جای مردان بنشانید درخت

نویسنده
رژین یونسی

» دومین تظاهرات مردم اهواز در اعتراض به خفگی

جمعی از مردم اهواز برای دومین‌بار در چند روز گذشته در اعتراض به نحوه مدیریت موج گرد و غبار در استان خوزستان مقابل استانداری تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان روز شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، دست‌نوشته‌هایی با شعارهایی چون “هوای پاک حق مسلم ما است” و “خوزستان در خاک بی‌توجهی مدفون شد”، “خوزستان درگذشت” با خود داشتند.

در روزهای گذشته موج جدیدی از ریزش گرد و غبار زندگی عادی شهروندان در برخی استانهای کشور و به ویژه استان خوزستان را مختل کرده است. در پیش شدت گرفتن آلودگی هوا مدارس و ادارات در استان هایی مانند خوزستان، ایلام و آذربایجان غربی تعطیل شدند.

ناتوانی دولت و نهادهای حکومتی در کنترل هوای آلودگی در روزهای گذشته موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و شماری از شهروندان استان خوزستان شده است. تعدادی از نماندیگان نیز خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به دلیل ناتوانی از کنترل این پدیده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس روز شنبه اهوازی ها برای دومین بار در چند روز اخیر در اعتراض به وضعیت هوای این شهر مقابل استانداری تجمع کرده اند.

خبرگزاری ایسنا هم خبر داده که معترضان اهوازی روز شنبه، ۲۵ بهمن ماه، از مسئولان خواسته اند مشکل گرد و غبار را به صورت اساسی حل شود.

در گزارشی که خبرگزاری تسنیم از اعتراض خوزستانی‌ها به بارش گرد و غبار منتشر کرده، معترضان پلاکاردهایی در دست دارند که بر آنها شعارهایی مانند “خوزستان درگذشت” و “می‌خواهم نفس بکشم” نوشته شده است.

در خصوص تجمع روز شنبه مقابل استانداری عبدالحسین مقتدایی، استاندار خوزستان گفته است: “تجمع هایی که در اعتراض به گردوخاک در روزهای قبل صورت گرفته و هم‌چنین تجمعی که امروز مقابل درب استانداری انجام شده، غیرقانونی و بدون مجوز رسمی بوده است. البته باید گفت که ما باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم و اگر تجمعی شکل بگیرد موظفیم پاسخ مردم را بدهیم.”

معترضانی که در روزهای گذشته مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند از مسئولان خواسته‌اند که جلوی روند تخریب محیط زیست در استان خوزستان را بگیرند.

وضعیت اقلیمی کشورهای همسایه، خشک شدن تالاب‌ها، درختان و جنگل‌ها و سوء مدیریت محیط زیست در ایران از جمله دلایل آلودگی هوا در استان های کشور اعلام شده است.

برخی از نمایندگان ملجس میگویند کنترل آلودگی هوا خارج از توان دولت است و این نهاد حداکثر کاری که انجام داده توزیع ماسک میان شهروندان است.

 اسماعیل کهرم، مدافع محیط زیست و مشاور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم می‌گوید “راه حل فوری و عاجل توزیع ماسک‌های رایگان میان مردم خوزستان است که از ورود ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون به ریه افراد جلوگیری کند اما هم‌اکنون از ماسک‌های موجود نخود هم عبور می‌‌کند.”

با این حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته است: “ساز و کار هماهنگی در قالب ستاد مقابله با گرد و غبار شامل وزارتخانه های جهاد و کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، نفت و سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها مراتع و آب‌خیزداری و هواشناسی تشکیل شده است و این دستگاه ها با هم در حال تعامل هستند.”

در حالی که برخی از ناظران زیست محیطی و نمایندگان ادواری مجلس ریشه آلودگی هوا در استنانهای غربی را عوامل خارجی و سوء مدیریت می‌دانند معصومه ابتکار گفته است: “خشکسالی علت اصلی بروز ریزگردها است و این مساله هم دست فرد یا سازمان خاصی نیست بلکه به گرم شدن زمین و تغییر اقلیم و بخشی هم به فقدان مدیریت بر عرصه‌های سرزمینی در منطقه بر می‌گردد.”