نگرانی از همکاری اتمی ایران با کره شمالی

نویسنده

» دی ولت از نشانه هائی می گوید

امیل رنرت

به دنبال اظهارات جنگ طلبانه پیونگ یانگ، کارشناسان به دنبال ردی از کمک های احتمالی ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در کره شمالی می گردند. این درحالی است که ایالات متحده نیز جنگنده های بمب افکن خود را به این منطقه گسیل داشته است.

لحن کره شمالی و کره جنوبی در کشمکش هایشان تندتر شده. خانم پارک گون هیه، رییس جمهور کره جنوبی، بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی از نیروی مسلح این کشور خواست به تحریکات نظامی کشور همسایه پاسخگو باشند. او نسبت به شرایطی که پیونگ یانگ از چند هفته پیش ایجاد کرده به شدت واکنش نشان داد.

ایالات متحده نیز به نوبه خود جنگنده های خود را به منطقه اعزام کرده تا در مانور مشترک با نیروهای مسلح کره جنوبی مشارکت کنند. حکومت کمونیست کره شمالی روز شنبه اعلام “وضعیت جنگی” نمود. حکومت پیونگ یانگ علیه دیگر کشورهای جهان نیز موضع گرفته و اعلام کرده که تسلیحات اتمی کره شمالی حتی در ازای “میلیاردها دلار” قابل مذاکره نیستند.

براساس گزارشی که ازسوی واشنگتن پست منتشر گردید، “امکان همکاری میان ایران و کره شمالی برای توسعه تسلیحات اتمی وجود دارد”. مسؤولان آمریکایی بیم آن دارند که کره شمالی در زمینه ساخت بمب اتمی به پیشرفت هایی دست یافته باشد.

 

آیا کره شمالی بمب های پلوتونیومی و اورانیومی دراختیار دارد؟

این احتمال وجود دارد که کره شمالی در جریان آخرین آزمایش هسته ای خود در ماه فوریه از بمب اتمی اورانیومی استفاده کرده باشد. این بدین معنی است که حکومت این کشور قادر به غنی سازی اورانیوم است. کره شمالی در دو آزمایش هسته ای اولش از بمب های پلوتونیومی استفاده کرده بود.

این مسأله می تواند بدین گونه تعبیر شود که همکاری های این کشور با ایران افزایش یافته و همچنین بیم آن می رود که جمهوری اسلامی روند پیشرفت برنامه هسته ای خود را در آزمایش اتمی کره شمالی پنهان کرده باشد.

همکاری های این دو کشور در زمینه ساخت و گسترش سیستم های موشکی از سال ها پیش شناخته شده. این درحالی است که تهران و پیونگ یانگ در ماه سپتامبر نیز توافق نامه جامعی را در رابطه با همکاری های فنی به امضاء رساندند.

در زمان عقد توافق نامه در تهران، جدا از مسؤولان عالی رتبه کره شمالی و محمود احمدی نژاد، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور داشت.

 

احراز انتقال اطلاعات هسته ای مشکل است

برخلاف همکاری های فنی دو کشور در رابطه با سیستم های موشکی، احراز این مسأله که آیا این همکاری ها در زمینه های هسته ای نیز وجود دارد، کار بسیار سختی است. اولی هاینونن، بازرس اتمی سابق در سازمان ملل، دراین خصوص به واشنگتن پست می گوید: “برخلاف فن آوری های موشکی که انتقال آن در قالب سخت افزار قابل رؤیت می باشد، ولی ازسوی دیگر کشف اینکه آیا دانسته های اتمی میان دو کشور انتقال یافته بسیار مشکل است.”

به گفته دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، توافق همکاری مشابهی میان کره شمالی و سوریه به نابودی برنامه اتمی سوریه توسط اسراییل در سال ۲۰۰۷ منجر شد.

به دنبال انتقاد از موضع گیری های مرددانه نسبت به بمباران یکی از جزایر کره جنوبی در سال ۲۰۱۰، دولت سئول روند پیاده سازی برنامه های نظامی خود را تغییر داده. از این پس واحدهای محلی باید بلافاصله نسبت به حملات پاسخگو باشند و نیازی به صدور اجازه ازسوی دولت ندارند.

کره جنوبی نیز به نوبه خود تهدید کرده که به کره شمالی کیم جونگ اون حمله خواهد کرد و نشانه های قدرت سلسله “کیم” را درهم خواهد شکست. این موضوع در کره شمالی به مثابه تحقیر بزرگی به شمار می رود.

منبع: دی ولت، ۴ آوریل