احمدی نژاد و اتهام افزایش نرخ تورم

نویسنده

» نگاه سانفرانسیسکو کرونیکل به فضای انتخاباتی در ایران

علی اکبر دارینی 

 

 

نامزد پیشروی اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران با حمله به راهبرد اقتصادی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور تندروی کشور، وی را به سوء مدیریت و سوق دادن کشور ثروتمند ایران به سوی فقر متهم کرد.

میر حسین موسوی و دو نامزد دیگر که در صدد کنار زدن رئیس جمهور در انتخابات 22 خرداد هستند، بر سر مسائل اقتصادی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین نقاط ضعف احمدی نژاد، وی را به چالش کشیده اند. رأی دهندگان ایرانی از تشدید بیکاری و تورم 25 درصدی صدمات بسیاری خورده اند.

موسوی روز دوشنبه در جمع هزاران نفر از طرفداران مشتاق خود در شهر تبریز در شمال غربی ایران، گفت «ایران کشور ثروتمندی است. سرنوشت ما فقر نیست. این سوء مدیریت دولت است که ما را به این وضع دچار کرده است.»

درحالی که گفتمان خشونت طلب احمدی نژاد و پیگیری برنامه هسته ای ، ایران را در کانون توجهات بین المللی قرار داده است، جمعیت 70 میلیون نفری کشور بر روی اقتصاد متمرکز شده است.

ایران تحت ریاست جمهوری احمدی نژاد، در اواسط سال گذشته به رکورد درآمدهای نفتی دست یافت، اما ایرانی ها شکایت می کنند از این ماجرا بی نصیب مانده اند.

مخالفان اصلاح طلب رئیس جمهور که در پی کاهش محدودیت های اجتماعی و سیاسی در داخل کشور و برقراری روابط بهتر با غرب هستند، احمدی نژاد را به صرف زمان بسیار جهت حمله به آمریکا و اسرائیل و نپرداختن به موضوع ترمیم وضعیت نابسامان اقتصادی متهم می کنند.

سیاست های عوامگرایانه وی، از جمله پرداخت های نقدی به میلیون ها نفر از جمعیت کشور، در ایجاد روند صعودی قیمت ها نقش داشته است. نامزدهای انتخابات، وی را به استفاده از این پرداخت ها برای خرید آرای رأی دهندگان متهم می کنند.

موسوی گفت: «تولید ناخالص ملی ظرف چهار سال گذشته کاهش یافته است. به این معنا که مردم فقیرتر شده اند. این وضع باید تغییر کند.»

 موسوی که با خاطره ادارۀ کشور به عنوان نخست وزیر در خلال جنگ هشت ساله با عراق در یادها مانده است، اعلام کرد درحالیکه کشور با تورم 25 درصدی دست و پنجه نرم می کند، نمی توان به عدالت دست یافت.

وی گفت: «تورم 25 درصدی به معنی سخت تر کردن زندگی برای مردم است، به معنای فقر و کمبود امنیت است.»

احمدی نژاد روز شنبه گفت تورم هیچ ربطی به سیاست های دولت نداشته است.

احمدی نژاد سعی کرده میان مناظرات انتخاباتی و بحث اقتصاد فاصله ایجاد کند و بر روی برنامه هسته ای کشور متمرکز شود؛ برنامه ای که از سوی او به عنوان نماد غرور و قدرت معرفی شده است.

وی در گفتگوی روز دوشنبه با خبرنگاران تکرار کرد کشورش هرگز از پیشرفتهای بدست آمده در غنی سازی اورانیوم در ازای پیشنهاد کمتر شدن تحریم ها و دریافت سایر مشوق ها، دست برنخواهد داشت.

وی گفت پرونده هسته ای «بسته شده است.»

آمریکا و متحدانش در تلاشند که ایران را به توقف غنی سازی واردار کنند، فرآیندی که می تواند در تولید تسلیحات به کار رود. ایران نیز می گوید تنها به دنبال تولید انرژی هسته ای است.

دولت احمدی نژاد علاوه بر پرداخت های نقدی، اخیراً به توزیع سیب زمینی رایگان در  شهر های کوچک و روستاها دست زده است. اقدامی که از سوی موسوی، به عنوان تحقیر شرافت مردم خوانده شد و به گفته او نمی تواند گره ای از مشکلات مردم باز کند.

مردم حاضر در سخنرانی موسوی فریاد می زدند: «دولت سیب زمینی نمی خواهیم.»

دولت احمدی نژاد ظرف سه سال و نیم گذشته و به برکت افزایش بهای نفت تا سقف 150 دلار برای هر بشکه در ماه ژوئیه گذشته، 300 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت خام کسب کرده است.

احمدی نژاد در سال 2005 وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، درآمدهای نفتی را با تمامی خانواده های ایرانی تقسیم کند، فقر را ریشه کن کند و از بیکاری بکاهد.

بر روی یکی از پلاکاردها در جمع طرفداران موسوی نوشته شده بود: «آیا سهم مردم از درآمد 270 میلیارد دلاری نفت، تنها یک سبد سیب زمینی است؟»

موسوی در سخنرانی دیگری اعلام کرد دولت پول نفت را صرف واردات محصولات کشاورزی و درنتیجه، نابودی تولیدات داخلی کرده است. وی گفت درحالیکه مقادیر عظیمی از برنج ایرانی در انبارها وجود داشت، دولت با واردات برنج پاکستانی و هندی، بازار را اشباع کرد.

 

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 26 مه 2009

www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi