حضور هزاران داوطلب ایران در سوریه

نویسنده

» گزارش تاور از افزایش حمایت‌های ایران از بشار اسد

رویترز به نقل از منابع مطلع متعدد گزارش داد که ایران حمایت لژستیکی و تدارکاتی خود را از رژیم بشار اسد افزایش داده است و گروه‌های گردآوری اطلاعات خبره و پرسنل آموزشی را در کنار حمایت جنگی از طریق حزب‌الله لبنان به سوریه فرستاده است.

این‌ حمایت‌ها شامل حضور فرماندهان سپاه قدس، بازوی مخفی و خارجی سپاه پاسداران ایران در این کشور می‌شود. کار آن‌ها جنگیدن نیست، بلکه هدایت و آموزش نیروهای سوری و کمک به جمع‌آوری اطلاعات است.

یک فرمانده ارشد تازه بازنشسته سپاه گفته که نیروهای ایران در سوریه شامل عربی‌زبان‌ها هم می‌شود. وی گفت فرماندهان ارشد سپاه قدس در هر زمان حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر هستند. وظیفه این افراد مشاوره و آموزش ارتش اسد و فرماندهان آن است. وی افزود سپاه پاسداران با راهنمایی‌های فرماندهان سپاه قدس، جنگ را هدایت کرده است. وی گفت این نیروها با هزاران بسیجی داوطلب ایرانی و همچنین عربی‌زبان‌هایی، از جمله شیعیان عراق پشتیبانی، می‌شوند. این مقام سابق سپاه و یک منبع مخالفان سوری این تعداد را هزاران نفر عنوان کرده‌اند.

یک مقام ترکیه گفته است که افراد ایرانی حاضر در سوریه در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌ است و رویترز گزارش داده است که بسیاری از آن‌ها از مرزهای ترکیه و عراق وارد این کشور شده‌اند. رویترز همچنین اشاره کرد که نقش ایران در سوریه و درگیر شدن سپاه پاسداران ایران و گروه‌های نظامی شیعه نظیر حزب‌الله، برای رژیم سوریه بسیار حیاتی است.

کاخ سفید به نوبه خود مدت‌هاست که می‌گوید ایران می‌تواند نقش مثبتی در کاهش خشونت‌ها در سوریه داشته باشد. جان کری وزیر خارجه آمریکا به دنبال راهی است که تهران را وارد مذاکرات صلح کند و پرزیدنت باراک اوباما کار کردن روی ایران و روسیه را بهترین راه برای حصول نتیجه در سوریه خوانده است.

منبع: تاور، 24 فوریه 2014