مظنون به ارتکاب به جنایت

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در این هفته ولی حاجی قلی زاده، دادستان شهر خوی ترور شد. دو جوان کرد به نامهای محمد امین عبداللهی و خادم محمد زاده که به اتهام همکاری با احزاب کرد هر کدام به 20 و 32 سال زندان محکوم شده بودند در دادگاه تجدید نظر به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند. همزمان دادگاه انقلاب تهران هم شیرین علم هوی را به اتهام عضویت در یک حزب کردی به اعدام محکوم کرد.در همین حال، دادگاه پنج تن از متهمان روز عاشورا به اتهام “محاربه” برگزار شد.

آنسوتر، سید علیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد میر حسین موسوی، در زندان اوین دچار سکته قلبی شد.نگرانیها در خصوص وضعیت جسمانی دکترابراهیم یزدی هم افزایش یافت.

مجید دری، فعال دانشجویی به 11 سال حبس محکوم گردید. مجید توکلی به هشت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. صفایی فراهانی که به شش سال حبس محکوم گردیده بود، با وثیقه هفت میلیارد ریالی به مرخصی پنج روزه آمد؛ علی پرویز، فعال دانشجویی خواجه نصیر به سه سال زندان محکوم گشت. همچنین یکی از اتهامات بهمن احمدی اموی که اخیرا به هفت سال حبس محکوم شده، انتشار شعری از “فردوسی” ذکر شد.

نیروی انتظامی چند هفته پس از روز عاشورا از بازداشت 40 تن از معترضین خبر داد. در سنندج 10 دانشجو در دومین سالگرد مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی بازداشت شدند. در کهگیلویه و بویر احمد هم شش فعال سیاسی بازداشت شدند. در ساوه، پیمان چالاکی، فعال کارگری و همسرش سمیه عالمی، فعال سیاسی دستگیر شدند. همچنین احسان هوشمند پژوهشگر کرد وآزاد لطیف پوری، روزنامه نگار و نیز مسعود نور محمدی برادر سعید نور محمدی، عضو بازداشتی جبهه مشارکت هم بازداشت شدند.

آنطرفتر در حالی که مجوز انتشار سه نشریه به نامهای همت، موج اندیشه و فرهنگ آشتی لغو شد، 15 روزنامه تذکر گرفتند. روزنامه‌های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اعتماد، اسرار، جهان صنعت، مردم‌سالاری، آرمان روابط عمومی، جمهوری، پول، فرهیختگان و آفرینش از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی تذکر دریافت کردند.

و در چنین اوضاعی دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه اش نوشت که جمهوری اسلامی پس از انتخابات به گسترده ترین سرکوب در 10 سال گذشته دست زده است.

گزارشگران بدون مرز هم طی بیانیه ای نوشت: سکوت را بشکنید. جمهوری اسلامی مظنون به ارتکاب به جنایت علیه بشریت است.