حسن خمینی؛ کاندیدای مغضوب

نویسنده
نازنین کامدار

» تکرار حادثه شیراز در گرگان؟

در حالی که جنجال رسانه ای اصولگرایان به خاطر “علامه” نامیده شدن حسن خمینی توسط هاشمی رفسنجانی هنوز فروکش نکرده، برخی از نشریات داخلی، از تلاش نیروهای اصلاح طلب برای وادار کردن نوه آیت الله خمینی به ثبت نام در انتخابات پیش روی خبرگان خبر داده اند.

همزمان با انتشار این گزارش ها، روزنامه شرق نیز اعلام کرده که نیروهای افراطی موسوم به انصار حزب الله، به نوه خمینی و ناطق نوری هشدار داده اند که در صورت حضور در استان گلستان برای سخنرانی، مراسم را بر هم می زنند و مانع از ایراد سخنرانی ها خواهند شد.

بنا به نوشته سایت فرارو، هفته نامه مثلث در شماره اخیر خود نوشته است: “شماری از اصلاح‌طلبان از سیدحسن خمینی درخواست کرده‌اند که برای انتخابات مجلس خبرگان نامزد شود”.

مثلث‌ افزوده: “پس از اینکه اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با میانه‌روها به بخشی از خواسته‌های خود در دولت یازدهم دست یابند اکنون به صورت جدی تصمیم دارند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صورت فعالانه وارد عمل شوند.در همین راستا برخی چهره‌های با سابقه اصلاح‌طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته‌اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند.آنها حتی به وی توصیه کرده‌اند در صورتی که شورای نگهبان خواستار حضورش در آزمون علمی اجتهاد شد او در این آزمون هم شرکت کند تا مانعی برای نامزدی‌اش در انتخابات ایجاد نشود”.

انتشار این گزارش ها در حالیست که “علامه” خواندن نوه خمینی از سوی هاشمی رفسنجانی، با واکنش وسیعی در میان اصولگرایان همراه شده به طوری که بسیاری از نشریات وابسته به این جریان از آنچه “تحرکات هاشمی برای تعیین رهبر آینده” می نامند، ابراز نگرانی کرده اند.

در همین حال، پس از سخنان هاشمی، برخی از سایت ها نیز این موضوع را پی گرفته اند تا حدی که پایگاه خبری تیک  نامه ای از سوی فردی به نام حجت‌الاسلام رشید داودی که حسن خمینی را “استاد” خود خوانده، منتشر کرده که  وی خطاب به نوه خمینی نوشته “درس خارج اش به درس بزرگان طعنه [تنه؟] می زند”.

او که نامه خود را با خطاب “برای استادم” آغاز کرده، افزوده: “مهرماه ۸۹ بود که پس از درس خارج اصول آیت الله العظمی وحید خراسانی و خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مدرسه فیضیه آمده بودم، درس بعدی (تفسیر آیت الله العظمی جوادی) یک ساعت دیگر برگزار می‌شد، آنروز به فیضیه و پس از آن دارالشفاء آمدم؛ ناگاه به خاطرم آمد خبر آغاز درس خارج اصول «سیدحسن خمینی» را که چند شب قبل از سایت‌ها خوانده بودم. لیست کلاس‌ها را چک کردم و به مدرس شماره چهار دارالشفا رهنمون شدم و به سختی جایی برای نشستن پیدا کردم.آن روز نه تو را آیت الله و مجتهد خوانده بودند و نه علامه و دانشمند؛ آری تو خودت بودی «سیدحسن خمینی» و من و ما جذب صورت نکو و سیرت زیبایت شدیم؛ اما آنچه حضور اتفاقی مرا در درس شما به حضوری مشتاقانه بدل نمود نه نام و لقب و عنوان و… بود که علم شما، بیان گیرا و روش تدریستان بود. آن روز‌ها فضا برایتان سخت و برایمان دلگیر بود؛ عده‌ای که مست از تصدی کرسی‌ها و مناصبی بودند که لایقش نبودند تو را «سیدحسن مصطفوی» می‌خواندند تا به گمانشان از چشم‌ها بیفتی و تو خمینی بودی و خمینی ماندی و روز گشایش آنان را با آغوش پر مهر پذیرا شدی تا تجسم ادب باشی و جلوه گر اخلاق؛جدیت و پشتکار تحسین برانگیزتان در یاد گرفتن و یاد دادن و تحقیق و پژوهش و… چه زود انگشت نمای خاص و عامتان کرد و درس خارجتان طعنه به درس بزرگان زد و مراجع عظام و علمای اعلام لب به تحسینت گشودند… و تو خمینی بودی و خمینی ماندی!”

