احمد شهید مخرب است، بازنگری کنید

نویسنده
رژین یونسی

» اعتراض جواد لاریجانی به ناوی پیلای

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقو‌ق‌بشر سازمان ملل با متهم کردن احمد شهید به “غرض‌ورزی، جانب‌داری و رفتار غیرحرفه‌ای”، خواهان اصلاح و بازنگری در فرآیندی شده که به گفته او “مخرب و غیرسازنده” است.

در این نامه که ابتدا در ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته است که گزارش‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در مورد ایران متکی بر منابع “اینترنتی”، “مخالفان ملت ایران” و “تروریست‌ها”یی است که از دهه‌های گذشته در خارج از ایران به سر می‌برند.

احمد شهید، سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان ملل متحد، به عنوان گزاشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد.

مقامات جمهوری اسلامی با وجود درخواست های مکرر آقای شهید برای ویزا، تا به او اجازه ورود به ایران نداده‌ و در سالهای گذشته نیز بارها به مواضع و گزارش های او حمله کرده‌اند.

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پیش‌تر هم به عناوین مختلف احمد شهید را به باد انتقاد گرفته و او را فردی “فاقد وجاهت قانونی” معرفی کرده که قصد دارد علیه جمهوری اسلامی “سندسازی” کند.

ماموریت احمد شهید مدتی پیش پس از سه سال بار دیگر به مدت یک سال دیگر هم تمدید شد. مقامات جمهوری اسلامی این انتخاب را “سیاسی” خوانده و وزارت خارجه دولت روحانی هم از زبان سخنگوی خود مرضیه افخم اعلام کرده بود که “ایران نسبت‌های گزارشگر ویژه حقوق بشر را توهین به ملت بزرگ ایران دانسته و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.”

در تازه‌ترین اعتراض به گزارش های احمد شهید، دبیر ستاد حقوق بشر ایران نیز در نامه ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشته است: “گزارشگر ویژه صرفا بر حمایت از متخلفان و مجرمان متمرکز شده است و متأسفانه از توجه به قربانیان واقعی نقض حقوق بشر در نتیجه تحریم ها، کاربرد سلاح های شیمیایی، اعمال تروریستی و همچنین نقض حقوق ایرانیان در خارج از کشور عامدانه غفلت کرده است.

ناوی پیلایˈکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در حاشیه اجلاس هسته ای ایران و غرب در وین به خبرنگاران گفت از کشورهای گروه ۱+۵ خواسته است که گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشر ایران را به طور مفصل در دستور کار خود در مذاکرات هسته ای قرار دهند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، در واکنش به این اظهارات گفت “مباحث حقوق بشری هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد. این را همه می‌دانند و چنین کاری نیز صورت نخواهد گرفت.”

جواد لاریجانی هم در نامه اخیر خود که به نظر می‌آید واکنشی دیگر به اظهارات خانم پیلای است گفته است: “انتظار می رود سرکار عالی به عنوان عالیترین مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد، اقدامات لازم را در خصوص اصلاح و بازنگری در این فرآیند مخرب و غیر سازنده به عمل آورید.”

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و آغاز فصل جدیدی از مذکرات هسته‌ای، شماری از نهاد و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر، خواهان آن شده بودند که گفتگوهای هسته‌ای مانع از توجه جامعه بین المللی به مساله حقوق بشر در ایران نشود.