اختلاف اندازی میان اسراییل و آمریکا

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از پیشنهادات مطرح شده ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه اعلام کرد که “اسراییل با دولت آمریکا و دیگر قدرت ها درخصوص پیشنهادات مطرح شده به ایران اختلاف نظر دارد. این پیشنهادات به ایران اجازه خواهد داد که موجودیت اسراییل را تهدید کند”.

نخست وزیر اسراییل در ادامه گفت: “من به ایالات متحده می روم، نه به این دلیل که به دنبال رویارویی با رییس جمهور آمریکا هستم، بلکه دلیل این سفر انجام تعهداتم دایر بر بحث پیرامون تهدیدی است که علیه موجودیت ما به وجود آمده. من قصد دارم قبل از رسیدن تاریخ ضرب الاجل تعیین شده در رابطه با این موضوع صحبت کنم. احتمالاً کنگره نقش مهم و تأثیرگذاری در توافق هسته ای با ایران ایفا خواهد کرد.”

موضوع سخنرانی نتانیاهو در برابر کنگره منشأ جنجال های شدیدی دراین زمینه شده و از چند هفته پیش به چنددستگی میان یهودیان آمریکایی منجر گشته است.

جدا از اعلام نظر حداقل دو سناتور دموکرات که گفته اند در جلسه سخنرانی او در تاریخ ۳ مارس شرکت نخواهند کرد، یک لابی آمریکایی طرفدار اسراییل نسبت به رفتار رییس دولت این کشور به اعتراض پرداخته و کمپینی را علیه وی آغاز کرده است.

پاتریک لیهی، از شخصیت های دموکرات برجسته در مجلس سنا که تا ماه دسامبر نیز ریاست موقت آن را برعهده داشت، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تند اعلام داشت که در جلسه سخنرانی آقای نتانیاهو با موضوع ایران و برنامه هسته‌ای مناقشه‌آمیزش شرکت نخواهد کرد.

قرار است که بنیامین نتانیاهو به دعوت جان بونر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در برابر هر دو مجلس کنگره سخنرانی کند.

کاخ سفید اعتراض خود را نسبت به این موضوع که هیچ گونه نظرخواهی‌ قبل از این دعوت انجام نشده اعلام کرد. ازسوی دیگر، باراک اوباما روز دوشنبه اظهار داشت که دعوت از یکی از سران خارجی چند هفته قبل از انتخابات [اشاره به انتخابات مجلس اسراییل که قرار است در تاریخ ۱۷ مارس برگزار شود] حرکتی بسیار نامناسب بوده.

به ویژه اینکه دستگاه اجرایی آمریکا این تلاش را نوعی مداخله دانسته و این درحالی است که کنگره قصد دارد تحریم های جدیدی را قبل از اتمام مذاکرات بین المللی با ایران علیه این کشور اعمال کند.

پاتریک لیهی همچنین گفت: “قانون و شیوه عمل غیرمکتوب از دهه ها پیش این گونه دیکته کرده که در زمینه سیاست خارجی به شیوه ای ملاحظه‌گرانه صحبت و عمل کنیم؛ به شیوه ای هماهنگ و یکصدا که در جهت منافع ملی ایالات متحده، به عنوان اولویت نهایی، باشد، و به پیامدهای غیرقابل پیش بینی چنین اقدامات یک جانبه ای توجه شود.”

روز دوشنبه برنی سندرز، سناتور مستقل و عضو گروه دموکرات، گفت که به سخنان بنیامین نتانیاهو گوش نخواهد کرد.

 

“جی. استریت” علیه نتانیاهو

لابی آمریکایی “جی استریت” کمپینی را تحت عنوان “من یهودی هستم. بی بی [اشاره به نتانیاهو] به نمایندگی از من صحبت نخواهد کرد” علیه نتانیاهو به راه انداخته و نسبت به این موضوع اعتراض کرده که سخنرانی وی در برابر کنگره به نمایندگی ازسوی تمامی یهودیان انجام نخواهد شد.

به نوشته نیویورک تایمز، هدف از این عریضه که در حدود ۲۰ هزار نفر آن را امضاء کرده اند، این است که نشان دهد علی رغم آنکه نخست وزیر نتانیاهو نماینده اسراییلی هاست، “ولی بی شک نمی تواند ادعا کند که به نمایندگی از یهودیان ایالات متحده سخن خواهد گفت”.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۱۰ فوریه