شعار انتخابات آزاد ساختارشکنانه است

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به دیدار نوری و خاتمی

دیدار محمد خاتمی و عبد الله نوری در تهران که طی آن بر پیش شرط های گذشته اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات تاکید شده، واکنش راستگرایان را در پی داشت.

محافظه کاران درحالی خود را برای شرکت در انتخاباتی که وزیر کشور آنرا به جای “آزاد و عادلانه”، “سریع” و “دقیق” می داند، اماده می کنند که طی هفته های گذشته، آن بخش از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان هم که تمایل به شرکت در انتخابات داشتند، پس از انعکاس نظر میرحسین موسوی، سکوت اختیار کرده اند.

محمدخاتمی و عبداله نوری که از رهبران جریان اصلاح طلب به شمار می روند، در حالی با یکدیگر دیدار کرده اند که هنوز هیچ چشم اندازی مبنی بر احتمال پذیرش پیش شرط های آنان از سوی حکومت دیده نمی شود.

دیدار این دو شخصیت اصلاح طلب روز گذشته از سوی روزنامه اعتماد رسانه ای شد، هر چند به دلیل محدودیت های مطبوعاتی با سانسور زیادی همراه بود. سایت های مستقل اما سرفصل بحث های این دیدار را منعکس کرده اند؛سرفصل هایی  که از پای فشاری این دو چهره  بر پیش شرط های گذشته یعنی آزادی زندانیان سیاسی، آزادی انتخابات، رفع کامل حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و …حکایت دارد.

در گزارش این سایت ها آمده است: “در نشست عبدالله نوری و محمد خاتمی این دو رهبر اصلاح طلب درچند محور به تبادل نظر پرداختند ، از جمله تاکید فراوان و جدی بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی وعقیدتی خصوصا فعالان سیاسی و دانشگاهی و حتی جوانان بی نام و نشانی که فقط به خاطر ابراز عقیده ای متفاوت در زندان ها در شرایطی سخت بسر میبرند؛ لزوم آزادی سریع رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بازداشت غیر قانونی ونیز اعلام مجدد حمایت از مواضع آنها”.

این گزارش می افزاید: “در این نشست استفاده از فضای انتخابات پیش رو جهت تشریح و تبیین اهمیت برگزاری انتخابات آزاد به عنوان یکی از حقوق حیاتی و مسلم مردم، ایجاد شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه و - برگزاری انتخابات آزاد به نحوی که تمام فعالان و جریانات سیاسی که دغدغه ای جز حفظ منافع ملی ندارند بتوانند در آن شرکت کنند و انتخاب نهائی توسط مردم صورت گیرد و…به عنوان  برخی از راهکارهای خروج حاکمیت از بحران مشروعیتی که در آن گرفتار است، بیان شده است”.

بر اساس این گزارش، عدم دخالت نهادها نظامی و امنیتی در جریان انتخابات، از جمله شرایط ضروری انتخابات آزاد عنوان شده؛شرایطی که واکنش راستگرایان را در پی داشته است.

به نوشته فارس، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس، از جمله نمایندگانی بود که به این دیدار واکنش نشان داد و علنا از ایده انتخابات آزاد انتقاد کرد.

او گفته است: “این اشخاص باید مراقبت کنند تا مسیر اشتباه فتنه‌گران را نروند، چرا که تکرار و ادامه رفتار مغایر با مسیر انقلاب اسلامی برای آنها، نتیجه‌ای جز جریان سال 88 که فتنه‌افروزان برپا کرده بودند، چیز دیگری عایدشان نخواهد کرد. ما انتظار داریم، افراد معتدل در اصلاحات با به کارگیری درایت سیاسی از ایراد اتهامات واهی  علیه نظام اسلامی در گفتار و رفتار خود پرهیز کنند، چرا که انتخاب شعار «انتخابات آزاد» خواسته یا ناخواسته مقابله با نظام انتخاباتی یا حتی ممکن است در برابر اصل نظام اسلامی تلقی شود. متأسفانه‌ برخی افراد اصلاح‌طلب، دوباره به گزینش شعارهایی روی آورده‌اند که منطبق بر تدبیر و عدالت نیست و باید بدانند انتخاب چنین شعارهای ساختار شکنانه، محکوم به شکست هستند”.

 سایت محرمانه نیوز هم که گفته می شود به مشایی وابسته است، در واکنش به این دیدار، به پیش شرط انتخابات آزاد اعتراض کرده و نوشته است: “با مروری بر ادبیات اصلا‌ح‌طلبان، جریان سبز و دیگر جریان‌های مخالف نظام یک شعار و خواسته مشترک زیر عنوان «انتخابات آزاد و مستقل» دیده می‌شود که به ظاهر در لفظ مشترک و در معانی ناهمسو می‌نمایاند اما واکاوی بیشتر این ادبیات، روشن می‌سازد که گفتارها و نوشتارهای به ظاهر متفاوت در معنای انتخابات آزاد، در باطن هدف واحدی را دنبال می‌کند و آن تغییر سیستم انتخاباتی ایران به عنوان هدف حداقلی و دگرگونی ساختار نظام به عنوان هدف‌نهایی است. در این معادله اظهارنظر معتدل امثال خاتمی که برای حضور اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات شروط تعیین می‌کند، با ادبیات رادیکال قلم به دستان آن سوی مرزها تکمیل و تأیید می‌گردد”.

روزنامه کیهان نیز در گزارشی نوشته است: “خاتمی با وجود ارتباطات پنهان با برخی عناصر تندرو و مرتبط با گروهک های ضدانقلاب، معمولا از انتشار اخبار این ملاقات ها امتناع می کند که این به اخلاق دوگانه وی در این زمینه برمی گردد. با این حال برخی از این ملاقات ها از سوی طرف مقابل تعمدا درز داده می شود تا خاتمی نتواند از مسئولیت همراهی با تندروها شانه خالی کند.خاتمی پس از مشاهده بن بست فتنه سبز و بی آبرو شدن تدارک کنندگان آن نزد مردم، سعی کرد به فاصله گذاری با این حرکت براندازانه بپردازد و حتی در برخی جلسات از فتنه سبز به این خاطر که باعث بدبینی مردم و نظام به اصلاح طلبان و بسته شدن راه بازگشت به حاکمیت شده، انتقاد کرد. با این حال وی تحت فشار افراطیون تندروتر از خود قرار دارد تا به ادامه بازی در سناریوی نیمه تمام و شکست خورده آنان بپردازد”.