جعفر پناهی و خانواده اش دستگیر شدند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در اولین ساعات بامداد امروز

در اولین ساعات بامداد امروز ماموران امنیتی با هجوم به خانه جعفر پناهی،کارگردان سرشناس سینمای ایران،او را به اتفاق همسر، دختر و مهمانانش بازداشت کردند.پناه پناهی ، فرزند جعفر پناهی در مصاحبه کوتاهی با “روز” ضمن تایید خبر بازداشت خانواده خود گفت: حدود 25 لباس شخصی بیش از 5 ساعت منزل را بازرسی کرده و سپس پدر، مادر و خواهرم را به اتفاق مهمانان پدرم برده اند.

وی تعداد مهمانان را 15 نفر ذکر کرده و با بیان اینکه همه مهمانان بازداشت شده اند گفت:” آقای رسول اف، کارگردان و آقای ابراهیم غفاری، فیلمبردار، جزو مهمانان بودند؛ متاسفانه اسامی سایر مهمانان را نمیدانم.”

فرزند جعفر پناهی افزود:” من بیرون بودم و وقتی مقابل خانه رسیدم ماموران را دیدم و به خانه نرفتم. بعد همسایه ها خبر دادند که 25 لباس شخصی که 4 نفرشان زن بودند وارد ساختمان شده اند. همسایه ها از ورود آنها جلوگیری کرده و به 110 زنگ زده بودند، اما پلیس 110 گفته این لباس شخصی ها از وزارت اطلاعات هستند و ما نمی توانیم کاری بکنیم.

پناه پناهی در ادامه گفت: بعد از 5 ساعت تفتیش منزل ، کامپیوتر و یک سری وسایل رابا خود برده اند. من هنوز نمیدانم چه چیزهایی را ضبط کرده اند.

به گفته وی، جعفر پناهی، همسر و دختر این کارگردان به اتفاق 15 مهمان او پس از بازداشت،به مکانی نامعلوم منتقل شده اند.

فرزند جعفر پناهی از اینکه ماموران حکمی برای تفتیش و بازداشت ارائه داده باشند، وهمچنین از علت تفتیش و بازداشت اعضای خانواده اش و اینکه ماموران امنیتی ساعت ها دنبال چه چیزی بودند،ابراز بی اطلاعی کرد.

ماموران امنیتی پیشتر از خروج جعفر پناهی از کشور جلوگیری کرده بودند.

این کارگردان سینما برای حضور در جشنواره برلین، عازم کشور آلمان بود که روز سه شنبه، 27 بهمن ماه در فرودگاه امام از خروج او جلوگیری به عمل آمد.

جعفر پناهی در 8 مرداد نیز به اتفاق همسر و فرزندش و  دو سینماگر دیگر به دلیل همراهی با اعتراضات مردمی در بهشت زهرا، چند ساعتی بازداشت شده بود.

این کارگردان ایرانی در واکنش به کودتای انتخاباتی 22 خرداد و اعلام احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت دهم به رادیو فردا گفته بود: “احمدی نژاد تحقیر بیشتری انجام خواهد داد. مردم را حقیر می‌کنند و سعی می‌کنند حکومت خودشان را بیشتر و بیشتر به مردم اعمال کنند. چهره‌ای که از او پس از رای‌گیری دیدیم دقیقا حالت چهره یک بازنده بود، و حالا به نظر می‌رسد این موضوع او را بیشتر و بیشتر تهیج خواهد کرد تا هر دروغی که می‌تواند بگوید و این دروغ‌ها هم حد و مرزی نداشته باشد و آنها را اعمال کند. او سعی می‌کند پیشتاز باشد و نهایتا امکان دارد که کارهای خطرناکی از وی سربزند”.