به جای ازدواج طلاق را جشن می گیریم

نویسنده
آرش معتمد

» "آسیبی که باید تحت کنترل در آید"

معاون اطلاع رسانی کرسی حقوق بشر در دانشگاه بهشتی با “خطر بزرگ” خواندن طلاق در ایران، با اشاره به اینکه “در سال های گذشته شاهد ازدواج های طبیعی در کشور بودیم” از برگزاری “جشن طلاق” در کشور انتقاد کرد.

“تلخ ترین و تاسف آورترین جشن”؛ این توصیف بولتن نیوز از جشنی است که اخیرا در ایران رایج شده. به نوشته این سایت “این روزها برخی از زوج ها برای جدایی از هم جشنی بر پا می کنند و دوستان و اقوام شان را دعوت می کنند تا جدایی شان را به دیگران اعلام کنند.”

روزنامه آفتاب یزد نیز پیش از این از برگزاری جشن طلاق ایرانیان در آنتالیا خبر داده ودر این مورد نوشته بود:” روزی روزگاری اگر در جراید و محافل صحبت از طلاق می شدهمگان زبان می گزیدند و با «استغفرالله» گفتن و «پناه بر خدا گفتن» و گفتن «به حق چیزهای نشنیده و ندیده» از زیر بار سنگینی صحبت از نکوهیده ترین حلال خدا به طریقی در می رفتند و تاجایی که امکان داشت فرار را به قرار ترجیح می دادندتا مبادا صحبت از طلاق روزی روزگاری خدای ناکرده دامن گیر خود یا خانواده شان شود.”

این روزنامه افزوده بود: “اما به مرور زمان و با افزایش طلاق در جامعه… دل و جرات مردم هم برای ابراز عقیده بابت آن بیشتر شد…[تاجایی که] عده ای جدایی خود را جشن می گیرند ومیهمان دعوت می کنند”؛ آن هم در آنتالیا.

سایت خبری انتخاب هم با انتشار گزارشی درباره یک جشن طلاق، حتی از گرم بودن بازار کسانی خبر داده که “کارت جشن طلاق” چاپ می کنند.این رسانه به نقل از فروشنده کارت های دعوت، نوشته: “از دو سال گذشته تاکنون مراجعان زیادی داریم که زوج های جوان با خوشحالی سراغ ما می آیند و کارت های چشن طلاق خود را سفارش می دهند”.

سایت الف هم به نقل از فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهرتهران نوشت که “باید با برنامه ریزی قشر تحصیل کرده جامعه را به سمت بچه دار شدن سوق دهیم، این در حالی است که دیگر مثل سابق ماشین عروس در تهران نمی بینیم …وشاهد کارت های جشن طلاق در تهران هستیم.”

 به نوشته آفتاب نیوز اما این جشن محدود به تهران نیست و “در همه کلان شهرهای کشورباب” شده است. براساس گزارش این سایت “طبق آمارها در سال های اخیردرصد طلاق در کشور رشد چشم گیری داشته” است. از دید این سایت “ریخته شدن قبح طلاق و جشن گرفتن آن، زنگ هشداری برای جامعه ایرانی» است که «مدت هاست به صد در آمده اما هنوز راه حلی اساسی برای آن اندیشیده نشده است.”

براساس آمارهای رسمی در ایران طی سال ۹۳ “در هر ساعت ۱۹ خانواده در ایران از هم فرو پاشیده است”. علی اکبر محزون ، مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرتی سازمان ثبت و احوال هفته گذشته جمع بندی این سازمان از وضعیت طلاق و ازدواج در سال ۹۳ را چنین اعلام کرد: “در مجموع ۱۶۳ هزار و ۵۷۲ مورد طلاق در سال ۹۳ در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبلی [۹۲] افزایش ۵ و سه در صدی را نشان می دهد”.

 به گفته وی “در سال ۹۳ به ازای هر ۴ و چهار دهم مورد ازدواج در کشور یک مورد طلاق به ثبت رسیده و این در حالی است که سال ۹۲ به ازای هر ۵ مورد ازدواج یک مورد طلاق به ثبت می رسید”.