ده پرونده بزرگ مالی احمدی نژاد و یارانش

نویسنده

» تخلفاتی در انتظار رسیدگی

در پی اتهامات اقتصادی احمدی نژاد علیه گروه ها و شخصیت های رقیب در جریان مبارزات انتخاباتی،  منتقدان دولت نهم و نامزدهای انتخاباتی نیز وارد میدان شده و موارد مشخصی را از تخلفات مالی از نزدیکان احمدی‌نژاد و حتی خود وی مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، اتهاماتی که احمدی‌نژاد به چهره‌های شاخص منتقد وارد کرده و اتهاماتی که منتقدان به شخص احمدی‌نژاد و نزدیکانش وارد کرده‌اند دو تفاوت اساسی دارند: “نخست آن که حرف‌های احمدی‌نژاد از حدود بیست سال پیش در کوچه و بازار و رادیوهای بیگانه و رسانه‌های براندار رایج بوده است اما اتهامات منتقدان دولت نهم برای اولین بار است که علنی می‌شود. و دوم آن که محمود احمدی‌نژاد اتهامات کلی‌ای را به چهره‌های شاخص مخالف خود وارد کرد اما اتهامات منتقدان، جزئی و با ذکر دقیق نام و نوعی اتهام است.”

مهم‌ترین اتهاماتی که ظرف سه روز گذشته از سوی مخالفان احمدی‌نژاد مطرح شده اند، به شرح زیر هستند:

 

1ـ پرونده نفت اردبیل
این مساله هم توسط میرحسین موسوی و هم توسط مهدی کرویی در مناظره تلویزیونی با محمود احمدی‌نژاد مطرح شد؛ هر چند که کروبی ابعاد بیشتری را از آن تشریح کرد.
بر اساس اظهارات منتقدان، افرادی چون صادق محصولی، علی سعیدلو و خود آقای احمدی‌نژاد درگیر این پرونده بوده‌اند. این پرونده ظاهراً مربوط به دوران حضور محصولی و احمدی‌نژاد در استان اردبیل و در ارتباط با سوآپ نفت بوده است. کروبی در مناظره خود فاش ساخت که وزیر اطلاعات خاتمی به خاطر همین پرونده از تایید صلاحیت احمدی‌نژاد خودداری می‌کرد اما آن زمان با مذاکرات ناطق نوری و چند نفر دیگر نهایتاً مساله حل می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد در مناظره با کروبی هیچ توضیحی درباره این پرونده نداد؛ اما از کروبی و منتقدان خود خواست اگر هر سندی در زمینه فساد مالی او دارند منتشر کنند و البته پای آن بایستند.
این پرونده در چهار سال گذشته بارها توسط مخالفان دولت و رسانه‌های منتقد مورد اشاره قرار گرفته، اما هیچ کس توضیح کامل، دقیق و شفافی درباره آن نداده است. منتقدان دولت معتقدند که فشارهای سیاسی مانع رسیدگی به این پرونده شده، با این حال دستگاه قضایی تاکنون هیچ موضعی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

 

2- پرونده 300 میلیاردی شهرداری تهران
این پرونده نیز نظیر موضوع اردبیل طی چهار سال گذشته بارها به رسانه‌ها کشیده شده و در مقاطعی حتی به شدت جنجال برانگیز بوده است.
این پرونده سه سال قبل با اظهارات چمران رئیس شورای شهر تهران درباره وجود 300 میلیارد تومان هزینه فاقد سند در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد وارد فاز تازه‌ای شد و پای مجلس و دستگاه‌های نظارتی را به میان کشید. با این حال چندی بعد چمران تاکید کرد منظور وی از هزینه‌های «فاقد»؛ هزینه‌هایی است که فاقد ردیف مصوب بوده است و اسناد این هزینه‌ها موجود است.
منتقدان دولت از جمله نمایندگان مجلس طی چند سال گذشته حملات تندی را درباره این مساله مطرح کرده و ادعا کرده‌اند که افراد بانفوذ حامی احمدی‌نژاد مانع تحقیق و تفحص و بررسی درباره این پرونده هم می‌شوند. محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در ابتدای انتصاب مسایلی را در این زمینه مطرح کرد اما بعداً از هر گونه ورود یا توضیح در این زمینه خودداری کرد. آقای احمدی‌نژاد این مساله را هم رد کرده و گفته است اگر سندی در این زمینه دارید، نشان بدهید.

