نقدی: منتظر قتل مشکوک هستیم

نویسنده
نازنین کامدار

» اولین همایش "توجیه" بسیج برگزار شد

با آغاز اولین هفته کاری در ایران، رسانه ها و عوامل حکومت ایران بیش از هر چیز درباره انتخابات اظهار نظر می کنند و به دلیل آنکه آیت الله خامنه ای از “سال حماسه سیاسی” سخن گفته، اکثر آنها می کوشند که به هر نحو ممکن در سخنان خود این شعار را تکرار کنند.

در این میان، محمدرضا نقدی، فرمانده نیروهای سرکوب بسیج و یکی از چهره های امنیتی نزدیک به آیت الله خامنه ای در سخنانی از “وقوق قتل های مشکوک در آستانه انتخابات” خبر داد و این جمله وی بلافاصله در سطح وسیعی با نگرانی هایی از سوی محافل سیاسی و سایت های نزدیک به جنبش سبز مواجه شد.

او درحالی از احتمال وقوع “قتل های مشکوک” در آستانه انتخابات سخن گفته که رسانه های حکومتی مدام در تلاش هستند که از امنیت در انتخابات سخن بگویند.
تا کنون مقامات اطلاعاتی از جمله وزیر اطلاعات و البته فرمانده نیروی انتظامی از مدعی شده اند که راهکارهایی را برای هر چه “امن تر” برگزار شدن انتخابات در پیش گرفته اند. البته راهکارهایی که تا کنون به محدود تر کردن فضای اینترنت و بازداشت روزنامه نگاران مستقل محدود بوده است.

بنا به گزارش ایسنا، محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج درباره “قتل های مشکوک” چنین سخن گفته است:” دشمن برای اخلال در انتخابات آینده حتی قتل های مشکوک را هم در برنامه خود دارد. دشمن طرح های روانی گسترده ای را برای جلوگیری از تحقق حماسه ی سیاسی تدارک دیده است و همه رسانه ها و دستگاه های سیاسی و جامعه خود را به حال آماده باش درآورده و علاوه برجنگ روانی، بهره گیری از شرایط مذاکرات هسته ای و حتی قتل های مشکوک را همچنان فتنه ۸۸ در برنامه خود دارد و همه ی توان خود را برای اخلال در انتخابات یا هرچه سردتر کردن حضور، به میدان آورده است”.

 او در جمع بسیجیان خوزستان بی آنکه نامی از مشایی ببرد، درباره “ضعیف ترین کاندید” سخن گفته و افزوده است: “حداقل نتیجه ای که دشمن می خواهد بگیرد منزوی کردن کاندیدای اصلح و ترویج ضعیف ترین کاندیداست. خواسته ی آن ها این است که ضعیف ترین و زاویه دارترین فرد روی کار بیاید تا شاید بتواند در زورآزمایی های سیاسی و اقتصادی بر او غلبه کند. حماسه سیاسی بزرگ ما، برگزاری انتخاباتی امن، آرام، باشکوه و حضور حداکثری در انتخابات است. امسال بزرگترین حماسه سیاسی ملت ما، برگزاری انتخابات در فضایی آرام با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح است”.

بر اساس این گزارش، سایت های نزدیک به دولت در واکنش به سخنان نقدی، آن را زمینه چینی برای ترور اسفندیار رحیم مشایی دانسته اند.

سایتی موسوم به روشنایی، در خبری که از سخنان نقدی منتشر کرد، چنین نوشت: “زمانی که یک فرمانده نظامی از “زاویه دار ترین کاندیدا” سخن می گوید و بعد بلافاصله از قتل مشکوک داد سخن می دهد باید دانست که حادثه ای در پیش است. البته این حادثه نیز مثل دروغ روز سیزده شان به در خواهد شد. همان روزی که در پیامک های به بهانه دروغ روز شیزده بدر اعلام کردند که “مرد بهاری” ترور شده و در گذشته است”.

اشاره این سایت به خبری است که در روز ۱۳ فروردین در رسانه های خبری برای ساعاتی مطرح بود و در نهایت از سوی دفتر ریاست دولت تکذیب شد.
آنطور که بازتاب گزارش داده یک وبلاگ به نام “کشورم” در روز ۱۳ فروردین نوشته بود: “رادیو جوان لحظاتی پیش اعلام کرد که اسفندیار رحیم مشائی در حالی که قصد ورود به نهاد ریاست جمهوری را داشت توسط فردی ناشناس ترور شد و در راه انتقال به بیمارستان درگذشت، این رادیو به جزئیات این خبر نپرداخت، هنوز تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی این خبر را تأیید نکرده است، باید منتظر اخبار تکمیلی ماند”.

در همان زمان بازتاب در تحلیل این شایعه نوشت: “درباره این شایعه دو احتمال وجود دارد اول شگرد تبلیغی بسود جناح احمدی نژاد_ مشایی جهت انتخابات ریاست جمهوری و دیگر بازی تازه ای از سوی اسرائیل”.

از سوی دیگر، سخنان محمد رضا نقدی و اعلام زودهنگام برنامه های “فتنه” آینده با نگرانی هایی در شبکه های اجتماعی برای سلامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه بوده است.

هوادارن محمد خاتمی نیز که احتمال دارد به انتخابات وارد شود، این سخنان را مشابه سرمقاله مشهور کیهان در سال ۸۰ و در دور دوم انتخاب خاتمی می دانند که طی آن از ترور وی سخن گفته بود.

اما ایجاد نگرانی از احتمال وقوع ترور یا “قتل مشکوک”، تنها اقدام بسیج در اردوی دیروز خود که رنگ و بویی انتخاباتی داشت نبود.

آنطور که سایت کلمه گزارش داده، در این اردو، حجت الاسلام تویسرکانی، نماینده آیت الله خامنه ای در بسیج هم علنا از یک جریان سیاسی حماییت کرده و خطاب به بسیجی ها گفته است: “بسیج مانند همیشه نه تنها در ایجاد حماسه باید بیشترین تأثیر را داشته باشد، بلکه در جریان‌سازی نیز باید مؤثر عمل کند. بار سنگین حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بر دوش بسیج و بسیجیان است. در حماسه سیاسی، بسیج باید محور باشد. اینکه دشمنان از بسیج انتظار خنثی بودن داشته باشند و حتی برخی در داخل نیز به آن نیز دامن بزنند، خیانت به امام راحل و امام حاضر و نیز انقلاب است. ما بسیج هستیم و با افتخار می‌گوییم از اصولگرایی حمایت می‌کنیم؛ البته اصولگرایی با اصولگرایان تفاوت دارد. اصولگرایی یعنی اعتقاد و التزام عملی به اسلام، قانون اساسی، آرمانهای امام،شهدا و التزام عملی به ولایت فقیه”. 

او ادعا کرده است: “بسیج به هیچ‌وجه وارد مصداق نشده و نخواهد شد و فقط گفتمان امام راحل و امام حاضر را تبیین می‌کنیم. اگر چهارچوب‌های بیان شده از سوی ولایت، نظیر داشتن قوت‌های دولت فعلی و عدم ضعف‌های آن را بدون حب و بغض تبیین کنیم، یعنی بتوان جلوی افراط و تفریط سیاسی را گرفت، آن وقت زمینه انتخاب اصلح توسط مردم فراهم می‌شود”.