جانشین قاسم سلیمانی، در سوریه کشته شد

نویسنده
مهشید برومند

» واکنش مقامات سپاه به کشته شدن حسین همدانی

در پی کشته شدن حسین همدانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه، مقامات مختلف این نهاد نظامی در اظهارات خود به او عنوان های اغراق آمیزی داده و تهدید کردند که از مسببان قتل وی “انتقامی سخت” خواهند گرفت. از همین رو آماده شده اند تا روزنامه ای را که از “کشته” شدن سردار خبر داده بودند به جرم به کار نبردن عنوان “شهید” تعطیل کنند.

سرلشکر پاسدار عزیز جعفری گفت: “مردم و نظام سوریه مدیون شهید حسین همدانی اند و اگر او نبود دمشق به طور قطع سقوط می کرد.”

فرمانده کل سپاه همچنین از پایان ماموریت حسین همدانی پیش از کشته شدن در سوریه خبرداده و گفته است که “ با اینکه مأموریت ایشان در سوریه به پایان رسیده بود اما او دوباره به جبهه مقاومت بازگشت و نقش مهمی در این جبهه ایفا کرد.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی نیز در اظهاراتی با اشاره به کشته شدن حسین همدانی در سوریه گفت: “ماندگاری بشار اسد در سوریه نتیجه مستقیم سیاست های دفاعی سرداران سپاه است.”

به گفته رییس اسبق اداره سیاسی سپاه پاسداران”طراحان بحران در منطقه وسوریه در ابتدا عنوان می کردند ظرف ۳ ماه به اهداف خود می رسند و بشار اسد را ساقط و سوریه را از محور مقاومت خارج می کنند، اما بعد از ۴ سال و اندی هنوز اهداف آنها در سوریه محقق نشده است که بخش عمده ای از این مساله به مشاوره های نظامی سرداران سپاه بازمی گردد.”

همچنین سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج نیز در یک پیام تسلیت پس از کشته شدن حسین همدانی اعلام کرده است که “از آمریکا و اسراییل و بانیان اصلی فتنه خاورمیانه و عاملان اصلی همه این جنایات انتقام سختی خواهیم گرفت.”

خبرگزاری های رسمی در جمهوری اسلامی پنجشنبه ۱۶ مهرماه با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که فرمانده سابق سپاه محمدرسول الله تهران در حومه شهر حلب سوریه در جریان یک درگیری مسلحانه با گروه مسلح داعش (دولت اسلامی عراق و شام) کشته شده است.

حسین همدانی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران است که در جریان سرکوب اعتراضات و درگیری های کردستان در نخستین سالهای پس از انقلاب ۱۳۵۷ حضور داشته و یکی از بانیان تشکیل سپاه پاسداران در این منطقه بوده است. او در جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز فرماندهی لشکرهای انصارالحسین همدان ولشکر ۱۶ قدس گیلان را برعهده داشت.

درسالهای پس از جنگ ایران و عراق نیز وی سمت هایی چون جانشینی فرماندهی بسیج، مشاور فرمانده کل سپاه را برعهده داشته است. از جمله آخرین سمت های وی فرماندهی سپاه محمدرسول الله تهران و سرکوب اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بود.

با این حال اما حسین همدانی از در واپسین روز آذرماه ۱۳۹۰ همزمان با آغاز ناآرامی ها دربرخی از کشورهای منطقه از سمت فرماندهی سپاه تهران کنار گذاشته شده و به سمت مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران منصوب شد.

آنگونه که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در اظهارات خود نقل کرده اند وی پس از این تاریخ و همزمان با اوج گرفتن ناآرامی ها در سوریه برای کمک به بقای حکومت بشار اسد به این کشور اعزام شده است. چنان که در برخی منابع از همدانی به عنوان جانشین قاسم سلیمانی و فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه یاد شده است.

سرتیپ پاسدارگلعلی بابایی از فرماندهان سپاه و رییس سابق سازمان ادبیات دفاع مقدس در این رابطه با حضور حسین همدانی در سوریه گفته است: “حاج حسین بیشتر از 3 سال در سوریه بصورت مستشاری حضور داشتند و اقداماتی را دنبال می‌کردند. ایشان برای ما در بسیاری از موارد ماجرای سقوط سوریه و تمام شدن کار را تعریف می‌کرد و می‌گفت که کار تمام بود و بسیاری قصد فرار داشتند و رسانه‌ها دیگر کار سوریه را تمام شده می‌دانستند اما در این بین کسی که توانست به بشار اسد امید بدهد سردار حسین همدانی بود در حالی که دمشق هم در حال فتح نهایی بود.”

سرتیپ پاسدار احمد ذوالقدر جانشین کنونی فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران نیز درباره زمان اعزام حسین همدانی به سوریه گفته است که “شهید همدانی فرمانده سابق سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) مجاهدی بود که بعنوان مستشار نظامی قریب به ۴ سال در سوریه مجاهدت های درخشانی کرد و جزو بزرگان و پیشکسوتان سپاه پاسداران بود.”