 

3- پرونده سازمان تربیت بدنی
این پرونده مربوط به سازمان تربیت بدنی استان تهران است؛ یعنی جایی که علیرضا مددی از اقوام داوود مددی و از نزدیکان زریبافان ریاست آن را بر عهده داشته است.
تفاوت مهم این پرونده این است که هنوز چند متهم این پرونده در بازداشت هستند و دستگاه قضایی نیز کلیت مساله را تایید کرده است؛ بنابراین دولت نهم و حامیان آقای احمدی‌نژاد نمی‌توانند آن را تکذیب کنند. اما به همان میزان مخصوصاً با توجه به این که این پرونده توسط وزارت اطلاعات پیگیری می‌شود، منتقدان دولت از انتشار ابعاد آن خودداری می‌کنند تا مرتکب یک اقدام مجرمانه (انتشار اسامی پرونده پیش از حکم دستگاه قضایی) نشوند. کروبی در مناظره خود، این پرونده را مربوط به نزدیکان آقای علی‌آبادی و آقای احمدی‌نژاد دانست اما توضیح دیگری در این باره نداد.

 


4- وام 40 میلیاردی به صادق محصولی با دستور احمدی‌نژاد
این موضوع اولین بار توسط مهدی کروبی فاش شد هر چند که رسانه‌های منتقد نیز قبلاً بدون اشاره به نام صادق محصولی، از چنین وامی سخن گفته بودند. احمدی‌نژاد این مساله را تکذیب کرد.

5- پرونده پول‌های گم‌شده
مبالغ مطرح شده در این پرونده‌ها بسیار سنگین و مطمئناً بیشتر از تمام پرونده‌های جنجالی دستگاه قضایی است.
منبع و مستند اصلی این پرونده، گزارشات دیوان محاسبات کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های نظارتی جمهوری اسلامی درباره تفریغ بودجه‌های سال 85 و 86 است. این گزارش‌ها تاکید می‌کند که سرنوشت بخشی از درآمدهای نفتی در سال‌های 85 و 86 نامعلوم است و در یک مورد از رقمی حدود یک میلیارد دلار (هزار میلیارد تومان) و در یک مورد دیگر نیز از رقمی حدود 2.2 میلیارد دلار (دو هزار و دویست میلیارد تومان یا 22,000,000,000,000 ریال) نام می‌برد که به خزانه ریخته نشده‌اند. محمود احمدی‌نژاد تاکنون دوبار تاکید کرده که این مساله ناشی از اختلاف حساب و اشتباه دیوان محاسبات است، اما این دیوان هر دو بار با صدور بیانیه‌ای اظهارات رئیس دولت نهم را رد کرده و تاکید کرده که این پرونده را تا آخر پیگیری خواهد کرد.

 

6- موضوع صادق محصولی
صادق محصولی سردار میلیاردی دولت نهم که به تایید خودش ثروت بسیاری دارد از سال 1384 و به مجرد معرفی به عنوان وزیر نفت همواره در مرکز توجه منتقدان دولت قرار داشته است. طی ماه‌های اخیر و با حضور محصولی در راس وزارت کشور، شبهات و اعترضات منتقدان درباره او شدت گرفته است. در روزهای اخیر که محمود احمدی‌نژاد برای تحریک جامعه و استفاده از موج شایعاتی که به طور سنتی وجود دارد خواستار اعلام دارایی‌های تمام نامزدها و مسئولان دولت‌های قبلی شده و کوشیده است از خود تصویر یک قهرمان مبارزه با فساد را بسازد، منتقدان دولت نیز خواستار آن شده‌اند که محصولی بگوید این ثروت عظیم را از کجا آورده است. میرحسین موسوی، ثروت سردار محصولی را «صدها میلیاردی» اعلام کرد. البته آقای احمدی‌نژاد پرونده مالی سردار محصولی وزیر کشور را پاک دانسته است، اما برخی از منتقدان همچنان ادعاهایی را درباره او مطرح کرده‌اند.
صریح‌ترین اتهام دو روز قبل از سوی غلامحسین کرباسچی مطرح شد که ادعاهایی را درباره یک زمین 9 هزار متری متعلق به سپاه، خرید آن بهتوسط محصولی به قیمت 15 هزار تومان و فروش آن با قیمت 200 هزار تومان مطرح کرد. تقریباً تمام منتقدان اعلام کرده‌اند که ثروت محصولی ناشی از ماجرای نفت اردبیل است هر چند که شاید از ترس مراجع قضایی و شاید به دلیل مسابل اخلاقی از توضیح بیشتر خودداری کرده‌اند. البته مطالبی توسط رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی درباره محصولی مطرح شده که با توجه به عدم اعتبار این مطالب مورد بازخوانی قرار نگرفته است.


