رئیس خودمحور و چماق دار برکنار شود

نویسنده
شیرین کریمی

» آغاز عملیات اسلامی کردن "باطنی" دانشگاه ها

در ادامه تلاش های دولت برای اسلامی کردن دانشگاه ها، روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت علوم، از حذف “بدحجابی” در دانشگاه ها سخن گفت و تاکید کرد حتی “پردیس”های دختران و پسران جدا خواهد شد. تمرکز مسئولان دانشگاهی بر اسلامی کردن دانشگاه ها در شرایطی  اوج گرفته است که رئیس دانشگاه امیرکبیر - از  طرفداران نظریه دانشگاه اسلامی و انقلاب فرهنگی دوم ـ به علت بی کفایتی و مرگ یک دانشجو در حمام خوابگاه، زیر تیغ انتقادات دانشجویان متحصن قرار دارد و دانشجویان خواستار برکناری وی هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در یک کنفرانس مطبوعاتی، اسلامی کردن دانشگاه ها را قانونی دانست؛ قانونی که به گفته وی از 24 سال پیش مطرح بوده است. غلامرضا خواجه سروری می گویدروسای دانشگاه های کشور 7 کار گروه تشکیل داده اند تا اسلامی کردن را “عملیاتی” کنند. وی می گوید: “وزارت علوم درصدد است که اسلامی‌کردن دانشگاه‌‌ها را در محتوا و باطن عملی کند اگرچه به ظواهر نیز در این راستا توجه می‌کنیم.”

یک سال پیش آیت الله مصباح یزدی، طی سخنانی خواستار تهیه “نقشه ای اجرایی” برای اسلامی کردن علوم انسانی در دانشگاه ها شده بود. این عضو مجلس خبرگان در انتقاد از کند شدن روند اسلامی کردن شدن دانشگاه ها، پیکان حملات را به سوی اساتید گرفته بود تا بگوید: “متأسفانه بسیاری از اساتید دانشگاهی به مسأله بازسازی علوم انسانی اعتقادی ندارند و یا آن را در دسته مسائل درجه دوم قرار می‌دهند.”

حالا خواجه سروی، در راستای این پروژه ابراز امیدواری کرده است که در چند سال آینده در دانشگاه ها “بدحجاب” نداشته باشیم.

کامران دانشجو وزیر علوم از اصلی ترین هواداران اسلامی کردن محیط آکادمیک در کشور است. اخیرا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم گفته بود  کامران دانشجو مصمم است  در سال جاری دانشگاه‌ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی و بطور کلی اسلامی کردن دانشگاه‌ها نزدیک کند. کاری که چهار سال پیش، محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم در نشستی با آیت الله مصباح یزدی از برنامه ریزی برای آن طی 5 سال آینده خبر داده و گفته بود: “با برنامه ریزی های منسجم به جایی برسیم که هنگام ورود به دانشگاه حس کنیم به یک دانشگاه اسلامی قدم گذاشته ایم.”

محمود احمدی نژاد خود در صف مقدم این پروژه قرار داشت. او و حامیانش از آغاز دولت نهم صراحتا از لزوم تصفیه اساتید سکولار، لیبرال و مارکسیست سخن گفته اند. نخستین جرقه ها شهریور سال 85، یکسال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد زده شد؛ هنگامی که رئیس دولت نهم در جمع گروهی از دانشجویان، نظام آموزشی ایران را به “150 سال حاکمیت سکولاریسم” متهم کرد و از دانشجویان خواست برای تغییر نظام آموزشی همکاری کنند.

این جرقه پس از آن نیرومند تر شد که تابستان دو سال پیش، رهبر جمهوری اسلامی چندی پس از انتخابات بحث برانگیز سال 88، از افزایش دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها انتقاد کرد. نگرانی های وی چند روز پس از آن اعلام شد که سعید حجاریان از اعضای ارشد جبهه مشارکت زیر فشارهایی که در طول بازداشت متحمل شده بود، در دادگاه های نمایشی  از  تدریس علوم انسانی “غربی” در دانشگاه ها انتقاد کرد. رهبر جمهوری اسلامی در توضیح نگرانی های خود گفته بود: “آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.”

این ها باعث شد تا محمود احمدی نژاد در اجرای طرح اسلامی کردن دانشگاه های کشور مصمم تر شود. طرح هایی همچون جداسازی کلاس های دانشجویان دختر و پسر، اسلامی کردن واحد های درسی، حذف واحد های درسی علوم انسانی، حذف برخی رشته های علوم انسانی، و حتی اسلامی کردن سئوال های کنکور کارشناسی ارشد در برخی رشته ها از جمله این تلاش هابرای عملیاتی شدن آرای آیت الله خامنه ای و مصباح یزدی بوده است.

