پناهندگی دو ملی‌ پوش به فرانسه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بعد از مسابقات جهانی مون پولیه

خبرگزاری دانشجویان ایران دیشب خبر داد که دو ملی پوش نجات غریق و غواصی ایران در پایان پیکارهای جهانی ۲۰۱۴ مون پولیه (فرانسه) از بازگشت به وطن خودداری کرده اند. این گزارش احتمال داده که پوریا پور ابراهیم و محمود زاویه در فرانسه هستند و در تلاشند تا از این کشور و یا کشور دیگری در اروپا مجوز پناهندگی دریافت کنند. گفتنی است فرانسه از کشورهای سخت در امور پذیرش پناهنده و صدور مجوز به پناهجویان بشمار می رود. ضمن اینکه پذیرش پناهندگی تنها در کشوری ممکن است که متقاضی پناهندگی وارد آن شده باشد.

بهروز اسفندیاری، از مسوولان قدیمی و کارشناس در امور شنا و دبیرکل فدراسیون نجات غریق و غواصی به ایسنا گفته است: “پس از آنکه تیم ملی نجات غریق و غواصی ایران با ۱۲ نفر عازم کشور فرانسه شد در هنگام برگشت دو تن از اعضای تیم به ایران بازنگشتند، اما ما هنوز منتظر بازگشت این دو ملی‌پوش هستیم.”

در شرایطی که پناهندگی سیاسی و اجتماعی مستلزم ارائه دلیل محکمه پسند برای پذیرش پناهنده است و امری متفاوت با مهاجرت، آقای اسفندیاری در ایسنا تاکید کرده است: “بازنگشتن این دو ورزشکار و احتمال ماندن آن‌ها به هیچ عنوان سیاسی نیست و اگر قرار بر ماندن باشد، این دو ورزشکار به صورت اجتماعی اقامت خواهند گرفت. این دو ورزشکار همراه تیم بازنگشتند و تا همین امروز نیز پیگیر بازگشت آن‌ها هستیم.”

 این اقدام ورزشکاران ایرانی در شرایطی رخ داده که به گفته دبیرکل فدراسیون این بار ماموران حراست وزارت ورزش و نمایندگانی از وزارت امور خارجه نیز همراه گروه اعزامی بوده و برای بازداشتن آنان از این حرکت مداخله کرده اند.

او بازنگشتن دو پناهجوی دیگر از جامعه ورزش ایران را حق ناشناسی آنان توصیف کرده و مدعی شده که برای آنان زحمات زیادی کشیده شده است.

او گفته: “فدراسیون و دیگر نهادها تمام تلاش خود را کردند تا این ورزشکاران بتوانند در بهترین سطوح بین‌المللی بدرخشند و حالا اگر آن‌ها به ایران باز نگردند، حکایت نمک خوردن و نمکدان شکستن است… ما علم غیب نداشتیم که این ورزشکاران می‌خواهند در آنجا بمانند و به همراه ما به ایران بازنگردند. این دو در ایران همه چیز داشتند و تمامی شرایط و امکانات برای آن‌ها مهیا بود.”

اسفندیاری برای چندمین بار در طول این گفت و گو تاکید کرده که بازنگشتن این دو به هیچ وجه سیاسی نیست و نیازی به غوغای رسانه‌ای در این میان نیست. اما از بازگویی اینکه “پس دلیل این حرکت چه بوده” پاسخی نداده است.