در مقابل ، سایت فرهنگ امروز، وابسته به اصولگرایان به بررسی کتاب ها و مقالات محدود حسن خمینی در حوزه علوم دینی پرداخته و از جمله چنین نوشته است: “آقای هاشمی با به کاربردن عنوان «علامه» در همایشی رسمی و در مقام یک سخنران، نشان دادند که دقیقا معنای این لفظ را مدنظر دارند و می‌خواهند سید حسن خمینی را به عنوان یک علامه معرفی کنند. در صورتی که این لقب را بیشتر برای علمای متبحر در چندین علم و علمای باسابقه به کار می‌برند و سیدحسن آقا هرچند بیش از ۲۰ سال است که در فضای حوزه تدریس و تحقیق دارند، اما برای عنوان «علامه» هنوز جوان به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد که به کار بردن این‌گونه القاب و عناوین برای فردی که هنوز در ابتدای راه است، بیشتر برای مقاصد سیاسی و در نهایت باعث تخریب شخصیت سیدحسن آقا می‌شود”.

واکنش اصولگرایان به تلاش رقیب سیاسی شان برای تبدیل حسن خمینی به “علامه” اما به نوشتن گزارش در سایت ها محدود نمانده، تا حدی که سایت گلستان ما دیروز از انتشار نامه انصارحزب الله استان گلستان خطاب به فرماندارگرگان خبر داده که طی آن، این گروه تهدید کرده  مانع  سخنرانی حسن خمینی و ناطق نوری به بهانه شرکت در “یادواره سقوط هواپیمای یاک ۴۰” خواهد شد.

انصار حزب‌الله گلستان در این نامه اعلام کرده اند: “طبق شنیده‌ها گویا قرار است برای یادواره مرحومان حادثه سقوط هواپیمای یاک ۴۰ که در آن تعدادی از نمایندگان استان گلستان رحلت کردند، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری یا سیدحسن خمینی سخنرانی نمایند.انصار حزب‌الله گلستان تا روز یادواره تمامی حرکات را رصد می‌کند و به بانیان مراسم هشدار می‌دهد که همانند شعار دولت اعتدال در مسیر قانون و عدالت حرکت کنند و فضایی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شیراز به وجود بیاید”.

 انصار حزب‌الله در این بیانیه همچنین به شائبه انتخاباتی بودن این سفرها اشاره کرده و آورده‌ است: “با توجه به نزدیک بودن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جدید و شائبه انتخاباتی بودن این یادواره، از حضور چهره‌هایی که قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند خودداری شود تا همچنان همگان به قانون اساسی به‌عنوان میثاق خون شهدا پایبند بمانند.از فرماندار جبهه‌رفته و ایثارگر گرگان دکتر یحیی خاکی می‌خواهیم تا با نگاهی بی‌طرفانه قضایا را رصد کند و نگذارد از پول بیت‌المال یادواره‌ای برگزار شود که پلی برای پرتاب سیاسیون باشد و خون شهدای جنگ تحمیلی پایمال گردد”.

