اصولگرایان چند پارچه شده اند

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» ائتلاف حتی در غیاب رقیبان هم ممکن نشد

از زمانی که شماری از اصولگرایان در جلسه‏ای محرمانه با محمود احمدی‏نژاد، هیات سه نفره ای را مامور فراهم کردن زمینه وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم کردند هشت ماه می‏گذرد. هشت ماه پس از آن تاریخ، نه تنها این وحدت شکل نگرفته که درگیری نزدیکان رهبر و رئیس جمهور هم جدالی بی سابقه را در درون این جناح دامن زده است:گروه احمدی نژاد از ائتلاف خارج شده، کیهان در مورد “درگیری های ساختگی، و تردید نسبت به انتخابات”هشدار داده، دبیر کل جمعیت ایثارگران “تنزل از خواسته‏های گروهی” را پیش زمینه ورود به مصادیق وحدت اصولگرایان” بر شمرده و گروه قالیباف نیز مشغول کوک کردن ساز جداگانه ای شده. در چنین فضایی برخی از جریان های این جناح به این نتیجه رسیده اند که سخنان حدادعادل را مد نظر قرار دهند که گفته “تحمل اختلاف سلیقه” میان اصولگرایان “آسانتر از شکست در انتخابات” است.

 

شکست اصولگرایان

حداد عادل چندی پیش گفته بود: “اگر هر حزب اصولگرا بر سر تشخیص و سلیقه خود اصرار ورزد و از دایره وحدت بیرون رود و برای خود فهرست جداگانه ای بدهد، مردم متحیر خواهند شد و رای ها شکسته می شود و احتمال شکست اصولگرایان افزایش می‎یابد.”

حداد عادل که خود از اعضای اولیه‏ی هیات سه نفره‏ی وحدت اصولگرایان است، در حالی از “شکست” این جناح صحبت کرده که هنوز ابهامات مربوط به حضور مهمترین رقیب اصولگرایان، یعنی جناح اصلاح طلب در انتخابات پیش رو رفع نشده و معلوم نیست اصولگرایان از شکست در مقابل کدام رقیب بیم دارند.

سخنان حداد عادل مبنی بر اینکه اصولگرایان نباید “از دایره وحدت انتخاباتی بیرون” بروند وقتی مطرح شد که محمود احمدی‏نژاد، ساز جدایی خود و نزدیکانش را از جریان اصولگرا در انتخابات مجلس نهم از هفته‏ها پیش به صدا درآورده بود. دو هفته پیش هم غلامرضا مصباحی مقدم از “خروج کامل احمدی نژاد از برنامه انتخاباتی اصولگرایان” خبر داد و گفت: “احمدی نژاد دیگر هیچ طرف برنامه های جریان اصولگرایی برای انتخابات نیست و این جریان حرکت خود را به صورت مستقل دنبال می کند.”

با این حساب محمود احمدی نژاد که گفته می‏شد تعیین کننده‏ی هیات نهایی نه نفره برای وحدت اصولگرایان است، خود به اولین خط شکن این وحدت تبدیل شد.

 

وحدت بدون احمدی‏نژاد

جناح اصولگرا ابتدا امیدوار بود که بتواند احمدی نژاد منهای مشایی را بر سر میز مذاکره برای وحدت درون جناحی بنشاند؛ خواسته‏ای که روز به روز با گذر زمان احتمال وقوع آن کمرنگ‏تر شد و کار به آنجا رسید که اصولگرایان سنتی رئیس دولت و نزدیکانش را به تلاش برای دست‏کاری در انتخابات مجلس و به دست گرفتن سکان قوه‏ی مقننه از راه‏های غیر قانونی محکوم کردند. تا بالاخره علی لاریجانی در روز 23 خرداد ماه تلویحا دولت را متهم به دخالت در انتخابات کرد و گفت: “قوه مجریه مراقبت کند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود. اگر دخالت در انتخابات محرز شود، نمایندگان برخورد می‌کنند.”

همین کافی بود تا اصولگرایان با موضوع گذر از احمدی‏نژاد کنار بیایند و حتی به استقبال آن بروند. حالا افرادی چون پرویز سروری نماینده مجلس و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معتقدند در حقیقت “جریان انحرافی در گذشته یک مانع بزرگ” بر سر راه اتحاد اصولگرایان بوده و حذف آنها “مسیر را برای وحدت اصولگرایان هموار کرده است.”

همزمان روزنامه کیهان هم در شماره‏ی دیروز خود انتخابات آینده مجلس را “یکی از حساس ترین انتخاباتهای تاریخی ایران” برشمرد. نویسنده کیهان ضمن آنکه مدعی شد “دو جریان ضد نظام پس از برنامه ریزی های بلندمدت از صف نظام جدا” شده‏اند، حدس زده این دو جریان “با ایجاد درگیری های ساختگی، و تردید نسبت به انتخابات از همین الان به دنبال استفاده از حداقل های معیوب برای زنده ماندن هستند.”

