نشده است.

وی قید نشدن علت احضار را رویه ای عادی در دادسرای انقلاب دانسته و می گوید: قانونا باید علت احضار در برگه کتبی، قید شود. ولی دادسرا در بسیاری موارد این کار را انجام نمی دهد. حتا در برگه ها عنوان “علت احضار” نوشته شده اما مقابلش خالی است.

مصطفایی در توضیح اینکه چرا این رویه ای طبیعی است، می گوید: وقتی برای متهمان، حکم صادر می شود و بعد، به جای ابلاغ به آنها یا وکلایشان، آنها را بی خبر از علت احضار، فرامی خوانند و متن حکم صادر شده را نشان می دهند و می گویند از رویش بنویس!، قید نشدن علت احضار هم چیزی عادی می شود.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که احتمال می دهید که علت احضار چه باشد، می گوید: دو احتمال وجود دارد؛ یکی اینکه اتهامها مشخص شده و خانم صدر را برای آخرین دفاع خواسته اند و دیگر اینکه ابهامهایی در پرونده وجود دارد و برای رفع این ابهام، او را خواسته اند.

در متن احضاریه کتبی شادی صدر بندی که به او حق داشتن وکیل یا شهود را می دهد خط خورده است. همچنین طبق این احضاریه در صورت عدم حضور در زمان تعیین شده، دادسرا حق جلب و صدور حکم غیابی را خواهد داشت.

صدر که از فعالان جنبش زنان و عضو کمپین “قانون بی سنگسار” است، در اسفند ماه سال گذشته، 16 روز در زندان اوین به سر برد. اتهام پیشین وی همچون 32 تن از فعالان دیگر جنبش زنان، که در روز 13 اسفند بازداشت شده بودند، اقدام علیه امنیت ملی ذکر شده بود. برخی از این فعالان، از اتهام وارده تبرئه شدند و برخی نیز همچنان پرونده هایشان در حال رسیدگی است.

محبوبه عباسقلی زاده فعال دیگر جنبش زنان نیز سه روز پیش به صورت کتبی به دادسرا احضار شد.

صدر و عباسقلی زاده امروز به دادسرای انقلاب مراجعه می کنند.