7 - فعالیت‌های اقتصادی پسر احمدی‌نژاد
طی چهار سال اخیر مطالب جسته و گریخته‌ای درباره فعالیت‌های اقتصادی فرزند محمد علی‌آبادی مطرح شده؛ اما درباره پسر آقای احمدی‌نژاد هیچ گونه مساله مطرح نبوده است تا آن که دو روز قبل غلامحسین کرباسچی وارد میدان شد.
کرباسچی در گفتگو با یک سایت اینترنتی و در واکنش به اتهامات تند رئیس دولت نهم به خانواده هاشمی و ناطق نوری؛ خواستار بررسی «حضور پسر آقای احمدی‌نژاد در شستا و معاملات اقتصادی‌شان در کی» شد. وی هیچ گونه توضیحی بیشتری در این زمینه ارایه نکرد.

 

8 - مثلث علی‌آبادی، سعیدلو و محصولی
فرزند علی‌آبادی چندی قبل در مصاحبه‌ای تایید کرد که پدرش فعالیت‌های بزرگ ساختمانی داشته است. در این میان، منتقدان آقای احمدی‌نژاد طی دو روز گذشته شبهات و مسایلی را درباره «مثلث علی‌آبادی، سعیدلو و محصولی» مطرح کرده‌اند. از جمله این که غلامحسین کرباسچی ادعا کرد «ثروت محصولی، علی‌آبادی وسعیدلو به عنوان سه تن از اعضای هیئت دولت احمدی‌نژاد بیش از تمامی وزرا و روسای جمهور دولت‌های گذشته است».

 

9- اتهام پرداخت 700 میلیون دلاری احمدی‌نژاد
این موضوع اولین بار از سوی مهدی کروبی در جریان مناظره شنبه شب با احمدی‌نژاد مطرح شد. کروبی به صراحت تاکید کرد که احمدی‌نژاد می‌خواسته به یک نفر (ظاهراً رئیس‌جمهور یک کشور خارجی) 700 میلیون دلار پول بدهد که با مقاومت بانک مرکزی مواجه شده است. کروبی افزود که پس از مقاومت بانک مرکزی و اختلاف احمدی‌نژاد و این نهاد، رهبر انقلاب از مساله خبردار شده و از این مساله جلوگیری می‌کنند.
در این زمینه هیچ اطلاعات دیگری منتشر نشده است. محمود احمدی‌نژاد در همان مناظره این مساله را تکذیب کرد اما کروبی تاکید کرد که اسنادی را در اختیار دارد و تا مطمئن نباشد و خود آن را بررسی نکرده باشند، چیزی را نمی‌گوید.

 

10 - پرونده بزرگ بهزیست بنیاد
این پرونده همچنان در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و سخنگوی دستگاه قضایی حداقل سه بار درباره آن اطلاع‌سانی کرده است.
موضوع اختلاس در شرکت بهزیست بنیاد وابسته به سازمان بهزیستی به زمانی باز می‌گردد که «ر.آ.» یکی از اعضای شاخص رایحه خوش خدمت که به ادعای منتقدان دولت؛ یکی از منابع مالی تبلیغات انتخاباتی جناح رایحه خوش در انتخابات شوراها بوده در راس این شرکت حضور داشته است. دو نفر دیگری که در این پرونده درگیرند نیز وضعیتی مشابه داشته‌اند.
این پرونده توسط رئیس وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فاش شد که به جای آن که تشویق شود، توسط محمود احمدی‌نژاد برکنار شد.

 

آیا به پرونده های فوق پس از انتخابات رسیدگی خواهد شد؟ برخی ناظران معتقدند جواب این سوال، بستگی به نتایج انتخابات دارد…