تبلیغات سیاسی تندروها در عاشورا

نویسنده
مریم کاشانی

» حسن روحانی اعتراض کرد

مساله مداحان راستگرایی که در مراسم عزاداری محرم به دولت و مسئولان آن حمله می کنند، انتقاد حسن روحانی را هم برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روحانی طی سخنانی در جلسه هیات دولت تاکید کرد: “فرهنگ عاشورا باید باعث انسجام ما باشد، نباید در اجتماعات و جلسات عزاداری که برای سیدالشهداء (ع) برپا می شود، سخنی گفته شود که از آن بوی تفرقه و جدایی بیاید.” طبق اخبار رسانه‌های داخلی ایران، حسن روحانی در این جلسه به روضه‌خوانی هم پرداخته است.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز و معاون فرهنگی دفتر ریاست‌جمهوری به خبرگزاری ایلنا گفت: “ما حق نداریم برای بیان حقایق در مداحی‌ها و سخنرانی‌ها به کسی تهمت بزنیم یا نسبتی را به برخی بدهیم یا حتی نیمی از حقیقت را بگوییم. این توصیه فقط به مداحان اختصاص ندارد، بلکه سخنران‌های مذهبی، تعزیه خوان‌ها و همه افرادی که در این ایام تریبونی در اختیار دارند باید به این مسئله توجه کنند.” او تاکید کرد: “ما طبق آیات و روایات باید امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود بدانیم و اگر دیدیم سخنران یا مداحی حرف خلافی می‌زند به او تذکر بدهیم و بگوییم حرف‌ها او نادرست است و منطقی ندارد. به نظر من ابتدا باید توده مردم و کسانی که پای مداحی و سخنرانی‌ها می‌نشینند در صورت بیان مطالب غیر مرتبط جناحی در مراسم‌های مذهبی واکنش نشان بدهند و اگر این مسئله باعث انشقاق، تقابل و چنددستگی می‌شود مردم باید آن را به مسئولان مربوطه گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد وقتی ما توانستیم با بیگانه پای میز مذاکره بنشینیم باید بتوانیم با اطرافیان خودمان هم با احترام صحبت کنیم.”

همچنین حسین نقاشی، یکی از اعضای  شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران که به اصلاح‌طلبان نزدیک است در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از مداحان خواست که علاقه‌شان به سیاست را خارج از مراسم عزاداری دنبال کنند. او تاکید داشت: “کسانی که از مراسم مذهبی استفاده سیاسی می‌کنند برایشان دور شدن از متانت و جایگاه اصیل دینداری و دوری از شعور انسانی اهمیتی ندارد. آنها فقط به بهره‌بردرای سیاسی اهمیت می‌دهند. ” حسین نقاشی اضافه کرده بود: “یک دهه اخیر مداحان تلاش کردند در جریان تقویت یک جناح سیاسی خاص باشند و از تمام ابزارهایشان برای از بین بردن یک جریان سیاسی دیگر استفاده کردند و آنها را مورد هجوم قرار دادند. حتی در مواردی آنها رئیس جمهور فعلی و رئیس دولت قبل را هم از این هجمه‌ها بی‌بهره نگذاشتند.”

در هفته های اخیر و با آغاز ماه محرم، مساله مداحان وابسته به حکومت که مداحی را با مسائل سیاسی درهم آمیخته‌اند بار دیگر مطرح شد. با اینهمه مداحان حکومتی حاضر به رها کردن این فرصت برای بیان عقاید سیاسی خود نبوده اند.

چند روز پیش مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی کل کشور از رفتار سیاسی مداحان دفاع کرده و گفته بود: “به نظر من اشتباه است که مداحان نخواهند در حوزه سیاسی وارد شوند و لازم است که وارد این حوزه شوند.” او تاکید داشت: “مداح باید بر مواضعی که می‌گیرد عالم باشد و اطلاعات سیاسی بالایی داشته باشد، ضمن اینکه باید به هر شکل بر شرایط جامعه به طور کامل اشراف داشته باشد”. او معتقد بود: “به طور کلی اگر صرفا محفلی بدون توجه به مباحث سیاسی روز داشته باشیم، این جلسه جلسه‌ای است که نمی‌تواند ثمرات خود را داشته باشد. باید در آنجایی که لازم است کاملا موضع سیاسی ذاکر بیان شود.”

علاقه به استفاده از تریبون مداحان برای پیش‌برد اهداف “نظام” همان چیزی است که آیت‌الله خامنه‌ای نیز بر آن تاکید کرده است. . رهبر جمهوری اسلامی دراواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۳، طی دیدار با “جمعی از مداحان ” با اشاره به آنچه “مسئولیّت سنگین جامعه‌ مدّاحان” می‌نامید، گفته بود: “در مقابلِ این تلاشی که دشمن می‌کند، ما امکانات منحصربه‌فردی داریم. بله، از راه اینترنت هم می‌شود جواب آنها را داد، از راه‌های مشابه آنها هم می‌شود مقابله کرد - البتّه حجم کار آنها بمراتب بیشتر است - امّا ما وسیله‌هایی داریم که این وسیله‌ها منحصربه‌فرد است؛ یکی از آنها همین شما هستید، یکی از آنها همین جامعه‌ مدّاح‌اند.”