از حسین همدانی در 2 سال گذشته نیز با عنوان “جانشین فرمانده قرارگاه عملیاتی امام حسین” نیز در خبرها و گفت و گوهای خبری یاد شده است. با اینکه خبرهای زیادی درباره قرارگاه عملیاتی امام حسین منتشر نشده است اما بنا برگفته های پیشین حسین همدانی و سایر فرماندهان سپاه این قرارگاه در سال ۱۳۹۲ تشکیل و مسولیت جذب، آموزش، اعزام نیرو به کشورهای عراق و سوریه و همچنین مشاوره به نیروهای شبه نظامی همسو با جمهوری اسلامی در کشورهای عراق و سوریه را برعهده دارد.

حسین همدانی خود در اردیبهشت ۱۳۹۳ درباره حضورش در سوریه و عملکرد سپاه پاسداران در درگیری های این کشور گفته بود که جمهوری اسلامی “ حزب الله دوم” را در سوریه تشکیل داده است.

همدانی در اظهارات خود تاکید کرده بود با مشاوره فرماندهان سپاه “ ۴۲ گروه و ۱۲۸ گردان متشکل از ۷۰ هزار جوان اسلامی، علوی، سنی و شیعه در قالب بسیج وطنی تشکیل شده و امنیت شهرها و استان‌های سوریه را در دست گرفته اند.”

او با گفتن اینکه “امروز ما به دلایل منافعی چون انقلاب اسلامی در سوریه می‎جنگیم و دفاع ما در حد دفاع مقدس است” از آموزش و آماده سازی نیروهای ایرانی برای ورود به جنگ داخلی سوریه نیز خبرداده و گفته بود”امروز ۱۳۰ هزار بسیجی آموزش دیده منتظر ورود به سوریه هستند.”

وی مدتی بعد در تیرماه ۱۳۹۳ نیز که رسانه ها بیشتر از وی به عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی امام حسین یاد می کردند از تشکیل بسیج در ۱۴ استان سوریه و آغاز تشکیل بسیج در عراق نیز خبرداده بود.

همدانی گفته بود: “حتم بدانید که بعد از لبنان و سوریه و با تشکیل بسیج، سومین فرزند انقلاب اسلامی ایران در عراق متولد می‌شود. دیگر این ایران نیست که مرگ بر آمریکا می‌گوید، بلکه همه ملت‌ها همصدا شده‌اند و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.”

پیش از حسین همدانی نیز فرماندهانی همچون سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی، سرتیپ پاسدار عبدالله اسکندری و سرتیپ پاسدار حسن شاطری از جمله مقامات ارشد سپاه پاسداران در سوریه کشته شدند اما با همه اغراق گویی ها که در مورد “شهیدان” معمول است هیچ یک از آن ها به اهمیت حسین همدانی نبودند، به طوری که خبرگزاری ها خبر دادند ساعتی بعد از انتشار خبر این شهادت رهبر جمهوری اسلامی به خانه وی رفته و به خانواده اش دلداری داده اند. در گزارش های جهانی هم از حسین همدانی به عنوان نفر دوم قاسم سلیمانی یاد شده است.
اهمیت کشته شدن حسین همدانی وقتی از دید خبرگزاری های جهانی بیشتر شد که عصر شنبه خبر رسید یکی از سران جهادی از بازوان “حزب الله سوریه” که همدانی در حال راه اندازی آن نبود نیز در سوریه کشته شده است.

در بیانیه حزب الله که نسخه ای از آن شنبه شب در اختیار دفتر ایرنا در بیروت قرار گرفت، آمده است که شهید حسن حسین الحاج به راه شهیدان حسینی همچون دیگر شهدای مقاومت وفادار ماند و ما شهادت این راد مرد را به حضرت صاحب الزمان و ملت لبنان و خانواده اش تبریک و تعزیت می گوییم.

در این بیانیه آمده است که این شهید با نام های جهادی همچون ابومحمد الاقلیم و الحاج ماهر از قهرمانان مدافع حرم مطهر حضرت زینب بود.

 

تهدید به توقیف

به گزارش ایرنا، روزنامه رویش ملت به مدیر مسوول سید حکمت الله موسوی شنبه در تیتر اول خود نوشت: “سرتیپ حسین همدانی کشته شد’ 

حسین نوش آبادی با اشاره به تیتر رویش ملت درباره شهید همدانی که لفظ “کشته شد” را به کار برده، به خبرنگار حوزه رسانه ایرنا اظهار کرد: حرکت و رفتار این نشریه غیرفرهنگی و غیررسانه ای بوده است.

وی گفت: ممکن است عمدی در این اتفاق نبوده باشد، اما سهل انگاری، غفلت، جهالت و نادانی باعث شد مطلبی تهیه شود که به هیچ وجه با اهداف کلان کشور سازگار نیست.