کودکانی که به تماشای مرگ برده می‌شوند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعدام متهمان پرونده خمینی شهر در ملاءعام

خبرگزاری‌های حکومتی اعلام کردند چهار نفر از متهمان پرونده تجاوز به عنف در خمینی شهر اصفهان، بامداد روز چهارشنبه، بیستم مهرماه، در ملاء عام به دار آویخته شدند. همزمان واحد مرکزی خبر، از ارگان‌های رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده است که هزاران نفر به هنگام اجرای حکم اعدام در محل حضور داشتند. بر اساس عکس‌هایی که در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده، کودکان خردسالی هم در میان تماشاگران مراسم اعدام دیده می شوند.

همزمان در ادامه اعدام‌های هفته جاری، روابط عمومی دادگستری استان سمنان اعلام کرد که روز سه شنبه ۱۹ مهرماه سه زندانی در زندان سمنان به دار آویخته شدند.

 

اعدام در مقابل ۲۰ هزار تماشاچی

به گزارش خبرگزاری مهر چهارتن از عاملان حادثه خمینی شهر صبح چهارشنبه در پارک بهشت این شهر در مقابل چشمان هزاران نفر به دار مجازات آویخته شدند.

این خبرگزاری در گزارش مفصل خود از مراسم اعدام این چهار نفر نوشته ساعاتی قبل از اجرای حکم، ازدحام جمعیت برای تماشای مراسم آنقدر زیاد بوده که در خیابانهای اطراف محل اجرای حکم نیز جایی برای توقف وسائل نقلیه باقی نمانده است.

مهر می‌نویسد: “گویا مردم از اطراف خمینی شهر و شهر اصفهان برای مشاهده کسانی که با تجاوز به زنان و نوامیس مردم اقدام کرده، آمده‌اند تا انزجار خود را از چنین حرکتهایی نشان دهند.”

به نوشته این خبرگزاری دادستان اصفهان هم در جمع نظاره گران اعدام خمینی شهر ایراد سخنرانی کرده و گفته: “امروز مردم در این مراسم حاضر شده‌اند تا انزجار خود را از چنین اعمالی اعلام کنند.امروز جمع شده‌ایم تا شاهد اجرای حکم الهی در خصوص چهار نفر از اراذل و اوباش باشیم.”

واحد مرکزی خبر، ارگان رسمی صدا و سیمای دولتی هم اعلام کرده که جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر در محل اجرای حکم حضور داشتند.

ساعاتی پس از اجرای این حکم، خبرگزاری فارس، آلبومی از عکس‌های مربوط به این اعدام منتشر کرد. هر چند تصاویر منتشر شده ابعاد مختلفی از این مراسم را به نمایش گذاشته، اما در این میان عکس کودکی خرد سال بیشتر از همه جلب توجه می‌کند.

آنطور که از عکس این خبرگزاری پیداست این کودک بر شانه‌های فردی نشسته و با حیرت به صحنه اعدام می‌نگرد. در همین عکس حضور پررنگ نیروهای امنیتی در محل اجرای حکم هم مشهود است.

به گزارش رسانه‌های حکومتی عباس، ۲۴ ساله، رجب‌علی، ۲۳ ساله، اصغر، ۲۰ ساله و منصور، ۲۵ ساله چهار نفری بودند که  اعدام شدند.

اوائل خردادماه امسال، چند نفر با ورود به یکی از باغ‌های اطراف خمینی‌شهر اصفهان، هشت مرد شرکت‌کننده در یک میهمانی خصوصی را حبس و با ربودن شش زن حاضر در این میهمانی و انتقال آن‌ها به محلی دیگر به آن‌ها تجاوز کردند؛ این خبر بعد از انتشار واکنش شمار زیادی از مقامات قضایی و انتظامی را در پی داشت و به دنبال آن رسانه‌ها پرده از چند مورد تجاوز گروهی دیگر در شهرهای مختلف از جمله کاشمر برداشتند.

اینک با گذشت چند ماه از این حادثه،حبیبی، دادستان اصفهان در مراسم اجرای حکم هشدار داده است: “عزم و اراده دستگاه قضا در برخورد با اراذل و اوباش شعار نیست و یک واقعیت است.”

او با بیان اینکه “نتیجه فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی، چنین مسائلی است”، تمام کاسه کوزه‌ها را یک جا بر سر غرب شکسته و گفته است: “امروز دشمن با شبیخون فرهنگی سفره‌های حمله به کشور را گسترانده و از طرق مختلف چون ماهواره، فیلم‌های مستهجن و… دنبال هستند تا جوانان ما را از فرهنگ و تمدن اسلامی منحرف و به سمت فرهنگ غرب سوق دهند.”

