نگرانیم برای عزیزانمان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های محمودیان، باستانی و عجمی در مصاحبه با روز:

خانواده های مهدی محمودیان، مسعود باستانی و علی عجمی در مصاحبه با “روز” از وضعیت سلامتی این سه زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده و خواهان توجه مسولان به حقوق این زندانیان شدند.

علی عجمی، فعال دانشجویی است که در زندان رجایی شهر هفته های آخر محکومیت اش را سپری میکند. برخی گزارش های سایت های حقوق بشری از جمله وب سایت هرانا حاکی از این است که او از سوی یکی از مسولان حفاظت اطلاعات زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و پرده گوش اش پاره شده است.

برادرش در این زمینه به “روز” میگوید: ما دو هفته پیش علی را ملاقات کردیم وضعیت بدی نداشت سینوزیت دارد و این مساله آزارش میدهد اما این دو هفته از او بی خبر هستیم چون تلفن ها هم قطع است و امکان تماس تلفنی وجود ندارد.

او می افزاید:ما از این خبر که در سایت ها درباره برادرم منتشر شده بی خبر هستیم اینکه نوشته اند برادرم در راهروی بهداری از مسولان زندان سیلی خورده و پرده گوشش پاره شده ما را به شدت نگران کرده شاید برای سینوزیت اش به بهداری رفته بوده نمیدانیم قضیه چیست و حال برادرم چطور است به هر حال این هفته ملاقات خواهیم رفت.

به گفته آقای عجمی، برادرش هفته های اخر محکومیت اش را سپری میکند “علی دقیقا ده بهمن محکومیت اش تمام می شود و باید بر اساس قانون آزاد شود و امیدوار هستیم سالم از زندان بیرون بیاید”.

مسعود باستانی اما روزنامه نگاری است که وب سایت کلمه از وخیم بودن وضعیت جسمانی اش خبر داده. این روزنامه نگار زندانی از 14 تیر ماه 88 در زندان است و به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده، او در زندان رجایی شهر به سر می برد و دو سال است که از مرخصی محروم است.

معصومه ملول، مادر مسعود باستانی درباره وضعیت فرزندش به “روز” میگوید: مسعود از دو هفته پیش دچار سردردهای شدیدی می شود و همچنین سمت چپ بدنش کاملا لمس می شود و این خیلی نگران کننده است حتی پزشکی قانونی هم که در زندان مسعود را ملاقات کرده گفته باید به بیمارستان اعزام شود در بهداری خود زندان رجایی شهر هم گفته اند که باید برای انجام یکسری آزمایشات و سی تی اسکن و.. به بیمارستان اعزام شود اما تاکنون دادستانی دستور اعزام مسعود به بیمارستان را نداده است.

خانم ملول می افزاید: دادستان هر بار می گوید که نامه پزشکی قانونی نیامده و زندان نامه را نفرستاده و این وسط ما مانده ایم نگران و مستاصل که چه باید بکنیم وضعیت مسعود خیلی نگران کننده است و هفته پیش که روز ملاقات آقایان بوده پدرش با او ملاقات کرده به پدرش گفته که با مسکن خود را آرام میکند اما خب خبرها به ما میرسد و میدانیم که وضعیت اش وخیم است این هفته نوبت ملاقات خانم ها است و من و همسر مسعود خواهیم رفت ببینیم در وضعی است.

مادر مسعود باستانی با اشاره به فشارهایی که بر خانواده ها برای عدم مصاحبه وارد می شود می گوید: مدام می گویند چرا مصاحبه میکنید چرا خبرها را به رسانه ها میدهید خب وقتی هیچ جوابی به ما نمیدهند چه باید بکنیم؟ مجبوریم مصاحبه کنیم شاید اینگونه دادمان به گوش شان برسد و از خواب خرگوشی شان بیدار شوند و جوابی به ما بدهند به ما بگویند چه اشکالی دارد بعد از دوسال و نیم زندان بدون مرخصی، مسعود چند روز به بیمارستان منتقل شود و آزامایشات او انجام شود؟ چه اشکالی دارد چند روز بیمارتسان بستری شود و چه اشکالی دارد درمان شود و بیش از این درد نکشد؟

و مهدی محمودیان دیگر روزنامه نگار زندانی است که روز گذشته برخی وب سایت ها از انقتل او به بند 2 الف سپاه و ضرب و شتم شدید او خبر داده اند.

فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان که روز دوشنبه برای ساعاتی بازداشت شده و از او خواسته بودند درباره وضعیت فرزندش مصاحبه نکند به “روز” میگوید: من نمیدانم این خبر را چه کسی به سایت ها داده ما نمیخواستیم این مساله خبری شود و در رسانه ها منتشر شود به ما گفته بودند مصاحبه نکنید و ما هم سکوت کرده بودیم و اصلا نمیخواستیم مساله خبری شود اما متاسفانه خبر صحت دارد و مهدی را از رجایی شهر یکباره به بند 2 الف سپاه زندان اوین منتقل کرده اند و توی راه اینقدر او را کتک زده اند و با باتوم به سرش کوبیده اند که بی هوش شده و با اکسیژن و نفس مصنوعی او را به هوش اورده اند.

خانم الوندی می افزاید: نمیدانم بعد از 28 ماه زندان و در حالیکه محکومیت اش را سپری میکند چرا چنین کرده اند چرا یک نفر گلویش را گرفته و سه نفر اینقدر او را زد ه اند که دچار تشنج شده و چرا به جای اینکه از بیمارستان و برای دوران نقاهت و براساس نامه پزشکی قانونی به مرخصی بیاید و درمان شود با او چنین رفتاری می کنند. پدرش دو روز است که از این مساله مریض شده و از شدت ناراحتی از پا افتاده و حتی قادر به حرف زدن نیست من هم که پنج شنبه با مهدی ملاقات کردم نمی توانست راه برود و می گفت اگر ملاقات حضوری بود کبود ی هایم را نشان میدادم و…

به گفته مادر مهدی محمودیان، این روزنامه نگار را مجددا به زندان رجایی شهر بازگردانده اند و “لطفا بنویسید که ما خبر را به رسانه ها ندادیم و نمیدانیم از کجا با خبر شدند فعلا منتظریم ببینیم چه پیش خواهد آمد و هنوز مانده ایم که چرا با مهدی چنین کرده اند و چنین می کنند”.

مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت است که به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می برد.

از مهدی محمودیان به عنوان افشاکننده کهریزک نام برده می شود؛ روزنامه نگاری که سال 87 از بازداشتگاه کهریزک نوشته و نسبت بدان هشدار داده بود.

 او در زندان نیز در نامه ای سرگشاده از رواج تجاوز جنسی به زندانیان در زندان رجایی شهر خبر داده و خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته بود “در حکومت شما زندانها به شهر مردگان می ماند که باید به هر طریقی فقط از آن خارج شد”.

این روزنامه نگار در زندان دچار عفونت ریه شد و بیش از یک ماه در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت. با این حال با مرخصی او نیز موافقت نشد و همان زمان مادرش در مصاحبه با “روز” اعلام کرد بچه های بی گناه و سالم را گرفتند بردند وبیمار و مریض شان کردند الان هم دست از سرشان برنمیدارند چه میخواهند آخر؟ میخواهند اینها از بین بروند؟ چقدر میخواهند در زندان نگه شان دارند؟ سلامتی شان را که نمی توانند بازگردانند حداقل آزادی شان را بازگردانند و بگذارند برگردند به خانواده و زندگی شان.