گر چه روزنامه‏ی کیهان “هوشیاری گروه‏ها و احزاب اصولگرا در پرهیز از سهم خواهی و فردگرایی” را مقدمه‎‏ی “عبور نظام از یکی از مقاطع تاریخی وحساس خود” در انتخابات پیش رو بر شمرده است، اما به نظر نمی‏رسد که طیف‏های مختلف این جریان تمایل چندانی برای دست کشیدن از برنامه‏ها و خواسته‏های خود در روند وحدت جناحی، حداقل تا امروز داشته باشند.

 

اصولگرایان همچنان سرگرم مذاکره

حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی دیروز “توافق بر سر اصول و اهداف مشترک” و “تنزل از خواسته‏های گروهی” را “پیش زمینه ورود به مصادیق وحدت اصولگرایان” بر شمرد تا مشخص شود که علی رغم همه‏ی تلاش‏ها هنوز وحدت اصولگرایان سر و شکل چندانی نگرفته است و فعالان این جناح همچنان سرگرم مذاکره برای رسیدن به وحدت انتخاباتی هستند.

 فدایی گفته :“برای وحدت با طیف های مختلف اصولگرایی باید با هر کسی که در جبهه اصولگرایی نقش داشته و فعالیت می کند روی اصول و اهداف مشترک به توافق برسیم و پس از آن وارد مصادیق می شویم.”

در این میان مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران و از نزدیکان محمد باقر قالیباف در سخنانی شفاف‏تر از دیگران “سازوکار وحدت اصولگرایان” را فاقد “جامعیت کامل”ارزیابی کرد. وی در خصوص تشکیل کمیته 7 نفره اصولگرایان برای تعیین لیست واحد اصولگرایان نیز گفته: “اساسا این گونه کمیته‏ها جامعیت ندارد و نمی تواند به روند وحدت اصولگرایان کمک کند.”

 

تغییراتی برای وحدت

از آبانماه گذشته تا کنون در چندین مورد ترکیب و سازوکار کمیته‏ها و هیات‏های مرکزی تعیین شده برای وحدت اصولگرایان تغییر کرده است. سال گذشته 30 نفر از فعالان اصولگرا در نشستی با احمدی نژاد به توافقی رسیدند که براساس آن یک کمیته 3 نفره مسئولیت پیشبرد پروژه وحدت اصولگرایان را برعهده می گرفت. سپس در آبان ماه 1389 غلامعلی حداد عادل، حبیب الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی اولین کمیته اصولگرایان برای انتخابات مجلس را شکل دادند.چند ماه بعد، با توجه به جایگاه ویژه روحانیت در اردوگاه اصولگرایان 4 عضو دیگر از سوی جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) به این کمیته اضافه شدند تا مکانیزم وحدت اصولگرایان با جدیت بیشتری دنبال و پیگیری شود.

 شنیده ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر برای بهره گیری از جریانات و گروههای سیاسی فعال در کشور، 8 نفر دیگر نیز به کمیته اتحاد اصولگرایان اضافه شده اند و این جمع 15 نفره ه زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

 اصولگرایان تاکنون با  مثبت دانستن روند تشکیل این کمیته‏ها، از “آثار وحدت بخش” آن خبر داده بودند اما این بار سردار طلایی به صراحت کمیته‏ی مرکزی وحدت بخش این جناح را زیر سئوال برده است.

 

سهم خواهی به نام وحدت

طلایی در توضیح دلایل خود گفته اصولگرایان نباید زیر چتر این گروه  “دنبال سهم خواهی” و “تشکیل شرکت سهامی و سهمیه بندی بر اساس گروه‏ها” باشند. او گفته: “اینکه گروه‏هایی بیایند و با مصادره نام اصولگرایی همه ظرفیت های این جریان را به نفع خود صادر کنند به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.”

 وی همچنین در خصوص احتمال حضور حامیان قالیباف در روند وحدت اصولگرایان تنها به ذکر این جمله بسنده کرده که “مذاکراتی با این گروه صورت گرفته است.” مرتضی طلایی توضیح بیشتری درباره‏ی جزئیات این مذاکرات و احتمال پیوستن حامیان شهردار تهران به روند وحدت اصولگرایان نداده است. گفتنی اینکه هفته پیش برخی سایت های اصولگرا خبر از آن داده بودند که قالیباف “مجلس را به تمامی برای گروه خود می خواهد”.

  محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی سال گذشته در آستانه‏ تشکیل هیات سه نفره اصولگرایان برای وحدت انتخاباتی، مواردی چون “تنگ نظری، تعصبات گروهی، به رسمیت نشناختن برخی چهره های اصولگرا و خودشیفتگی” را از موانع اصلی بر سر راه وحدت در جریان اصولگرایی دانسته و به طور تلویحی گفته بود که این اقدام چندان از “ته دل و با اعتقاد” انجام نشده است

سید محمد جواد ابطحی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی دو هفته پیش در گفت وگویی تفصیلی با “خانه ملت” با بیان اینکه “سعی می‌کنیم در انتخابات لیست جداگانه ندهیم”، گفته بود: “اگر وحدت اتفاق نیفتد فراکسیون انقلاب اسلامی، دولت و اصولگرایان منتقد دولت هر کدام لیست جداگانه ارائه خواهندکرد.”

لیست جداگانه‏ای که می‏تواند در نهایت به معنای شکست مذاکرات چندین ماهه‏ی اصولگرایان در راستای وحدت تشکیلاتی باشد.