کلک زدن و حذف آثار آزمایش های هسته ای نظامی

نویسنده

» گزارش آ ب ث از انتقادات آژانس اتمی

یوکیا آمانو، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز به شدت از سران جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که آنها مدام در مذاکرات هسته ای درحال “زدن ترفندهای جدید” هستند و هرگونه اثر و نشانه ای را علیه خود ازبین می برند.

اشاره رییس آژانس اتمی به فعالیت های پاکسازی ایران در پایگاه نظامی پارچین است که از ماه ها پیش آغاز شده و بازرسان آژانس همچنان مایل به بازدید از آن هستند.

آمانو در وین به روزنامه نگاران گفت: “این فعالیت ها بر توان نظارتی آژانس اتمی اثر منفی گذاشته. اکنون حتی در صورت صدور مجوز برای بازدید از این مرکز، احتمالاً هیچ چیز یافت نخواهد شد.”

بسیاری از دستگاه های اطلاعاتی به این مظنون اند که ایران در مرکز پارچین آزمایش های مخفی اتمی با اهداف نظامی انجام داده و به همین دلیل آژانس اتمی خواستار بازدید از این مرکز شده است.

در همین راستا، آمانو امروز اعلام کرد که مذاکرات برای دسترسی به این مرکز به بن بست رسیده. او گفت: “اگر صادقانه بخواهم بگویم، اکنون مدتی است که داریم دور خود می چرخیم. این شیوه مناسبی برای جامعه بین المللی نیست که در برابر موضوع به این مهمی چنین رفتار کند.”

آمانو می گوید: “ایران باید به خواسته های ما پاسخ دهد تا این مرکز را مورد بازرسی قرار دهیم. اگر این کار را بکنند، ما نیز به کار خود می رسیم. ولی همچنان مصمم بر انجام گفتگو هستیم.”

آژانس اتمی از ژانویه ۲۰۱۲ درتلاش است با مسؤولان ایرانی بر سر دسترسی به این مرکز و همچنین دیدار با کارشناسان اتمی جمهوری اسلامی به توافق برسد.

تاکنون پس از طی ده دوره مذاکرات نتیجه ای حاصل نشده و روند رسمی مذاکرات به بن بست رسیده است.

آمانو امروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی که قبل از آغاز نشست شورای حکام برگزار شده بود صحبت می کرد. موضوع این نشست بار دیگر بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی متمرکز شده.

ازسوی دیگر، رییس آژانس اتمی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی همچنان درحال ساخت یک رآکتور آب سنگین در اراک است و این موضوعی است که نشان از مسایل ضد و نقیض برنامه هسته ای ایران دارد که از یک دهه پیش همچنان حل و فصل نشده.

این مرکز که احتمالاً سال آینده افتتاح خواهد شد، می تواند پلوتونیوم تولید کند؛ ماده ای بسیار سمی که برای ساخت بمب اتمی مورد مصرف دارد.

آمانو ابراز تأسف کرد که اطلاعات آژانس اتمی در مورد اراک به روز نیست. او دراین خصوص گفت: “با توجه به اینکه راه اندازی این رآکتور نزدیک است، ما نگران هستیم.”

او یادآوری کرد که جمهوری اسلامی همچنان نسبت به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که در آنها تعلیق برنامه اتمی و فعالیت های غنی سازی اورانیوم این کشور خواسته شده، اهمیتی قائل نیست.

منبع: آ ب ث، ۴ ژوئن