 

نهادینه شدن خشونت در جامعه

این اولین بار نیست که احکام اعدام با استقبال  چشمگیر مردم روبرو می‌شود. در سی‌ام شهریور ماه نیز،به گزارش رسانه‌های حکومتی جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر برای تماشای صحنه اعدام علیرضا ملاسلطانی، کودک ۱۷ ساله، متهم به قتل یک ورزش کار ایرانی حاضر شدند.

آنزمان خبرگزاری فارس در گزارشی مفصل پیرامون چگونگی اجرای حکم این نوجوان ۱۷ ساله نوشت از ساعت یک بامداد شب قبل از اجرای حکم، شماری از شهروندان استان البرز، که تعداد آن‌ها ۱۵ هزار نفر اعلام شده بود، در خیابان پونه گلشهر کرج حضور یافته و قصاص عامل قتل روح الله داداشی را از نزدیک مشاهده کرده‌ بودند.

حضور شهروندان برای تماشای مراسم اعدام مورد انتقاد شمار زیادی از کار‌شناسان مسائل اجتماعی و همچنین کاربران شکبه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

کار‌شناسان مسائل اجتماعی معتقدند اجرای احکام اعدام در ملاء عام می‌تواند تاثیرات مخربی بر جامعه به جای بگذارد. آن‌ها با تاکید بر غیر طبیعی بودن این مجازات می‌گویند علاقه مردم به تماشای صحنه به دارآویختن یک مجرم می‌تواند مصداق بارزی از خشونت رسمی، اجتماعی و فرهنگی باشد.به گفته آنان در طول سالهای گذشته آمار خشونت‌های اجتماعی و میل به مشارکت در خشونت عمومی رشد گرفته است.

آسیه امینی، فعال اجتماعی و کار‌شناس مسائل زنان پیش‌تر در مصاحبه با روز ترویج فرهنگ خشونت از طریق نهادهای رسمی و آموزشی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیما را از جمله دلایلی دانسته بود که باعث رشد خشونت در جامعه ایرانی شده است.

در همین ارتباط مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران نیز به روز گفته بود: “وقتی آمار جرایم اجتماعی در یک جامعه به شدت بالا می‌رود، قبح آن از بین رفته و خشونت در جامعه به امری عادی تبدیل می‌شود.”

ادامه اجرای احکام اعدام در ملاء عام در حالیست که حتی مقامات قضایی نیز از آن انتقاد کرده اند.

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضاییه چند سال پیش با صدور بخشنامه‌ای دستور داد که از اجرای احکام اعدام در ملاء عام خودداری شود. بر اساس این بخشنامه “انتشار عکس و تصاویر مربوط به اعدام در رسانه‌ها” نیز ممنوع اعلام شد.

با این حال در طول سالهای گذشته شاهد موارد زیادی از اجرای احکام اعدام در ملاء عام و انتشار تصاویر خشونت آمیزی از صحنه‌های اعدام بوده‌ایم.

اجرای مجازات اعدام در ملأ عام در دنیا به ندرت اتفاق می‌افتد و در حال حاضر تنها جمهوری اسلامی و عربستان سعودی مجرمان را به این شیوه مجازات می‌کنند.

 

آمار اعدام روزانه تغییر می‌کند

پس از اعدام علیرضا ملاسلطانی، نوجوان ۱۷ ساله که به اعتقاد فعالان حقوق بشر به صورت غیر قانونی به اجرا درآمد، تائید رسمی اعدام‌ها در رسانه‌های دولتی رشد چشمگیری داشته است.

دیروز منابع خبری در آذربایجان غربی از اعدام پنج شهروند دیگر در بامداد سه شنبه، ۱۹ مهر در زندان مرکزی ارومیه به اتهامات‌ مرتبط با مواد مخدر خبر دادند. در همین روز یک زندانی ۶۷ ساله نیز در زندان اصفهان اعدام شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی هم اعلام کرد سه متهم به ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر، بامداد روز سه شنبه، ۱۹ مهر ماه در زندان مرکزی سمنان به دارآویخته شدند.

به استناد آمارهای رسمی و اعلام شده از رسانه‌های دولتی تعداد اجرای احکام قطعی اعدام در یک ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است. این رسانه‌ها پس از خبراعدام علیرضا ملاسلطانی نوجوان ۱۷ ساله، ۱۳ مورد اعدام دیگر را در شهرهای شیراز، اردبیل، ساری، زابل و قم تائید کرده‌اند.

افزایش آمارهای رسمی اجرای احکام در ایران طی یک سال گذشته باعث نگرانی بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است.

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد.