نماینده ولی فقیه در سپاه نرخ مشارکت در انتخابات را ابلاغ کرد

نویسنده
حسین محمدی

» احضار احمدی‌نژاد به کمیسیون امنیت ملی

در حالی که نیروهای امنیتی از بازداشت 4 تن به اتهام تلاش برای آشوب در زمان انتخابات داده‌اند، نمایندگان محمود احمدی‌نژاد را به مجلس احضار کرده‌اند و نماینده ولی‌فقیه در سپاه نرخ مشارکت در انتخابات مجلس آینده را مشخص کرد.

هم‌زمان با این تحولات، فرمانده سپاه پاسداران به دیدار سه مرجع تقلید و همچنین مصباح یزدی رفته است. از مصباح یزدی به عنوان لیدر اصلی جبهه پایداری – از گروه‌های حامی احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم – یاد می‌شود. هنوز اما درباره جزییات این دیدارها خبری منتشر نشده است. هم‌زمان با این دیدارحملات پنهان و اشکار اصول‌گرایان علیه یکدیگر شدت بیشتری یافته است.

 

احضار انتخاباتی احمدی‌نژاد؟

در فاصله کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات مجلس نهم، علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، خبر از آن داده است که احتمال دارد محمود احمدی‌نژاد برای “پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان و در راستای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور” در مجلس حضور پیدا کند. وی اضافه کرده که “ لزوما نیازی به حضور شخص رئیس جمهور در کمیسیون نیست و نماینده وی که می‌تواند از معاونین یا وزرای کابینه” باشد، می‌تواند برای پاسخ‌گویی در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود.

طرح سوال از احمدی‌نژاد در دو سال گذشته چندین بار مطرح شده، اما هر بار به تعویق افتاده است. دلیل این مساله نیز پس گرفتن امضای برخی سوال‌کنندگان بوده است. اما یکی از طراحان سوال از احمدی‌نژاد اخیار اعلام کرد که از این پس هر نماینده‌ای امضا خود را پس بگیرد، نام وی در رسانه‌ها مطرح خواهد شد.

طرح سوال از احمدی‌نژاد با ۱۰ محور و ۷۹ امضا در مجلس مطرح شده است. سوال نمایندگان از سوی هیات رییسه مجلس به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه، عمران، اقتصاد، اصل ۹۰ و فرهنگی ارجاع داده شد.

احمد توکلی، از نمایندگان اصول‌گرای منتقد احمدی‌نژاد، گفته است که یکی از این سوالات درباره نزدیک به صد سفر خارجی اسفندیار رحیم مشایی است. وی پیش از این در یک سخنرانی، گفته بود: “در مدت پنج سال، آقای مشایی ۹۶ سفر خارجی داشته‌اند و اکنون این سوال مطرح است که آقای مشایی کجا رفت، چرا به این سفرها رفت و این‌که چه ضرورتی برای این تعداد سفر خارجی برای رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور وجود داشته است… مطابق قانون باید در دیدارهای خارجی نماینده وزارت امور خارجه برای ارائه صورت‌جلسه حضور داشته باشد، اما در سفرهای آقای مشایی… چرا نماینده وزارت خارجه… حضور نداشته است؟” توکلی همچنین ادعا کرده بود که مشایی با سفیر اسبق آمریکا در اسراییل نیز دیدار داشته است.

این مساله اما با واکنش شدیدالحن دولت مواجه شد. پایگاه اطلاع رسانی دولت این مساله را با هدف “حاشیه‌سازی و و تلاش برای تحت الشعاع قرار دادن خدمات دولت مردمی و خدمتگزار” دانست و با تکذیب آن، اعلام کرد که حق شکایت برای دولت محفوظ است.

از دیگر موارد طرح سوال از احمدی‌نژاد، چرایی برکناری منوچهر متکی و حیدر مصلحی، وزاری امورخارجه و اطلاعات است.

منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه، در یک ماموریت دولتی از مقام خود برکنار شد. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز با فشار محمود احمدی‌نژاد مجبور به استعفا شد. مساله‌ای که با واکنش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد و وی با این برکناری، مخالفت کرد. مساله‌ای که در نهایت منجر به خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد شد.

خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد و حتی به گفته مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه، رهبر جمهوری اسلامی به وی اعلام کرده بود که می‌تواند از سمت خود استعفا دهد.

اکنون اما علی‌اکبر جوان‌فکر، مشاور احمدی‌نژاد و مدیر موسسه مطبوعاتی ایران، از خانه‌نشینی احمدی‌نژاد با عنوان حرکتی “هوشمندانه و دارای حساب و کتاب” یاد می‌کند. وی البته مدت زمان این خانه‌نشینی را هفت روز اعلام کرده است.

احمدی‌نژاد در نخستین حضور خود در انظار عمومی پس از خانه‌نشینی، گفته بود: “البته دورکاری و خانه‌نشینی چند روزه دلایلی دارد که این دلایل را در دل خود نگه می‌دارم چون بسیاری از حرف‌ها باید در دل انسان باقی بماند”.

اختلافات میان اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد از آن زمان اوج گرفته است و آنان رییس دولت دهم و اطرافیانش را مورد حمله قرار داده‌اند.

در آخرین نمونه از این دست، عباس سلیمی‌نمین، رییس دفتر تدوین و مطالعات تاریخی، در جمع دانشجویان احمدی‌نژاد را به سرپیچی از دستورات رهبر جمهوری اسلامی متهم کرده است.

