احمدی‌نژاد در پاستور می‌ماند یا به نارمک می‌رود؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ابلاغ قانون "دفتر رییس جمهور سابق"

محمود احمدی‌نژاد گویا تمایل به دل کندن از پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری٬ ندارد. پس از آن‌که زمینه‌سازی‌های وی برای بر کرسی نشاندن اسفندیار رحیم‌مشایی در جایگاه رییس‌جمهوری٬ به جایی نرسید٬ اکنون با ابلاغ مصوبه‌ای اقدام به تشکیل دفتری با عنوان “دفتر رییس جمهور سابق” در نهاد ریاست‌جمهوری کرده است.

این خبر برای نخستین بار از سوی سایت اعتدال ـ- نزدیک به حزب اعتدال و توسعه ـ- منتشر شد. براساس این خبر٬ این ابلاغیه “از اول تیر ۹۲ و طی نامه شماره  ۶۰۷۰/۹۲/۲۰۰ و با امضای غلامحسین الهام به عنوان معاون توسعه مدیریت انسانی رئیس جمهور به بقایی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است، شرح وظایف دفتر رئیس جمهور سابق و تشکیلات تفصیلی و ساختار دفتر رئیس جمهور سابق با ۲۵ پست سازمانی مشخص در نظر گرفته شده است”.

دلیل ایجاد چنین ساختاری از سوی الهام نیز این‌گونه تبیین شده است: “با توجه به ضرورت بهره مندی از تجربیات ارزنده و موثر روسای جمهور سابق و به منظور پیگیری و ساماندهی امور اجرایی مربوط به آنان به پیوست شرح وظایف و تشکیلات تفصیلی «دفتر رییس جمهور سابق» در ساختار نهاد ریاست جمهوری به شرح زیر موافقت و برای اجرا ابلاغ می گردد… شایان ذکر است این واحد سازمانی تابع تمامی ضوابط و مقررات اداری، مالی و استخدامی نهاد ریاست جمهوری خواهد بود”.

اعتدال نوشته: “جای این سئوال باقی است که چرا آقای احمدی نژاد ۸ سال قبل به فکر استفاده از تجربیات روسای جمهور سابق برنیامد و حتی ساختمانی که در اختیار رئیس جمهور سابق( خارج از نهاد ریاست جمهوری) بود را از وی گرفت و چنان در تبلیغات انتخاباتی و مناظرات تلویزیونی علیه همه مسئولان قبلی سخن گفت که شد آنچه شد”.

اشاره این وب‌سایت به ساختمانی است که خارج از نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار سیدمحمد خاتمی بود٬ اما از سوی نهاد ریاست‌جمهوری٬ از وی پس گرفته شد.

اشاره اعتدال به نامه‌ای است که در اردیبهشت سال ۸۵ و از سوی مدیر کل پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد نوشته شده بود: “چون ساختمان همراهان، مورد نیاز تشریفات نهاد ریاست جمهوری است لذا این ساختمان باید ترک شود”.

این در حالی است که بنا به اظهارت محمدرضا تابش٬ نماینده مجلس٬ چنین مصوبه‌ای در دولت خاتمی هم وجود داشت٬ اما “مجلس هفتم این مصوبه دولت خاتمی مبنی بر تشکیل یک دفتر کوچک با ۵ پست سازمانی در نهاد ریاست جمهوری را باطل کرد”. وی همچنین اضافه کرد که “موضوع تشکیل دفتری در نهاد ریاست جمهوری با عنوان دفتر رئیس جمهور سابق از زمان آقای خاتمی مطرح شد و این موضوع اتفاقا فکر خوبی است یعنی باید شان و جایگاه روسای جمهور سابق محفوظ بماند”.

با این حال خود احمدی‌نژاد این موضوع و امکان باقی ماندن خود در پاستور را رد کرده و گفته است که “ما در حال اسباب‌کشی به خانه قبلی خودمان در نارمک هستیم و چنین موضوعاتی صحت ندارد”.

حمید بقایی٬ معاون اجرایی احمدی‌نژاد٬ نیز گفته است: “احمدی‌نژاد نمی‌خواهد در پاستور بماند. آنچه که آقای الهام ابلاغ کردند چیزی بوده که در دولت هشتم نیز وجود داشته مبنی بر این‌که روسای جمهور بعد از پایان ماموریتشان یک تشکیلات داشته باشند و این در قانون خدمات مدیریت کشوری نیز قید شده است”.

مجتبی ثمره‌هاشمی٬ مشاور ارشد احمدی‌نژاد٬ حاضر به موضع‌گیری در این زمینه نشد و به خبرنگاران گفت که برای اطلاع یافتن از جزییات این دستور باید به الهام مراجعه کنند.

