بازجو دنبال اعتراف گیری است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده مریم شفیع پور در مصاحبه با روز:

دادگاه مریم شفیع پور برگزار شد. قاضی صلواتی گفته حکم این فعال دانشجویی محروم از تحصیل را هفته دیگر صادر خواهد کرد با این حال دیروز و برخلاف روند معمول، از آزادی او با قرار وثیقه جلوگیری شد. خانواده مریم شفیع پور می گویند تهدیداتی که بازجوی این فعال دانشجویی از ابتدای بازداشت او تاکنون کرده، تحقق یافته و “بازجو مانع آزادی مریم شده به این دلیل که مریم تن به اعترافات دروغ نداده در حالیکه بازداشت موقت در نهایت دو بار دو ماهه است مریم را نگهداشته اند تا تحت فشار مضاعفی باشد”.

آنها همچنین از قطع ملاقات های حضوری، کتک خوردن مریم شفیع پور در بازجویی و فشارهایی سخن گفته اند که برای اعتراف به موارد مورد نظر بازجو در مورد این فعال دانشجویی اعمال شده.

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل،۵ مرداد ماه بازداشت شد. او دانشجوی مهندسی کشاورزی دانشگاه بین‌المللی قزوین بود که پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت های دانشجویی از دانشگاه اخراج شد.

مریم شفیع پور، اولین دانشجوی بازداشتی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی است که بیش از ۶ ماه است در بازداشت موقت به سر می برد. او از فعالین ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بوده.

علیزاده طباطبایی، وکیل مریم شفیع پور در مصاحبه با “روز” می گوید که در دادگاه دو اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” مطرح و او با این دو اتهام محاکمه شده است.

مونا شفیع پور، خواهر مریم شفیع پور هم در مصاحبه با “روز” می گوید: معمولا قبل از دادگاه یا حداقل بعد از برگزاری دادگاه، آزاد می کنند تا حکم صادر شود و مرحله تجدید نظر بگذرد اما متاسفانه دیروز با آزادی مریم موافقت نکردند. آقای صلواتی موافقت نکرد، حالا قرار شده هفته دیگر حکم بدهند و بعد دیگر مرحله تجدید نظر است و متاسفانه آزادی اتفاق نمی افتد.

او که روز گذشته پس از جلسه دادگاه موفق به ملاقات با خواهرش شده می افزاید: برخی از اتهامات مثل داشتن ماهواره است.یعنی در حالیکه مریم در خانه پدر و مادرم زندگی می کند و این وسایل مال مالک خانه است، این اتهام را به مریم زدند. پرونده دو بار از پیش آقای صلواتی به دادسرا برگشته بود چون اتهاماتی که زده بودند مصداق نداشت؛ اتهاماتی که بازجوها به خاطر لجبازی به مریم منتسب کرده اند. ما هم هرچه ما تلاش کردیم قاضی را متقاعد کنیم که قضیه لجبازی و عدم صداقت بازجو است،موفق نشدیم.

خواهر مریم شفیع پور می افزاید: ما در دادگاه نبودیم بیرون بودیم. اجازه ندادند،برای همین نمی دانیم در جریان دادگاه چه اتفاقی افتاد ولی بعد که دادگاه تمام و وکیل خارج شد به ما اجازه ورود دادند. ما فقط توانستیم با مریم احوالپرسی داشته باشیم و به قاضی اصرار کنیم که با قرار وثیقه آزاد شود اما موفق نشدیم. حالا منتظریم ببینیم هفته آینده چه اتفاقی می افتد.

او از قطع ملاقات حضوری این فعال دانشجویی هم خبر می دهد و می گوید: ملاقات های حضوری مان رابه دلیل اطلاع رسانی قطع کرده اند و الان ۶ هفته است که ملاقات حضوری نداده اند به خاطر اطلاع رسانی درباره وضعیت مریم.

درباره وضعیت جسمی این فعال دانشجویی زندانی سئوال میکنم. او طی ۶ ماه گذشته به دلیل وخامت وضعیت جسمی چند بار از زندان به بیمارستان منتقل شده. مونا شفیع پور می گوید: بیشتر وضعیت جسمی مریم مربوط می شد به دوره فشار زیاد. چون مریم واقعا چیزی نداشت و کاری نکرده بود. به چیزی اعتراف نکرده بود و مصداقی برای اتهامات نداشتند. الان هم اینکه او را در بازداشت موقت نگه داشته اند،فشار مضاعفی است که به یکی از اتهامات مورد نظر بازجویان اعتراف کند تا موردی برای حکم دادن داشته باشند. این فشارها باعث شد مریم وضعیت جسمی اش هم بد شود. او بیرون از زندان هیچ مشکلی نداشت، نه مشکل قلبی نه هیچ چیز دیگر جز مشکل دندان. اما در زندان دچار تپش قلب شد، دکتر زندان هم خواسته بود برای درمان بیرون بیاید که متاسفانه نشد. با داروهایی که تجویز شده و به صورت روزانه و هفتگی مصرف می کند از نظر تپش قلب یک مقداری آرام تر شده. الان هم دندان درد خیلی اذیت می کند. ما هم خیلی پی گیر هستیم که اگر بشود او را به دندانپزشکی ببریم اما تاکنون مجوز ندادند.