وی در سخنرانی خود – که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده – گفته است که محمود احمدی‌نژاد بار‌ها دستور علی خامنه‌ای مبنی بر شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را نادیده گرفته است. اطرافیان احمدی‌نژاد پیش از این اعلام کرده بودند که وی در اعتراض به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسات شرکت نمی‌کند.

سلیمی‌نمین همچنین اضافه کرده است که احمدی‌نژاد با نقد هاشمی‌رفسنجانی، به دنبال ایجاد دوقطبی کاذب در جامعه است: “احمدی‌نژاد در حال حاضر می‌خواهد جامعه را قطب‌بندی ‌کند که عملکرد وی مخالفت با مشی رهبری است”.

سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که هاشمی‌رفسنجانی قصد دارد با کمک برخی اصول‌گرایان دولت دهم را ساقط کند. یکی از این سایت‌ها نوشته است که هاشمی‌رفسنجانی با کمک محمدرضا باهنر، قصد دارند با ایجاد اعتراضات خیابانی مصنوعی، دولت دهم را ساقط کنند.

سایت‌های حامی احمدی‌نژاد پیش از این نیز مکالماتی را منتشر کرده بودند که براساس ادعای آن‌ها، مروبط به جلسه‌ای برگزار شده میان اصول‌گرایان بوده است. بنا به ادعای این سایت‌ها، حاضران در جلسه به دنبال تلاش برای ساقط کردن احمدی‌نژاد به هر شکل ممکن هستند.

درگیری رسانه‌ای میان اصول‌گرایان اما محدود به همین موارد نمانده و بحث نحوه حضور آن‌ها در انتخابات نیز تبدیل به محور دیگری برای انتقاد شده است.

در همین حال باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام امنیتی از دستگیری چهار نفر به اتهام “طراحی شبکه‌ها و اجرای ساز و کار‌هایی برای انجام اقدامات ضد امنیتی در آستانه انتخابات” خبر داد و نوشت: “دستگیر شدگان با استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته ارتباطات پنهان که از بیگانگان دریافت کرده بودند در حال سازماندهی هسته‌های خاصی برای فراخوان‌های اینترنتی و ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور بودند”.

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در سخنانی خبر از آن داد که در انتخابات مجلس نهم، نرخ مشارمت مردم بین 60 تا 65 درصد خواهد بود. وی گفته است که مردم به افرادی که خواستار تحریم انتخابات هستند، اعتنایی نخواهند کرد.

هفته گذشته فرماندهان سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین از مردم خواستند در انتخابات آتی مجلس شرکت کنند تا “توطئه دشمنان علیه جمهوری اسلامی خنثی” شود.

در همین حال غلام‌علی حدادعادل، رییس مجلس هفتم، از گروه‌های اصول‌گرا خواست به گونه‌ای عمل نکنند که “صحنه انتخابات” تبدیل به “صحنه کشمکش داخلی و نزاع” شود و “عکس العمل های تندی به همراه داشته باشد”. وی همچنین به طور تلویحی با انتقاد از گروه‌های حامی احمدی‌نژاد، گفت: “باید مراقب بود تا افرادی که سعی دارند با سیاه نمایی کلیت نظام را زیر سوال ببرند و برای جلب آرا همه زحمت های دیگران و خدمات انقلاب را نادیده بگیرند، وارد مجلس نشوند”.

از سوی دیگر منوچهر متکی و علی‌رضا زاکانی نیز در سخنانی از انشقاق در میان اصول‌گرایان ابراز نگرانی کرده و این مساله را باعث شکست احتمالی آنان در انتخابات دانسته‌اند.

پیش از این روح‌الله حسینیان، نماینده اصول‌گرای مجلس و از اعضای جبهه پایداری، درباره سرنوشت اصول‌گرایان در انتخابات مجلس نهم گفت: “برای ایجاد اتحاد طبق گفته رهبری باید لیست واحد را ارائه کنیم، ما باید بر سر اصول بایستیم تا روز به روز به طرف ارزش‌ها حرکت کنیم”.

این در حالی است که اصول‌گرایان بارها از اقدامات اطرافیان احمدی‌نژاد و تشکل‌سازی آنان برای انتخابات انتقاد کرده بود.

اصول‌گرایان پیش از این تلاش کرده بودند که با ایجاد کمیته 7+8 به سوی اجماع در انتخابات گام بردارند، اما حامیان احمدی‌نژاد با خروج از این جبهه، دست به کار تشکیل جبهه پایداری شدند.

در این جبهه برخی از وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد چون کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان عضویت دارند.

اصول‌گرایان اعلام کرده بودند محمود احمدی‌نژاد و حامیانش برای تسخیر حداقل 150 کرسی مجلس، برنامه‌ریزی کرده‌اند. علی‌رضا زاکانی نماینده مجلس در این باره گفته بود: “برای هر نماینده بین یک تا سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند.” وی مجموع بودجه این جریان برای خرج کردن در انتخابات را 900 میلیارد تومان عنوان کرده بود.

تاکنون حداقل سه تشکل “جبهه دانشگاهیان ایران”، “جبهه حامیان گفتمان انقلاب اسلامی” و “جبهه پایداری” از سوی حامیان احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات، سازمان‌دهی شده‌اند. غلام‌حسین الهام، مشاور حقوقی احمدی‌نژاد، از جبهه پایداری با عنوان “جبهه طرفداران دولت” یاد کرده بود.