 

پردیس های جداگانه

روز چهارشنبه معاون وزیر علوم حتی بر ایجاد “پردیس‌های جداگانه”‌ دختران و پسران تاکید کرد؛ امری که به باور وی اجرای “عمیق تر” طرح عفاف و حجاب است.  از دیگر برنامه های دولت  تاسیس “دانشگاه های دخترانه” است. سروی می گوید :” بناست در هر استان یک دانشگاه دخترانه تاسیس شود که قطعا حضور دانشجویان در این دانشگاه اختیاری خواهد بود.”

کمیته های انضباطی دانشگاه های کشور، در شش سال گذشته خیل عظیمی از دانشجویان دختر را به دلیل پوششی که از چشم ماموران حراست “بد حجابی” است احضار کرده اند تا ان ها را مورد توبیخ قرار دهند. به گفته دانشجویان مسئولان مرد  در جلسات کمیته انضباطی صراحتا هنگام توبیخ دختران دانشجو از آن ها می خواهند “برجستگی های” بدن خود را پنهان کنند.

 

مرگ در حمام خوابگاه

تکاپو های بی پایان مسئولان دانشگاه ها برای محدود سازی دانشجویان در حالی انجام می شود که کارشناسان معتقدند  تمرکز کامل وزارت علوم بر اسلامی کردن دانشگاه ها و صرف هزینه های کلان برای عملی شدن این پروژه، منجر به بی توجهی روسای دانشگاه ها به شرایط زیست دانشجویان شده است. در یکی از آخرین فجایع، یک دانشجوی دختر دانشگاه پلی تکنیک در حالی که در حمام “کارکنان خوابگاه” مشغول استحمام بود، با ورود اسید به لوله های فاضلاب، بر اثر استشمام گاز ناشی از ریختن آب بر روی اسید پس از ساعاتی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مرگ این دانشجو باعث خیزش دانشجویان دانشگاه امیر کبیر تهران در دو روز اخیر شده است. انجمن اسلامی این دانشگاه مسئول این فاجعه را  علیرضا رهایی عنوان کرده است. اعضای انجمن اسلامی امیر کبیر رئیس انتصابی دانشگاه خود را چنین توصیف کرده اند :” فردی خود محور، خرد گریز، منفعت طلب و چماق دار که در طول سابقه ی ننگین ریاستش بر دانشگاه همواره به بهترین نحو از عهده وظایف سرکوب گرانه اش بر آمده و در موارد آشکار و واضحی خواست دانشجویان پلی تکنیک را زیر پا گذاشته است. عروسک خیمه شب بازی ای که دقیقا مشابه و هم عرض سلسله مراتبی که در دستگاه سرکوب حکم فرماست مدیران خود را به مثابه مهره هایی فاقد اختیار به کار برده است. “

انجمن اسلامی پلی تکنیک صراحتا خواستار برکناری رهایی شده است؛ خواسته ای که شورای صنفی این دانشگاه نیز بر آن اصرار دارد. این شورا روز  چهارشنبه با انتشار بیانیه ای خطاب به رئیس این دانشگاه از وی خواست “به احترام هزاران دانشجوی داغ دیده‏ی پلی تکنیک و به احترام چشمان گریان مادر رنجدیده ای که تا دیروز در سوگ مرگ همسر شهید خود بود و امروز باید در غم از دست دادن یادگار وی بگرید، هرچه زودتر از سمت ریاست دانشگاه کناره گیری نماید.”

گفتنی اینکه رئیس دانشگاه امیر کبیر که از سوی دانشجویان “بی کفایت” و مسبب مرگ یک دانشجو شناخته می شود،از جمله روسای دانشگاهی است که تمرکز زیادی بر اسلامی کردن دانشگاه و سرکوب دانشجویان معترض دارند. همین یک ماه پیش وی با اشتیاق زیاد به گفتگو با خبرگزاری مهر نشسته بود تا از آمادگی خود برای اجرای طرح “جداسازی جنسیتی” در دانشگاه امیر کبیر سخن بگوید. به گفته وی “چارچوبی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه تعیین کرده است در دانشگاه‌ها مطرح و هماهنگی‌های آن نیز در دستور کار قرار دارد تا زمانی که این طرح در حد وسیع اجرایی می‌شود مشکلی وجود نداشته باشد.”