اما محمدقسیم عثمانی٬ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس٬ با اشاره به این دستور٬‌ گفته است: “دولت احمدی‌نژاد از پاستور دست‌بردار نیست… دولت احمدی‌نژاد دست از اقدامات خلق‌الساعه و بدیع در دوره ریاست جمهوری خود برنمی‌دارد و تشکیل دفتر رییس جمهور سابق در روزهای پایانی دولت وی نیز کار تازه‌ای است؛ در حالی‌که در دولت‌های قبلی وجود نداشت. نمی‌شود هر رییس جمهوری پس از آنکه حضورش در دولت به پایان رسید، برای خود سازمانی ایجاد کند و لذا این اقدام غیرقانونی، واکنش و مخالفت قوه مقننه را به دنبال خواهد داشت. تشکیل چنین سازمان و نهادی قطعا غیرقانونی است و می‌توان از آن به عنوان راه‌اندازی یک ستاد انتخاباتی از اکنون برای دوره آتی ریاست جمهوری تعبیر کرد و البته مجلس اجازه عملیاتی شدن چنین ایده‌ای را نخواهد داد”.

روزنامه اعتماد - چاپ تهران - در گزارشی در همین زمینه نوشته است: “محمد خاتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۸۴ مدت کوتاهی در ساختمان کوچکی در سعدآباد به نام « همراهان» اقامت داشت، اما با «فشارهای پیاپی عوامل دولت احمدی‌نژاد» از این ساختمان «محترمانه اخراج» شد و به ساختمانی در نزدیکی میدان آرژانتین کوچ کرد تا این که حسن خمینی ساختمانی را در جماران که در تملک دفتر آیت‌الله خمینی بود در اختیار او گذاشت… با مطالعه نامه غلامحسین الهام روشن نمی‌شود که چرا دولت تا امروز به فکر استفاده از تجربیات ارزنده روسای جمهور سابق نیفتاده بود و آیا تشکیل چنین دفتری در نهاد ریاست‌جمهوری وظیفه جدیدی برای دولت روحانی است”.

وب سایت اصول‌گرای عصر ایران هم درباره این تصمیم نوشته است: “احتمالا گفته خواهد شد این مصوبه تنها شامل رییس جمهور سابق نیست و همه روسای جمهور سابق را دربر می گیرد اما چرا این قدر دیر و چرا مصوبه ای دیگر؟ شاید از شرم رفتاری که در اردیبهشت ۸۵ با رییس جمهور سابق (سیدمحمد خاتمی) شد و پس از آن ابتدا سید محمود دعایی دفتری را در موسسه اطلاعات و سپس سید حسن خمینی یکی از ساختمان های متعلق به بیت حضرت امام را برای خاتمی در نظر گرفتند و رییس جمهور سابق در دومی مستقر شد. انتقادی متوجه اختصاص دفتر و امکانات حداقلی به «رییس جمهور سابق» نیست. چه خاتمی باشد و چه احمدی نژاد. اما آیا بهتر نبود آقای الهام که در آغاز دولت نهم واجد سمت های متعددی هم بودند در تیر ماه ۹۲ و واپسین ماه فعالیت دولت همان مصوبه دولت هشتم را به اجرا می گذاشتند و ۷ سال قبل هم اجازه نمی دادند آن نامه توهین آمیز که در واقع به منزله حکم تخلیه دفتر خاتمی در ساختمان همراهان بود ارسال شود؟ آیا بهتر نبود حرمت نگاه می داشتند تا امروز آقای احمدی نژاد نیز در دفتری دیگر استقرار یابد؟ پدیده «رییس جمهور سابق» در جمهوری اسلامی دیگر منحصر به خاتمی و هاشمی نیست و اگر هاشمی را به سبب ریاست مجمع همچنان واجد مقام حکومتی بدانیم عنوان رییس جمهور سابق،خاتمی را شامل می شد و به زودی محمود احمدی نژاد را نیز در برمی گیرد. دولت نهم و دهم بیش از هر واژه دیگر بر «عدالت» تاکید کرد و با این تبعیض و تفاوت آشکار و مقایسه اتفاقی که در اردیبهشت ۸۵ برای رییس جمهور سابق افتاد و دستورالعملی که برای رییس جمهور کنونی در تیرماه ۹۲ منتشر می شود می توان به تماشای جلوه دیگری از شکوه عدالت در دولت کنونی نشست. شاید هم راز تفاوت در این باشد که سابق داریم تا سابق”.