رضایی: احمدی نژاد عددسازی می کند

نویسنده

» آمار دروغ در آخرین مناظره انتخاباتی هم خبرساز شد

در آخرین دوره مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری محسن رضایی بارها با ذکر مستندات، اعلام آمار غلط اقتصادی  توسط محموداحمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد و گفت که رییس جمهوری “عددسازی” می کند.

وی با انتقاد از برخی سیاست های اقتصادی دولت مانند افزایش تعرفه شکر و نیز انحلال شورای پول واعتبار از تغییرات بی رویه در این حوزه گلایه کرد. رضایی اظهار داشت: “احمدی نژاد باید روحیات و رفتارش را عوض کند… دراین کشور عدد سازی صورت می گیرد. اگر رییس دولت شوم به همه این مساپل پایان خواهم داد.”

رضایی با اشاره اعداد غلطی که از سوی محمود احمدی نژاد در خصوص تورم اراپه شده گفت که بنا بر آمار رسمی بانک مرکزی تورم سالانه ایران ۲۵ درصد است. وی کاهش تورم طی چند ماه گذشته را ناشی از تزریق پول به جامعه از طریق افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دانست. وی به صورت تلویحی این افزایش را که در آستانه انتخابات انجام شده را به نوعی تبلیغاتی خواند و یادآور شد که تصمیم برای چنین افزایشی مدتها پیش گرفته شده بود. محسن رضایی همچنین نرخ رشد کشور در دولت احمدی نژاد را مورد انتقاد قرارداد و گفت که وی نتوانسته در راستای برنامه چشم انداز توسعه کشور حرکت کند.

 

تورم توام با رکود، ثمره دولت نهم

فرمانده اسبق سپاه در مناظره دیشب خاطرنشان کرد: “ما امروز هم تورم داریم و هم رکود. آقای احمدی نژاد در ۵۰  باری که صحبت کردند، ۴۸ درصد از تورم گفتند که یعنی الان ۲۵ درصد است. الان بیکاری هم ۱۲ درصد است که وضع خوبی نداریم. ۲  بازار اصلی پول و سرمایه هم دچار مشکل است؛ گردش پول قفل شده یا کند شده است و بازار بورس کشش لازم را ندارد….رشد سرمایه گذاری هم ۴.۷ درصد بوده و متوسط رشد اقتصادی ۲.۶ یعنی اقتصاد ما وضع خوبی ندارد. نهادهای بین المللی می گویند که آینده خوب نیست.”

رضایی ادامه داد: “بر اساس پیش بینی ها ممکن است که دو سال آینده هم وضع خوب نباشد. تراز الان +۱۸ است ولی پیش بینی این است که -۱۳ خواهد شد.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنانش متذکر شد: “مصلحت نیست عدد صندوق ذخیره ارزی را بگوئیم ولی 20 درصد کاهش داشتیم. وضعیت الان و آینده ما خوب نیست، از چشم انداز هم عقب هستیم. اما باید ببینیم راهکار خروج از این وضعیت چیست؟”

احمدی نژاد که در مناظره های قبلی خود گفته بود که برخلاف کشورهای دیگر که تورم و رکود را تجربه می کنند وضعیت در ایران رو به بهبود است، در این مناظره گفت که تورم موجود ناشی از تورم جهانی است. وی بار دیگر مدعی شد که تورم در دولت وی از متوسط نرخ تورم در دولت های قبل از خود کمتر بوده است موضوعی که واکنش رضایی را به همراه داشت.

محموداحمدی نژاد که طی روزهای گذشته تلاش کرده است که خود را به عنوان کاندیدایی در برابر سه کاندیدای دیگر مطرح کند، در طول این مناظره چندین بار به صورت کنایه به رضایی گفت که وی را هم درکنار دو کاندیدای دیگر می بیند. وی حتی در بخشی از این مناظره گفت که می داند بین رضایی وکاندیداهای دیگر گفت وگوهایی برقرار بوده است.

رییس دولت نهم همچنین ایده اداره فدرالی درحوزه اقتصاد کشورکه توسط محسن رضایی مطرح شده است را مورد انتقاد قرارداد و رضایی را فردی ناآشنا با ساختارهای اداری کشور نامید. محسن رضایی در پاسخ یادآور شد که سه سال اول انقلاب وحتی بخش هایی از سالهای جنگ نیز سپاه اداره کشور را به عهده داشته است. بعد از این احمدی نژاد تلاش کردکه این اظهارات رضایی را به ناآشنایی وی از سیستم کشور مرتبط کند. رضایی تصریح کرد که به دلیل درگیربودن درجنگ در بسیاری از استان ها بسیاری از افراد سپاهی راهی فرمانداری ها می شدند و به همین جهت جلسات متعددی برای اداره مناطق برگزار می شد.

احمدی نژاد دربخشی ازسخنان خود گفت: “طرح فدرال اقتصادی همان تقسیم بندی ۹ گانه سپاه است. مدیریت اقتصادی در کنار مدیریت سیاسی و فرهنگی است.  الان تورم رو به کاهش است و رکود نداریم و حدود ۱۵ درصد است و دلیل آن هم تورم جهانی است که در رشد اقتصادی تاثیری نداشت. یک دلیل این موضوع هم این است که در سند چهارم اعداد را دست بالا گرفتند. ما فکر می کنیم رشد اقتصادی ۶.۲ فعلی ما در مقایسه با جهان و گذشته خیلی خوب است. دریافتی کارکنان هم جبران شد الا یک گروه کارگران. بازار بورس هم راکد نیست و الان فعال است.”

 

احمدی نژاد: دنیا می گوید وضعمان خوب است

رییس قوه مجریه درباره وضعیت بورس که توسط رضایی مورد انتقاد قرارگرفت ادعا کرد: “قبل از دولت یک حباب تقلبی را وارد بورس کردند که ما آن را حذف کردیم. نهادهای بین المللی می گویند که اوضاع خوب است. حتی در سرمایه گذاری های ما هم نرخها تغییر کرد و مثبت شد. رشد سرمایه گذاری ما هم بهتر شده است.”

محسن رضایی در بخش دیگری از صحبت های خود استفاده نکردن وبی توجهی به آرای نخبگان وبه خصوص نخبگان اقتصادی رااز ویژگی های دولت احمدی نژاد برشمرد وگفت که درصورتی که رییس جمهورشود از همه نخبگان استفاده خواهد کرد. وی همچنین تعویض مدیریت ها در حوزه اقتصادی توسط احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد وبا اشاره به تعویض مدیریت در باشگاه های ورزشی چون پرسپولیس اعلام کرد که درصورت رییس جمهور شدن تلاش خواهد کرد که انتصاب های سیاسی وتخصصی جدا شوند به نحوی که رییس جمهوری نتواند به عزل ونصب درحوزه های تخصصی بپردازد. در پاسخ به این انتقاد احمدی نژاد با دفاع از تغییر مدیرانش تصریح کرد که انتصاب های سیاسی وتخصصی از هم جدانیست.

محموداحمدی نژاد بارها هنگامی که رضایی به شرح آمارو ارقام درحوزه مساپل پرداخت گفت که این آمارها اشتباه است. درحالی که رضایی اطلاعات ارائه شده را آمارهای منتشر شده توسط سازمان های رسمی کشور مستند می کرد.

نکته جالب توجه اینکه در این مناظره موضوعات مربوط به سیاست خارجی موردبحث وبررسی قرارنگرفت.