مذاکره در اروپا، موشک در خلیج‌فارس

نویسنده
شیرین کریمی

» افزایش تهدیدات سپاه

در حالی که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی این هفته نیز به طور فشرده سرگرم مذاکره و گفتگو مستقیم با یکدیگر در اروپا بوده اند، در خلیج فارس ماکت ناوهای نظامی ایالات متحده مورد هدف موشک های نظامی سپاه قرار گرفته تا بار دیگر شکاف های اساسی میان دولت و سرداران سپاه در نحوه مواجهه با قدرتمند ترین ابرقدرت جهان علنی شود.

 بر اساس گزارش هایی که روز چهارشنبه خبرگزاری های وابسته به سپاه همچون فارس و تسنیم منتشر کردند در نخستین روز رزمایش “پیامبر اعظم ۹” که در تنگه هرمز در جریان است، تعدادی از موشک‌های “نقطه‌زن بالستیک خلیج فارس” سپاه که ادعا شده بیش از ۲۷۰ کیلومتر ۹ برد دارند از منطقه شرقی جاسک به‌سمت محل قرارگیری “ماکت ناو هواپیمابر” آمریکایی در منطقه رزمایش شلیک شد.

کارشناسان نظامی البته می گویند با توجه به پدافند های ضد موشکی قدرتمندی که ناوهای غول آسای ایالات متحده در خلیج فارس به آن مجهز هستند احتمالا موشک های سپاه در عالم واقعیت تنها قادر به منهدم کردن “ماکت” آن ها هستند. این اقدام اما به لحاظ سیاسی می تواند نشانه ای از مخالفت سرداران سپاه با مذاکره باشد.

فرماندهان سپاه علاقه زیادی هم نشان داده اند تا واشنگتن خود را مخاطب این مانور در نظر بگیرد. برای نمونه دیروز سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی، مین های این نهاد نظامی را به رخ ایالات متحده کشیده و گفته است: “پیشرفته‌ترین مین‌های دریایی را از انواع مختلف در اختیار داریم که آمریکایی‌ها هیچگاه وجود چنین مین‌هایی را تصور نمی‌کنند.”

وی توضیحی در خصوص ویژگی های این مین ها نداده، اما با ذکر نقل قولی از فرمانده نیروی دریایی آمریکا، کوشش کرده موقعیت خطیر ناوهای آمریکایی را برجسته کند: “این فرمانده می‌گوید ما را از شر باروت در داخل ناو نجات دهید، چون ناوهای آمریکا انبار مهمات از جمله موشک و راکت هستند و اصابت هر موشک خارجی باعث میشود انبار مهمات در داخل ناو منفجر شود. این خود عامل مهمی برای نابودی ناو محسوب می‌شود.”

سردار فدوی همچنین گفته سپاه “شناورهای ویژه ای” نیز در اختیار دارد؛ شناورهایی که او قرار نیست فعلا چیزی درباره آن بگوید مگر اینکه “حماقتی” رخ بدهد. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه: “تا زمانی که حماقتی از سوی دشمن صورت نگیرد قصد نداریم ابعاد وجودی آنها را مشخص کنیم.”

 ادبیات سردار محمدعلی جعفری – فرمانده کل سپاه – نیز دیروز تحریک آمیز و همراه با رجزخوانی بود. وی روز چهارشنبه در حاشیه رزمایش نظامی اخیر از “توامندی بی نظیر” سپاه سخن به میان آورده است: “ما دلمان نمی‌خواهد آن را به امتحان واقعی بگذاریم، ولی اگر خدای نکرده چنین روزی پیش بیاید، قطعا دریای عمان و تنگه هرمز و خلیج فارس در تسلط کامل نیروهای دریایی ایران است. این مناطق در تسلط برد موشک‌ها، شناورها و مین ریزهای سپاه هستند.”

گفتنی است نیروی دریایی سپاه پاسداران از مردادماه سال ۸۹ در پی افزایش تحریم‌ها برعلیه جمهوری اسلامی و احتمال تهدیدات نظامی به طور کامل در بندرعباس مستقر شده است.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه که در اردیبهشت ماه ۸۹ با حکم آیت الله خامنه‌ای به سمت فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب شد، در باره انتقال نیروی دریایی سپاه به بندرعباس گفته بود: “منطقه خلیج فارس آب راه حیاتی جهان برای تامین انرژی دنیاست و امنیت این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران حیاتی و مهم است لذا نیروی دریایی سپاه با آمادگی کامل و با همه توان با تهدیدات به ویژه تهدید دریا پایه دشمن از هر طیف مقابله کرده و در صورت بروز جنگ دشمن را در همه مواضع و از همه طرف مورد اصابت قرار خواهد داد.”

دو سال پیش در همین ماه سپاه رزمایش پیامبر اعظم ۸ را برگزار کرده و تیرماه سال ۹۱ نیز رزمایش پیامبر اعظم ۷ را ترتیب داده بود.

کار‌شناسان می‌گویند برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۹ در شرایط فعلی که مذاکرات هسته‌ای در حساسترین لحظات ممکن قرار دارد ممکن است پیامی از سوی بخش‌های تندرو حاکمیت باشد که در صورت شکست مذاکرات، سپاه تنش را به خلیج فارس و تنگه هرمز باز خواهد گرداند.

به ویژه در زمستان ۹۰ تهران و ایالات متحده جنگ لفظی شدیدی در خصوص موقعیت خود در خلیج فارس به پا کردند.

سردار حسن فیروزآبادی – رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح- به تازگی ادعا کرده است که اکثر شهروندان ایرانی اعتقاد دارند نیروهای نظامی قادر به پاسخ به دشمنان است. ۴ اسفند وی در جریان یک سخنرانی گفته بود: “موسسه نظرسنجی خرد وزارت اطلاعات بدون اطلاع ما اخیراً نظرسنجی را از مردم انجام داده و حاصل آن اطمینان ۸۴ درصدی ملت ایران نسبت به عکس‌العمل و پاسخگویی اطمینان بخش نیروهای نظامی کشورمان نسبت به دشمنان است”

در حاشیه همان سخنرانی در همایش “پیشگیری از وقوع جرم” وی در پاسخ به نتایج مذاکرات میان نمایندگان نظام با واشنگتن گفته بود: “من مسئول جنگ با آمریکا هستم نه مذاکرات.”

این در حالی است که در یک ساله گذشته فیروزآبادی و چند مقام ارشد دیگر سپاه از جمله سردار مسعود جزایری – مسئول تبلیغات نظام – از مذاکرات هسته ای تهران و غرب به شدت دفاع کرده بودند.