حنای اعترافات دیگر رنگی ندارد

نویسنده
محمود کمالی

» همسر محمد قوچانی در مصاحبه با روز:

با مریم باقی دختر عمادالدین باقی و همسر محمد قوچانی، روزنامه نگاری که همزمان با موج بازداشت های پس از انتخابات، دستگیر شد، در مورد وضعیت او در زندان گفت و گو کرده ایم. خانم مریم باقی با اشاره به اینکه قوچانی در سلول انفرادیست،این برخورد را نمونه«بارز شکنجه»خوانده است.

 

این مصاحبه را در پی می خوانید.

 

از زمان بازداشت آقای قوچانی با او تماسی داشته اید؟

بله، در تماس کوتاه تلفنی که با منزل داشت خبر داد که در بازداشتگاه 209  در سلول انفرادی نگهداری می شود وبرخلاف آنچه در آیین نامه بازداشتگاههاو زندان هاو نیز اسناد بین المللی حقوق بشر آمده، نه تنها از داشتن کتاب و روزنامه و رایو و تلویزیون محروم است بلکه از داشتن هر نوع ارتباطی با جهان خارج هم محروم است؛بجز یک تماس که با منزل داشته. و این نوع بازداشت از نظر قوانین و مقررات داخلی و بین المللی یعنی “ایزوله” کردن فرد؛این کار خصوصا درباره کسی که ادعا می شود متهم است مصداق بارز شکنجه محسوب می شود.

 

در تماس تلفنی چه گفت؟

گرچه او برای آسوده کردن خیال ما می گفت حالم خوب است اما اغلب همکاران او شاهد هستند که در چند روز پیش از بازداشت به شدت از درد کلیه رنج می برد و وقتی  در تماس تلفنی اش گفت سنگ دفع کرده است ما می توانستیم حدس بزنیم در سلول دچار چه شرایط سختی بوده است. آقای قوچانی گفت هرچه در بیرون فضا تندتر شود فشار در اینجا روی ما بیشتر می شود. این تنها جمله ای بود که توانست بگوید و هر کسی می تواند مفهوم آن را درک کند.

 

خبرگزاری فارس روز شنبه نوشت محمد قوچانی به مسائلی اعتراف کرده است اما درباره اینکه چه اعترافی کرده، چیزی ننوشته بود. شما خبری مبنی بر اینکه او برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار باشد، دارید؟

از مجموع قرائن بر می آید که نه تنها برای آقای قوچانی، که برای همه افراد بازداشت شده، قصد فشار برای اعترافات فرمایشی در کارست، اما این کارها بی نتیجه است و این حنا دیگر رنگی ندارد و همه عقلای عالم می دانند کسی که ظرف  مدتی کوتاه و آنهم در زندان و در سلول متحول می شود، معنایش چیست. ما هیچ نگرانی در این زمینه نداریم چون بر فرض اینکه چنین جو سازی هایی صحت داشته باشد غیر از قوانین عادی داخلی و قوانین بین المللی طبق اصل 38 قانون اساسی  اعتراف  تحت فشار از سوی هرکسی باشد اعتبار و ارزشی ندارد؛ در عین حال ما این حرف ها را جنگ روانی علیه زندانی ها و خانواده هایشان و علیه اصلاح طلبان می دانیم.

 

به این ترتیب با آقای قوچانی ملاقات هم نداشته اید؟

متاسفانه تاکنون اجازه ملاقات نداشتیم و اصلا چرا ملاقات؟ باید کسانی که برخلاف قانون بازداشت شده اند آزاد شوند. حتی امکان اخذ وکیل هم نبوده است که وکیل بتواند به ملاقات آنها برود. حداقل انتظاری که همه خانواده ها دارند این است که زندانیان از حق ارتباط منظم با خانواده برخوردار باشند. اگر مسئولان این کارها، روزی گذر خودشان به این زندان ها بیفتد می فهمند که این حداقل ها چقدر مهم است.

 

 برای آگاهی از وضعیت همسرتان به کجا رفته اید و چه نتیجه ای گرفته اید؟

آقای قوچانی روزنامه نگار شناخته شده ایست که قلم  او و روزنامه های تحت مدیریت اش برای ایران و برای نظام  موجب افتخار بوده است؛ اما او 12 روز است  بدون هیچ توجیه و توضیحی در بازداشت، آنهم در سلول انفرادی به سر می برد در حالی که اغلب همکاران او شاهد بودند که در روزهای پیش از بازداشت از درد کلیه به شدت رنج می برد و در  سلول انفرادی  از درد سنگ کلیه به خود پیچیده  است. من هم با توجه به  شرایط سخت موجود  نامه هایی را تسلیم  مقامات و مسئولان پارلمانی و قضایی  کرده ام. اگر نتیجه ای نگیرم این نامه ها را انتشار عمومی می کنم و هر اقدام دیگری هم که لازم باشد انجام می دهم. رادیو و تلویزیون ما که در اختیار دیگران است، اما اگر حتی یک نفر هم صدای مظلومیت ما را بشنود یک نفر است. آقای قوچانی در ایام انتخابات، چه قبل و چه بعد از  آن، هیچ کاری جز روزنامه انجام نداده  و ادامه بازداشت او هیچ توجیه منطقی، قانونی، شرعی و انسانی ندارد.

 

به عنوان سخن آخر؛ چه انتظاری از عاملان این دستگیری ها  دارید؟

اصلا انتظار زیادی نداریم. ما می خواهیم به قوانین خودشان پایبند باشند. ما می خواهیم در مورد همه افراد بازداشت شده به گونه ای رفتار نکنند که بذر کینه را بکارند، ما می خواهیم مصالح ملی و اجتماعی را در نظر بگیرند. در مورد آقای قوچانی هم همه مسئولان سیاسی و امنیتی با کارهای قلمی و مطبوعاتی او آشنا هستند و به انحا مختلف همه نخبگان او را بخاطر کارهای حرفه ای اش تحسین می کنند و به خوبی می دانند او فقط یک روزنامه نگار محقق است و نباید پای او را به مسائل دیگر بکشانند. آقای قوچانی چنان در خواندن و نوشتن و در این زمینه پرکار بود که دوستان او همیشه به او انتقاد می کردند که  تک بعدی است. حتی خیلی ها تعجب می کنند که او که از موفق ترین سردبیران مهم ترین نشریات در چند سال اخیر بوده، هنوز ایمیل هم ندارد و گواهینامه رانندگی هم نگرفته و تاکنون از کشور خارج هم نشده است. این مسئله به خاطر این است که او فقط به روزنامه و کتاب خواندن و نوشتن فکر می کند و خود را از روابط اضافه دور نگاه می دارد؛ حتی به ندرت مصاحبه می کند، آن هم با نشریات داخلی و می گوید ترجیح می دهد بنویسد تا مصاحبه کند. به همین خاطر است که مطمئنم آنانکه او را بازداشت کرده اند هیچ اتهامی علیه او ندارند و به دلایلی  که به خود آقای قوچانی مربوط نمی شود او را گرفته اند. لذا دوباره تاکید می کنم  این رفتارها  برخلاف قانون و شرع است و انتظار دارم آقای قوچانی هرچه زودتر آزاد شود و فشار بر خانواده ما که سال هاست جریان دارد بالاخره پایان یابد.