 بهارنیوز در تحلیلی در این باره نوشته :“نکته قابل تأمل این اطلاعیه، اشاره‌ واضح و آشکاری است که به ماجرای شیراز و حمله به علی مطهری شده ‌است و مشخصاً مسئولیت تکرار آن را متوجه متولیان برگزاری مراسم سخنرانی می‌کند!اگر قرار شود تعداد سخنرانی‌ها و تجمعاتی که طی دو سال دولت روحانی به‌ویژه در شهرستان‌ها توسط گروه‌های فشار، خودسر یا با منشأ نامعلوم برگزار شده، برشمریم، قطعاً از تعداد انگشتان دست فراتر می‌رود. از برهم‌زدن مراسم حامیان دولت در اصفهان تا ممانعت از سخنرانی سیدحسن خمینی در بروجرد، تشنج در سخنرانی هادی خامنه‌ای در کرمان و این آخری که حمله به علی مطهری در شیراز بود.درحالی‌که تا این لحظه نه هیچ فرد و نه هیچ گروهی مسئولیت این برخوردها را برعهده نگرفته است و پیگیری‌های قضائی درخصوص حمله به علی مطهری هم به نتیجه خاصی نرسیده ‌است، اما این برای نخستین‌بار است که انصار حزب‌الله شاخه گرگان با تهدید به برخورد با یک سخنرانی عملاً نگاه‌ها را متوجه رخدادهای قبلی می‌کنند”.

این سایت افزوده: “ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی اگرچه اولین‌بار است پیشاپیش به برخورد تهدید می‌شوند، اما هر دو تجربه پیشینی در این ماجرا دارند. در جریان سخنرانی «ناطق‌نوری» در بارگاه امام رضا در مشهد؛ سال ۹۱ عده‌ای از حاضران با سردادن شعارهایی به اخلال در سخنرانی وی پرداختند. سخنرانی «سیدحسن خمینی» اما بیش از چند‌بار برهم خورده ‌است. خرداد ۸۹ در مراسم سالگرد امام خمینی پیش از آغاز خطبه‌های نماز توسط حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مرقد امام، سید‌حسن خمینی در جایگاه سخنرانی حاضر شد تا برای مردم سخنرانی کند. در ابتدای سخنرانی سیدحسن خمینی مردم شعارهایی از جمله «بصیرت حاج احمد هدیه به بستگانش» و «بصیرت، بصیرت» سر دادند. سخنرانی سیدحسن در آن روز ناتمام ماند. ممانعت از سخنرانی نوه امام در سالگرد درگذشت امام، مسبوق به سابقه است و در سال‌های دولت احمدی‌نژاد یکی، ‌دوبار دیگر هم روی داد. اردیبهشت‌ماه سال گذشته هم قرار بود «سیدحسن خمینی امروز» در دانشگاه آیت‌الله بروجردی استان لرستان در همایشی با عنوان تبیین شخصیت علمی امام‌خمینی‌ به‌همراه سخنرانان دیگر این همایش، یعنی قربانعلی دری‌نجف‌آبادی و سیدهاشم رسولی‌محلاتی به سخنرانی بپردازد، اما با تجمع گروه‌های خودسر که روز قبل از آن مقابل دانشگاه صورت گرفت، شورای تأمین استان مجبور شد سخنرانی سیدحسن خمینی را به‌علت تأمین‌نشدن امنیت مراسم لغو کند”.

در همین حال، ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه، حسن خمینی به آن واکنش نشان داد و آنطور که سایت “جماران نیوز” نوشته، گفت: “نمی‌دانستم که این برنامه وجود دارد و قصد سفر هم نداشتم، اما اگر برنامه سفری بود، با چنین تهدیداتی سفرم را به هم نمی زدم و مطمئن هستم مردم و علاقه مندان امام به گونه‌ای هستند که این جریانات افراطی بسیار کم عدد را سر جای خود می‌نشانند”.

وی با بیان اینکه “به نظرم این امور را وزارت کشور باید پیگیری کند”، افزوده است: “ضعف برخورد وزارت کشور در حادثه شیراز مقداری جریانات دیگر را هم جری کرده است”.