کمیته ویژه مجلس بررسی نکرده تکذیب کرد

لیلا طیری
لیلا طیری

» دفن بی نام و نشان 44 شهروند تهرانی در قطعه 302 بهشت زهرا

مجید نصیرپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که درخواست بررسی خبر دفن دسته‌جمعی برخی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات از طریق سازمان بهشت زهرا را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه داده است
روز گذشته سایت اینترنتی نوروز، به نقل از برخی پرسنل بهشت زهرا خبر داده بود پیکر دهها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است.
براساس این گزارش روز بیست و یکم تیرماه از بین جوازهای دفن صادر شده در آن قبرستان، 28 جواز بدون ذکر نام  و نام خانوادگی صادر شده و همگی در قطعه 302 به خاک سپرده شده اند. 24 تیرماه نیز 16 جواز دفن با شرایط فوق
صادر شده است. در تاریخ 24 تیرماه  خانواده یکی از شهدای حوادث اخیر، از وجود دهها جنازه در سردخانه ای در جنوب غربی تهران خبر داده بود، که با تحویل جنازه های منجمد به خانواده ها در روزهای بعدی این خبر تا حدودی مورد تائید قرار گرفت.
یکی از این خانواده ها گفته بود که او را به سردخانه ای در جنوب غربی تهران که مخصوص نگهداری میوه و محصولات لبنی بوده است برده اند و آلبومی در اختیارش گذاشته اند که تصویر صدها کشته در آن بوده است تا جنازه
فرزندش را از بین آنها پیدا کند. به گفته وی دیدن تصاویر کشته سدها نزدیک به نیم ساعت به طول انجامیده است و در زمان خروج از این سردخانه پیکر صدها شهید را دیده است که در آنجا روی هم گذاشته شده بودند.
اکنون به نظر میرسد پس از دیده شدن جنازه های شهدا در سردخانه های صنعتی و وحشت از انتشار اخبار آن توسط خانواده ها، جنازه ها بدون شناسائی به بهشت زهرا برده شده و به خاک سپرده شده اند.
لازم به ذکر است، اجساد در سردخانه های پزشکی منجمد نمی شود اما به دلیل اینکه این جنازه های در سردخانه های صنعتی نگهداری شده بودند، اجساد منجمد شده و به فرم خود را از دست داده بودند. پیگیری ارگان جبهه مشارکت از مسئولین بهشت زهرا در روزهای اخیر بی‌نتیجه بوده است و هیچکدام از آنها حاضر به پاسخگویی در مورد این اجساد
نبوده‌اند. با اینحال این سایت نوشته است با همکاری برخی از پرسنل سازمان شماره جواز دفن شهدایی که بدون نام در قطعه 302 به خاک سپرده شده‌اند در اختیار سایت نوروز قرار گرفته است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.
همزمان مجید نصیرپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از ارائه درخواست بررسی خبر دفن دسته‌جمعی برخی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات، از طریق سازمان بهشت زهرا به کمیسیون اجتماعی مجلس داد و گفت: از آنجا که سازمان بهشت زهرا زیر مجموعه کمیسیون اجتماعی است در جلسه این کمیسیون، درخواست بررسی این خبر را مطرح خواهم کرد. به گفته نصیرپور اگر کمیسیون موافقت کند این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما در واکنشی متفاوت، فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی برای پیگیری وضعیت بازداشتگاه‌ها و بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، قبل از بررسی این موضوع اقدام به تکذیب آن کرد. وی با بیان اینکه همه مسایل در بازداشت‌ها شفاف است و ابهامی وجود ندارد افزود: اصل خبر دروغ است چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند. تجری به سایت پارلمان نیوز گفت : این شایعه‌ها ادامه حلقه‌های ابهام آفرینی و تشتت ذهن مردم در مورد حوادث پس از انتخابات است وی در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته ویژه شما اسامی افراد مفقودی حوادث پس از انتخابات را برای بررسی در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: “ما از خانواده‌ها خواسته‌ایم با مراجعه به مجلس اگر مطلبی هست به ما گزارش دهند اما خانواده‌ها نیامده‌اند.”