ایران کمک تسلیحاتی به سوریه را رد کرد

نویسنده

رامین مستقیمی

ایران روز یکشنبه خبر منتشر شده مبنی بر امضای یک قرار داد یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه را رد کرد و آن را “تمهیدات رسانه ای” برای مسموم کردن فضای روابط دو کشور ایران و سوریه خواند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سفر خود به سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد. این ملاقات ها بخشی از کوشش های ایران برای تقویت جبهه ضد امریکایی و ضد اسرائیلی در منطقه است. محمد علی حسینی، سخنگوی وزرات خارجه ایران خبر مربوط به امضای یک قرارداد محرمانه یک میلیارد دلاری میان دو کشور را رد کرد.

وی گفت: “این یکی دیگر از تمهیدات رسانه ای است و چنین چیزی صحت ندارد. روسای جمهور دو کشور در ملاقاتشان مسائل مهم منطقه ای از جمله مساله عراق، لبنان و فلسطین را مورد بحث قرار دادند.”

وی اضافه کرد ایران و سوریه همکاری های “اقتصادی و فنی” نیز انجام خواهند داد ولی نگفت این همکاری ها در چه زمینه ای هستند.

خبر معامله محرمانه اسلحه روز شنبه توسط روزنامه الشرق الاوسط، روزنامه سعودی چاپ لندن منتشر شد. بر اسا س این خبراگر سوریه قرارداد صلح با اسرائیل را رد کند ایران به این کشور پول خواهد داد تا اسلحه بخرد. بنا بر همین گزارش ایران برای خرید 400 تانک روسی و 24 هواپیمای روسی و سایر تجهیزات نظامی پول در اختیار سوریه قرار خواهد داد.

این گزارش بی نام که توسط یکی ازمخالفان رژِیم ایران تهیه شده است در اسرائیل با نگرانی روبرو شده است. اسرائیل سعی دارد سوریه را از ایران دور کند. برخی از اسرائیلی ها در مورد صحت این خبر ابراز تردید کردند.

ایران و آمریکا علی رغم اختلافات خود قبول کرده اند برای دومین بار در مورد امنیت عراق در بغداد مذاکره کنند. این مذاکرات روز سه شنبه انجام خواهد شد.

حسینی گفت ایران در این مذاکرات احتمالا از آمریکا خواهد خواست پنج ایرانی را که در ژانویه 2007 دستگیر کرده است آزاد کند. وی گفت: “ما از تمام توانمان برای آزادی آن ها استفاده خواهیم کرد.”

منبع : لوس آنجلس تایمز - 23 ژوئیه 2007