سئوال می کنم: دلیل این برخوردها با خواهرتان چیست؟ می گوید: تمام صحبت شان این است که با بازجو همکاری نکرده.من فکر می کنم بازجوی مریم باید خیلی قوی باشد که این اتفاقات دارد می افتد چون همه این اتفاقات را پیش پیش به ما گفته بود که تا دادگاه آزاد نمی شود و بعد حبس سنگین داده خواهد شد و.. فقط به این خاطر که با بازجو همکاری نکرده و اطلاعات مورد نظر آنها را نداده. اطلاعاتی که نبوده و اعتراف دروغ می خواسته اند. با تمام شکنجه ها و اذیت هایی که در زندان شده بود، او را کتک زده بودند که در پرونده هم موجود است. بعد اینقدر با خودکار به پشت مریم فشار آورده بودند که خودکار شکسته بود. اما او مقاومت کرده بود. اینها نشان میدهد که موردی ندارند و فقط می خواهند از مریم اعتراف بگیرند تا بتوانند حکم بدهند.

او می افزاید: دانشجویی را که سابقه فعالیت های اجتماعی داشتند گرفتند و به او فشار آوردند اما چیزی نبوده که بتوانند دربیاورند و برای اینکه سرپوشی روی رفتار غیرانسانی شان بگذارند به جای آزادی مریم و عذرخواهی از او، بازجویی را به سمتی برده و تهمت هاو اتهاماتی زده اند که به وسیله آن بتوانند کارشان را توجیه کنند. خود مریم هم بارها گفته هیچ اقدام غیرقانونی نکرده، هر فعالیتی کرده در چارچوب قانون بوده، یک زمانی عضو ستاد آقای کروبی بوده، بعد هم که آقای کروبی در حبس بوده و هیچ ارتباطی با بیرون نداشته.

خواهر مریم شفیع پور با انتقاد از ادامه بازداشت موقت این فعال دانشجویی می گوید: بیشتر حرف ما روی بازداشت موقت غیرقانونی است که این همه مدت چطور در بازداشت موقت است. براساس قانون نهایت می توانند دو دوره دو ماهه،آن هم اگر برای قاضی و بازپرس مسجل باشد که امکان فرار است، او را نگه دارند. دیروز به آقای صلواتی گفتم آقای کروبی از حبس به حصر منتقل شد و ما امیدوار بودیم مریم را با هر وثیقه ای که می خواهید آزاد کنید تا حکم صادر و تجدید نظر هم طی شود اما ایشان تاکید کردند که هیچ اتفاقی نیفتاده و روال همان روال سابق است. به خواهش های ما هم توجه نکردند. این نگهداشتن بیشتر جنبه فشار آوردن دارد تا مواردی را که دوست دارند مریم اعتراف کند.خدا را شکر مریم مقاومت کرده و اعتراف دروغی نکرده. گویا می خواهند درس عبرتی برای بقیه باشد، برای همین یک نفر را انتخاب کرده اند، اینطور رفتار می کنند که بقیه حساب کار دست شان بیاید.به همین علت فکر می کنم بحث بازجو است. بازجوی مریم خیلی بی منطق است. مریم می گوید هر تهدیدی که کرده تا الان به واقعیت تبدیل شده. حرف هایی که بازجو به ما گفت دارد اتفاق می افتد؛ حرف هایی که اگر برای ما غیرمنطقی بود و اگر پرونده روال عادی داشت نباید اتفاق می افتاد. در سال ۸۸ و بعد از آن خیلی ها را گرفتند که اتهامات سنگین تری داشتند. اما با وجودی که فضا مثل الان باز نبود بعد از مدتی با وثیقه آزادشان کردند ولی مریم را آزاد نمی کنند. این برای ما خیلی عجیب است و جای سئوال دارد. برای وکیل مریم، آقای علیزاده طباطبایی هم عجیب است که نه حرفی برای گفتن دارند و نه مصداقی برای اتهامی که می زنند و نه کوتاه می آیند و مریم را آزاد می کنند. این برای همه ما جای سئوال است.

خواهر خانم شفیع پور پیشتر هم در مصاحبه با “روز” گفته بود: در سال آخر دانشگاه به دلیل فعالیت های دانشجویی در داخل دانشگاه، اعم از اعتراض به وضعیت غذا یا اعتراض به رئیس دانشگاه، توسط رئیس دانشگاه برای مریم پرونده امنیتی درست شد و این پرونده به دادگاه انقلاب قزوین فرستاده شد که به دلیل نبود ادله کافی، حکم یکسال حبس تعلیقی به مدت ۵ سال برای مریم صادر کردند. مریم ترم ۸ بود و دو ترم تعلیقی داشت اما وقتی آن دو ترم تمام شد و برای ثبت نام مراجعه کرد رئیس وقت دانشگاه حتی اجازه ورود به دانشگاه را به وی نداد و او را از تحصیل محروم کرد. این در حالی بود که فعالیت های مریم صرفا صنفی و در چارچوب داخل دانشگاه بود. پس از آن هم او هیچ فعالیت سیاسی نداشت و بیشتر فعالیت هایش اجتماعی بود، مریم هنرمند است و نقاشی میکند روحیه خاصی دارد و دوست دارد در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشد و به همه کمک کند. هیچ کجای قانون هم نوشته نشده که کمک به خانواده ها جرم است. ولی متاسفانه با این تنگ نظری ها مواجه هستیم و نمیدانیم چرا و اصلا نمی فهمیم چرا باید چنین برخوردها و رفتارهایی صورت بگیرد.